دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت اعلام کرد؛

قابلیت خرید 10 هزار و 500 قلم کالا در طرح کارت اعتباری

قائم مقام وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در امور تجارت گفت: استقبال شدید مردم در استفاده از تسهیلات طرح فروش مدت‌دار خودرو نشان می‌دهد نقش سیستم بانکی در به حرکت درآوردن چرخ تولید و مصرف بسیار پر رنگ است.
کد خبر : 50004

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شاتا، مجتبی خسرو‌تاج با تقدیر از همراهی مسئولان بانک مرکزی در اجرای طرح فروش مدت‌دار خودرو داخلی افزود: این اقدام موجب شد نقش سیستم بانکی در تسهیل مبادلات، افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ترویج مصرف ساخت داخل به خوبی نمایان شود.


وی با بیان اینکه تجربه موفق فروش بیش از 120 هزار دستگاه خودروی داخلی در مدت 5 روز، علاوه بر اهمیت جایگاه سیستم بانکی به توسعه فرهنگ مصرف تولیدات و کالاهای داخلی نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: چنانچه این طرح برای سایر کالاهای تولید داخل و مورد نیاز اساسی مردم به کار گرفته شود، می‌توانیم امیدوار باشیم تحول و رونقی بزرگ نیز در بخش تولید داخلی و هم بخش بازرگانی کشور ایجاد کنیم.


قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در امور تجارت تاکید کرد: اجرای این طرح حاکی از آن است که اگر سیستم بانکی فعال وارد صحنه اقتصاد کشور شود، چه طور می‌تواند چرخ تولید و مصرف را بگرداند و بر رکود بازار فائق شود.


خسروتاج با اشاره به سقف 110 هزارتایی تسهیلات فروش مدت‌دار خودروی داخلی از سوی بانک مرکزی گفت: در جلساتی که با مسئولان بانک مرکزی و خودروسازان برگزار شد ارقامی در خصوص سقف ارائه تسهیلات مطرح گردید اما به دلیل اینکه اعلام این رقم خود موجب بروز مشکلاتی می‌شد، صلاح دیده‌ایم تا ابتدا این میزان اعلام نشود.


وی افزود: از ابتدای مطرح شدن این طرح در خصوص اینکه چه تعداد خودرو مشمول تسهیلات فروش مدت‌دار خودرو می‌شوند، دیدگاه‌ها متفاوتی وجود داشت و مسئولان بانک مرکزی با توجه به مدیریتی که از منابع بانکی و دغدغه‌هایی که در سایر شاخص‌های اقتصادی مثل حجم نقدینگی، ‌نرخ تورم و غیره داشتند با جمع‌بندی جوانب به رقم 110 هزار دستگاه رسیدند.


خسروتاج بیان کرد: هیچ‌کس انتظار چنین استقبالی را از سوی مردم از ابتدا نداشت و در برنامه‌ریزی‌های خود مقرر کردیم که با شروع و در جریان اجرای طرح،‌ ضمن رصد شرایط با توجه به میزان فروش‌ها،‌ موجودی و تولیدات در حال ساخت،‌ نسبت به ارائه سقف مناسب اقدام کنیم.


وی با بیان اینکه اعلام سقف و تعیین رقم برای میزان تسهیلات در نظر گرفته شده، ‌خود به تنهایی آثار و تبعات منفی زیادی را به همراه دارد، یادآوری کرد: با توجه به تجریبات گذشته، اعلام تعداد در این طرح می‌توانست مشکلاتی را در بین نمایندگی‌ها ایجاد کند.


قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت تاکید کرد:‌ اکنون سقف اعطای تسهیلات 110 هزار خودرو در این طرح تکمیل شده و از این رو بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر امکان اعطای وام وجود ندارد.


سقف اعطای تسهیلات 110 هزار خودرو در این طرح تکمیل شده و از این رو بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر امکان اعطای وام وجود ندارد

وی عنوان کرد: هم اکنون حدود 120 هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده و برای خودروهایی که بیش از سقف موجود به فروش رسیده‌اند از طریق تعامل خودروسازان با بانک مرکزی و یا راساً توسط خودروسازان تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.


خسروتاج گفت: خودروسازان پاسخگو و مسئول رسیدگی و انجام رایزنی با بانک مرکزی دراین رابطه‌اند و تحقق تعهدات آنها در مقابل مردم قطعی است و باید به آن عمل کنند.


وی با اشاره به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تمامی کالاهای فروخته شده تصریح کرد: خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده و همانند تمامی کالاهای فروخته شده، ‌مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند که باید مصرف‌کننده آن را بپردازد ولی این مالیات فقط یک بار قابل دریافت است و خلاف این امر تخلف است.


خسروتاج افزود: ممکن است نحوه اقدام نمایندگی‌ها در اخذ مالیات بر ارزش افزوده متفاوت باشد به طوری که برخی نمایندگی‌های مجاز به صورت نقدی آن را در ابتدا بر روی قیمت خودرو لحاظ کنند و برخی آن را جزء اقساط تسهیلات در نظر بگیرند اما در نهایت یک‌بار باید مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده دریافت شود و در غیر این صورت،‌ تخلف محسوب می‌شود.


قائم مقام وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت یکی دیگر از برنامه‌هایی که سیستم بانکی در جهت افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده و حمایت و ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی به اجرا در آورده است را ‌پیاده‌سازی اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی از طریق صدور کارت اعتباری دانست.


شبکه بانکی،‌ کارت‌های اعتباری را بر اساس اعتبار‌سنجی که از اقشار مختلف مردم به عمل می‌آورند، صادر خواهد کرد

به گفته وی، کار اصلی این بخش بر عهده بانک مرکزی است و در واقع این اقدامی است که از سوی سیستم بانکی در جهت حمایت از تولیدات داخل به اجرا درخواهد آمد.


خسروتاج اظهار کرد: شبکه بانکی،‌ کارت‌های اعتباری را بر اساس اعتبار‌سنجی که از اقشار مختلف مردم به عمل می‌آورند، صادر خواهد کرد و اکنون سیستم بانکی در حال تنظیم گروه‌هایی است که در فاز اول، از کارت اعتباری بهره‌مند خواهند شد.


وی با باین اینکه کارت خرید کالای ایرانی توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می‌شود، افزود: دارنده این کارت می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال است، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند.


خسروتاج افزود: در این‌راستا وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت سایتی را طراحی کرده که همه تولیدکنندگان کالاهای مصرفی بادوام داخلی می‌توانند در آن ثبت نام و نسبت به ارائه محصولات خود اقدام کنند.


وی تاکید کرد: ‌تا امروز 10 هزار و 500 قلم کد کالا وارد سامانه این طرح شده و هر روز در حال به روزرسانی است و همه واحدهایی که تولید محصول کالای مصرفی بادوام داخلی دارند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند.


قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: وظیفه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در این طرح آن است که سامانه کارخانه‌ها، ‌کالاها و شماره حساب شبای آنها را طراحی و به‌عنوان پشتوانه اطلاعاتی کارت به بانک مرکزی ارسال کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب