دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1394 - 13:07

بان کی‌مون این هفته به کره شمالی می‌رود

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی دوشنبه خبر داد «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، این هفته از «پیونگ یانگ» پایتخت کره شمالی بازدید می‌کند. هنوز سازمان ملل متحد یا وزارت امورخارجه کره جنوبی این خبر را تایید نکرده‌اند.
کد خبر : 50010

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک منبع در سازمان ملل متحد که نام او را ذکر نکرد، این سفر را اعلام کرد.


این منبع گفت: انتظار می‌رود بان کی‌مون در این سفر که می‌تواند درهای دیپلماسی را به شکل نادری به روی این دولت در حال انزوا باز کند، با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، دیدار کند.


این منبع به یونهاپ گفت: این غیرممکن است که دبیرکل سازمان ملل نخواهد با رهبر کره شمالی به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل متحد دیدار کند؛ در حالی که از این کشور بازدید می‌کند.


وی افزود این سفر به احتمال زیاد حرکت قابل توجهی به سوی حل و فصل مسائل شبه جزیره کره خواهد بود.


بان کی‌مون که اهل کره جنوبی است، اوایل امسال برای بازدید از پارک‌های صنعتی مشترک دو کره واقع در خاک کره شمالی برنامه‌ای داشت اما پیونگ‌یانگ بدون هیچ توضیحی مجوز این سفر را در آخرین لحظه لغو کرد


بان کی‌مون زمانی که طی سال‌های 2004 تا 2006 میلادی وزیر امور خارجه کره جنوبی بود، یک دوره مذاکرات چندملیتی فشرده با هدف پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره شمالی را میزبانی کرد. این گفت‌وگوها به توافق سال 2005 دو کره منجر شد.


پیش از این دو دبیرکل سازمان ملل به کره شمالی سفر کرده‌اند. «کورت والدهایم» در سال 197 و همچنین 1981 میلادی به کره شمالی رفت. «پطرس غالی» نیز در سال 1993 از پیونگ‌یانگ بازدید کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته