دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1399 - 12:00
مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی:

سیاست «فشار حداکثری» آمریکا دستاوردی نداشته است/نگرانی عربستان از تنها ماندن در برابر ایران هنگام وقوع جنگ

مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی اذعان کرد که سیاست «فشار حداکثری»‌ آمریکا علیه ایران در دو سال گذشته هیچ دستاورد و نتیجه‌ای نداشته است.
کد خبر : 501140
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نتیجه تحقیقات مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد یکی از درس‌هایی که کشورهای حوزه خلیج(فارس) از کاهش تعهدات آمریکا در قبال منطقه و نیز تنش در روابط میان آمریکا و عربستان گرفته‌اند، این است که قرار دادن همه تخم‌مرغ‌هایشان در یک سبد اقدامی توأم با خطر است. ولی این موضوع واشنگتن را از اینکه در حفظ جایگاه خود در منطقه به‌عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده سلاح بکوشد، بازنمی‌دارد؛ چراکه به‌تازگی قراردادهای جدید تسلیحاتی امضا کرده است.




بیشتر بخوانید:


ایران آنچه از برجام می‌خواست به دست آورد




این گزارش می‌افزاید: با وجود این، استمرار واردات سلاح و تجهیزات نظامی عربستان از آمریکا باعث نشده است چین فرصت‌ها را از دست بدهد. آن‌ها پس از آنکه واشنگتن با فروش پهپادها از نوع «MQ-9 Reaper» به عربستان مخالفت کرد، در تولید پهپادهای نظامی به کمک ریاض شتافتند. همانند چین، روسیه قصد دارد عربستان را به سامانه‌های ضدموشکی «اس-400» مجهز کند، ولی ریاض پس از آنکه آمریکا فروش جنگنده‌های «اف-35» به ترکیه را لغو کرد و از توافقنامه تولید مشترک هواپیماهای نظامی خارج شد، در تعامل با روسیه مردد شد.


عربستان به دنبال خرید ۷ میلیارد دلار سلاح هدایت شونده دقیق از آمریکا


مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گزارش خود با ادعای اینکه این رژیم مانند چین و روسیه و برخلاف آمریکا فروش و به‌کارگیری سلاح را طبق قوانین بین‌المللی به امور حقوق بشری منوط نمی‌کند، آورده است: اسرائیل برخلاف روسیه و چین که روابطی مستحکم با ایران دارد، همچون عربستان و امارات، ایران را تهدید و عامل برهم‌زننده ثبات خاورمیانه می‌پندارد.



بازتاب سیاست‌های عربستان و امارات در حمایت‌هایشان از سیاست «فشار حداکثری»‌ آمریکا علیه ایران نمود دارد که هدفش تغییر حکومت یا دست‌کم مجبور کردن جمهوری اسلامی به تغییر خط‌مشی سیاسی است.



پژوهشگران این مرکز صهیونیستی با تأکید بر اینکه سیاست «فشار حداکثری»‌ آمریکا علیه ایران در دو سال گذشته از اجرای آن هیچ دستاورد و نتیجه‌ای نداشته است، عنوان کرد: ایالات متحده ثابت كرد متحدی غیرقابل اعتماد است و این امارات و دیگر كشورهای كوچک خلیج(فارس) بودند که دیگران را به برقراری ارتباط با ایران ترغیب كردند تا اطمینان حاصل شود تأسیسات حیاتی‌شان به هدف درگیری نظامی (احتمالی) آینده میان آمریکا و ایران تبدیل نمی‌شود.


دونالد ترامپ - محمد بن‌سلمان


دونالد ترامپ و محمد بن‌سلمان


در این گزارش آمده است: امارات سال گذشته شاهد فاصله گرفتن کشورهای عربی از یکدیگر بود و آمریکا نتوانست واکنش تهاجمی به حملاتی که ادعا می‌شود از سوی ایران به تأسیسات مهم نفتی عربستان و همچنین نفت‌کش‌های پهلوگرفته در سواحل امارات انجام شد، نشان دهد. آمریکا بعد از مدتی در اقدامی نمادین با هدف اطمینان‌بخشی به کشورهای حوزه خلیج(فارس)، ده‌ها نیرو و سامانه‌ ضدموشکی پاتریوت به عربستان فرستاد تا از تأسیسات نفتی آن‌ها حفاظت کنند.


مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی گزارش کرد: از زمانی که آمریکا سردار قاسم سلیمانی را ترور کرد، کشورهای حوزه خلیج(فارس) به اشکال مختلف خوشحالی خود را نشان دادند، ولی آن‌ها نگران ورود منطقه به جنگی سراسری هستند که در آن آمریکا نتواند از این کشورها دفاع کند. این نگرانی‌ها زمانی افزایش یافت که در دسامبر 2019 (آذر 1398) یک نظامی آمریکایی در منطقه کشته شد و تاکنون ده‌ها حمله از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران به اهداف آمریکا در عراق انجام شده است.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته