دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1399 - 13:45
آنا گزارش می‌دهد؛

شهرداری فرهنگ ناایمنی را در بین شهروندان ترویج می‌کند/ یک کارشناس: تخلیه اضطراری در ساخت ایستگاه‌های مترو لحاظ نشده است

زمانی که رعایت اصول ایمنی توسط متولیان امر ساخت‌وساز نادیده گرفته می‌شود چطور می‌توان از مردم انتظار داشت که نسبت به رعایت این موضوع حساس باشند.
کد خبر : 499939
amid farahi-7.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مشکلات کلانشهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور به‌دلیل وضعیت پیچیده حوزه شهری که ناشی از مدیریت سلیقه‌ای در دوره‌های مختلف است، همواره دغدغه‌هایی را برای مدیریت شهری ایجاد کرده است.


ریشه‌دار بودن مشکلات پایتخت باعث شده تا در بیشتر موارد مدیریتی که از سوی شهرداری و نهاد سیاستگذار آن یعنی شورای شهر اعمال می‌شود، مناسبتی بوده و به مدیریت بحران محدود شود.


عدم رعایت اصول ایمنی در بحث ساختمان‌سازی از مواردی است که تقریباً مدت‌هاست به حال خود رها شده و هر از چندگاهی با بروز حادثه‌ای همچون حریق کلینیک سینا واقع در شمال شهر نقل محافل می‌شود و مدیریت شهری هم سعی می‌کند با سخن از افشای نام ساختمان‌های ناایمن تهران و یا طرح موضوع ضعف قانون دستاویزی برای توجیه نقص عملکرد خود دست و پا کند.


اختلاف‌نظر مدیریت شهری در پیدا کردن مقصر حادثه کلینیک سینا


به‌نظر می‌رسد آنچه در مدیریت شهری مغفول مانده، عدم مسئولیت‌پذیری و یا ناآگاهی نسبت به حوزه عملکردی است. در مورد اخیر حادثه کلینیک سینا عکس‌العمل مدیریت شهری خود گویای مناسبتی شدن بررسی مسائل و موضوعات شهری و بی‌برنامگی در پارلمان شهری است.


 از یک‌سو محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، وزارت بهداشت را مقصر دانسته و خواهان پاسخگویی شخص وزیر بهداشت به این موضوع است. از سوی دیگر زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه انگشت اتهام را به‌سمت شهرداری نشانه می‌رود و می‌گوید چرا با وجودی که این ساختمان تخلف ماده 100 داشته و حکم هم گرفته شهرداری منطقه یک حکم آن را اجرا نکرده است؟


محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در موضعی متعادل‌تر مقصران این حادثه را یک ارگان ندانسته و خواهان مشخص کردن سهم هر کدام از مقصران یعنی شهرداری، وزارت بهداشت و وزارت کار است.


در این میان پیروز حناچی، شهردار تهران نیز بروز چنین حادثه‌ای را ضعف قانون و عدم اجازه برای پلمب این ساختمان ناایمن پس از صدور 4 اخطاریه می‌داند.




بیشتر بخوانید:


چرا شهرداری منطقه یک حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره کلینیک سینا را اجرا نکرده بود؟


علت اصلی حریق کلینیک سینا به‌روز نشدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان است


اجازه پلمب ساختمان کلینیک سینا را نداشتیم




تجهیز ساختمان‌ها به «پله فرار» باعث افت قیمت در تهران می‌شود


در همین خصوص سولماز حسینیون در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با بحث ایمنی ساختمان‌ها در شهر تهران اظهار کرد: عدم توجه به قانون در بحث ساختمان‌سازی از همان زمان صدور پروانه مطرح می‌شود به‌طوری که علی‌رغم اعلام ضوابط و مسائل ایمنی از سوی آتش‌نشانی وقتی بحث صدور پروانه و مجوز به میان می‌آید، ساده‌ترین اصول ساختمان‌سازی همچون  پله‌های فرار به‌دلیل خراب شدن نمای ساختمان حذف می‌شود.


وی با اشاره به این مطلب که در ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر باید پله فرار در معرض فضای باز وجود داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به این‌که در تهران این سازه‌ها به دلیل تأثیر در نما باعث افت قیمت ساختمان‌ها می‌شوند، شاهد نادیده گرفته شدن ایمنی و جان مردم در این حوزه هستیم.


این پژوهشگر مستقل حوزه شهری ادامه داد: مواردی مشاهده می‌شود که در بسیاری از ساختمان‌های پرتردد مانند کلینیک‌ها، مدارس، ساختمان‌های دولتی و حتی شهرداری اصول اولیه ساخت و ساز را رعایت نکرده‌اند.


در ایستگاه‌های مترو به موضوع تخلیه اضطراری توجه نشده است


حسینیون با بیان این‌که بسیاری از ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی دارای نقشه تخلیه نیستند، گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در ایستگاه‌های مترو شهر تهران به آن توجهی نشده، موضوع تخلیه اضطراری است؛ یعنی اگر در یکی از این ایستگاه‌ها اتفاقی بیفتد، مردم حتی نمی‌دانند چگونه باید رفتار کرده و از آنجا خارج شوند.


وی با اشاره به این مطلب که اصلی‌ترین حلقه گمشده در بحث ساخت‌وساز مسائل فرهنگی و اجتماعی است، گفت: متأسفانه بی‌فرهنگی ایمنی در تهران رواج پیدا کرده و مسائل اقتصادی باعث بی‌اهمیتی به جان انسان‌ها شده است.


این پژوهشگر مستقل حوزه شهری افزود: توجه به موضوع ایمنی می‌بایست پیش از اینها در قوانین بررسی و به تصویب می‌رسید و همان‌گونه که ساختمان‌ها فعال در حوزه کسب و کار به‌دلیل عدم پرداخت عوارض و مالیات پلمب می‌شوند، می‌بایست در صورت عدم رعایت موارد ایمنی نیز از ادامه فعالیتشان جلوگیری شود.


فرهنگ ایمنی در ساخت و ساز از متولیان آن آغاز می‌شود


حسینیون تصریح کرد: ایجاد فرهنگ ایمنی در جامعه نیازمند رعایت دقیق آن از سوی متولیان امر است و این در حالی است که در بسیاری از مکان‌های عمومی همچون سینماها، مراکز تجاری و ایستگاه‌های مترو که بخشی از آن‌ها علاوه بر دریافت مجوز ساخت‌وساز از شهرداری زیرنظر همین ارگان فعالیت می‌کنند نیز مسائل ایمنی رعایت نمی‌شود. زمانی‌که متولیان امر به بحث اصول و ضوابط ایمنی و امنیت در جامعه توجهی نکنند، این موضوع نزد افکار عمومی نیز کمرنگ خواهد شد.


آنچه در عملکرد مدیریت شهری بیش از همه نیازمند توجه است، این است که به جای این‌که موضوعات و مسائل شهر را مناسبتی کرده و تنها در زمان بروز حوادث و رویدادهایی به یاد آن بیفتیم، در آغاز نقشه راه را در زمینه‌های مختلف تدوین کنیم و نگران این نباشیم که اگر وعده‌های خوش آب و رنگ ندهیم، از سوی مردم دیده نمی‌شویم.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد سالاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته