سقوط پرچم حجاب و عفاف آثار جبرانناپذیری دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری ظهر امروز در نشست تبیین راهکارهای عملیاتی دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری که با حضور مدیران ارشد حوزه فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسا، معاونان فرهنگی و دانشجویی و سایر مسئولان واحدهای دانشگاهی (استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، گفت: «براساس اسناد بالادستی در حوزه حجاب و عفاف و پوشش اسلامی، کار ایجابی و معرفتی بر کار سلبی و قانونی تقدم دارد.»
وی اضافه کرد: «نکته مهم در برقراری ارتباط با نسل جوان در شرایط کنونی، در نظر داشتن شرایط و مقتضیات کنونی در برخورد با این قشر است و مسئولان دانشگاهی در قبال دانشجویان مسئول هستند و در حوزههای تربیتی و رفتاری نباید از هیچ تلاشی دریغ کنند.»
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: «پشتوانه دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد بالادستی بوده و این دستورالعمل دارای پشتوانه قانونی است و براساس تأکید مقام معظم رهبری، تمرکز و تأکید بر کار فرهنگی مفید و گرهگشای عملیاتی به دور از عوامزدگی و تشریفات معمول، مورد نظر مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است.»
کلانتری تصریح کرد: «حجاب و عفاف در اسلام مانند پرچمی است که دشمنان به دنبال سقوط و اضمحلال آن هستند و اگر این پرچم الهی از بین برود، دهها سنگر دیگر سقوط خواهد کرد و آثار جبرانناپذیری در پی خواهد داشت، بهطوریکه واجبات و محرمات الهی به راحتی نادیده گرفته میشود.»
وی خاطرنشان کرد: «وضعیت فرهنگی و اجتماعی جهان غرب، نمونه بارز و عینی از نادیده گرفتن معیارهای صحیح عفاف و حجاب میان زن و مرد است و سیاستگذاری در نظامهای غربی و شرقی به گونهای است که عموم افراد جامعه به سمت توجه صرف به شهوات و نفسپروری گرویدهاند.»
استقلال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران در دنیا بینظیر است
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه خودباوری، وابستگی نداشتن و استقلال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حال حاضر ایران در دنیا بینظیر و بیبدیل است، مطرح کرد: «موضوع عفاف و حجاب مبحثی عمیق، بنیادی و ریشهای است که گاهی از سوی برخی مسئولان و دستاندرکاران با آن سادهانگارانه و بیاهمیت برخورد شده و جدی نمیگیرند، درحالیکه این موضوع دارای پیچیدگیهای فراوانی است که اجرا و پیادهسازی در جامعه و تأثیرگذاری آن بر تمام ابعاد فرهنگی در تمام سطوح از اهمیت بسزایی برخوردار است.»
کلانتری با اشاره به حساسیت و همهگیر بودن این موضوع تصریح کرد: «مسئولیت اجرایی این دستورالعمل بر دوش یک شخص یا نهاد خاص قرار ندارد و براساس نص صریح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن مراکز آموزش عالی و از همه مهمتر خواسته مقام معظم رهبری، بخشها در تمامی دانشگاهها موظف به انجام دقیق، منظم و مرحله به مرحله مبانی این دستورالعمل هستند.»
وی، هدف از تبیین و ابلاغ این دستورالعمل را ایجاد وحدت رویه در بیش از 400 واحد و مرکز دانشگاهی، پرهیز از اعمال سلایق شخصی و مبنا قرارگرفتن برای یک اقدام جدی و عملیاتی دانست و توضیح داد: «مسئله حفظ حجاب در تمام شئون رفتاری مختص بانوان نبوده و همت همگانی در جامعه دانشگاهی برای حفظ عفت اسلامی و رعایت شئون رفتاری و پوششی را میطلبد و اهتمام افراد حاضر در جامعه میلیونی اعم از زنان و مردان، ضامن اجرای درست و نتیجهبخش بودن این دستورالعمل است.»
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، انجام فعالیتهای معرفتی و اثباتی از سوی معاونان فرهنگی واحدها را خواستار شد و مطرح کرد: «برگزاری جلسات مناظره، کرسیهای آزاداندیشی، مسابقات کتابخوانی، اکران فیلمهای مرتبط و نقد و بررسی آن توسط کارشناسان، برپایی مراسم تجلیل از بانوان با پوشش برتر اسلامی و فعالان این حوزه، نمایشگاههای ویژه عفاف و حجاب و ... از جمله فعالیتهایی است که میتواند در تسهیل، تسریع و ثمربخشی این مقوله مؤثر واقع شود.»
کلانتری، راهاندازی مراکز مشاوره، توجه به تشکلها و گروههای دانشجویی را از وظایف اصلی معاونان فرهنگی دانست و عنوان کرد: «در دستورالعمل آراستگی، کارگروههای مختلفی از جمله کارگروه بررسی شئون رفتاری تدوین شده که در این تشکیلات، تمامی این گروهها در نظر گرفته شدهاند و در حقیقت تشکلها، انجمنها و گروههای دانشجویی به عنوان همیاران فرهنگی در دانشگاهها نقش کلیدی ایفا میکنند.»
وی گفت: «اولویت اصلی معاونان فرهنگی باید پیگیری و اجرای دستورالعمل آراستگی در سطح کارمندان، اعضای هیئتعلمی و دانشجویان باشد؛ در واقع چارچوب فعالیتهای اصلی دانشگاه در تمامی سطوح، متمرکز بر اجرای دقیق این دستورالعمل است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: «توجه ویژه مدیران به هنجارها و ارزش نهادن به اصول اعتقادی مورد تأکید دین مبین اسلام و ضامن پیشرفت در همه ابعاد یک جامعه ایدهآل است و با این رویکرد میتوانیم به دنیا تفهیم کنیم که دستیابی به مدارج علمی و پیشرفتهای گوناگون به معنای نادیده گرفتن و پشت کردن به مفاهیم ارزشی دینی و گرایش به مظاهر تو خالی تمدن غربی نیست.»
پیام نجفی، يکی از عوامل اساسی شکلدهنده شخصيت جوانان و آیندهسازان این کشور را محيطهای مختلف مثل خانواده، دانشگاه و جامعه دانست و افزود: «امروزه گسترش روابط غیراخلاقی و معاشرتهای آزاد و بی بندوبار میان جوانان، ازدواج را تحتالشعاع قرار داده است و مسئولیت فعالان فرهنگی و دستگاههای ذیربط بهخصوص دانشگاهها و مراکز آموزشی در فراهم کردن یک محيط سالم و به دور از هرگونه مسمومیت فرهنگی برای رشد جوان انقلابی و متعهد به اصول اخلاقی، سنگینتر و حساستر از قبل است.»
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/