دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1399 - 13:03
آنا گزارش می‌دهد؛

ادغام و تجمیع دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در یک قدمی اجرا/ آیا دانشگاه‌ها از اجرای طرح ادغام تبعیت می‌کنند؟

ادغام و تجمیع دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در یک قدمی اجرا قرار گرفته است، براساس این طرح تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کاهش می‌یابد و مؤسسات کوچک در دانشگاه‌های بزرگتر ادغام و دانشگاه‌های هم‌وزن نزدیک به هم با یکدیگر تجمیع می‌شوند.
کد خبر : 498782
636702012386361804_B_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مدتی است که ساماندهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد. بر اساس این طرح تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کاهش می‌یابد و مؤسسات کوچک در دانشگاه‌های بزرگ‌تر ادغام و دانشگاه‌های هم‌وزن نزدیک به هم با یکدیگر تجمیع می‌شوند.


آن‌گونه که حسین رحیمی، مشاور و نماینده ویژه وزیر علوم در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی می‌گوید آمار دانشگاه‌ها و مؤسسات بعد از تجمیع و ادغام به ۲۹ دانشگاه مستقل و ۴۲ مؤسسه می‌رسد.


این طرح برای اجرای باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسید. منصور کبگانیان، قائم‌مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که تجمیع و ساماندهی مؤسسات آموزش عالی در ستاد نقشه جامع علمی کشور تصویب شده و در دست ابلاغ است.


دو رکن ساماندهی دانشگاه‌ها و مؤسسات


در مرحله بعدی، این طرح به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و به گفته علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم؛ «ساماندهی دارای دو رکن اصلی ادغام و تجمیع است. دانشگاه‌هایی که در یک منطقه حضور دارند و تقریباً هم‌وزن هستند و خیلی نزدیک به هم کار می‌کنند از این رو ضرورتی به وجود دو دانشگاه بزرگ وجود ندارد چراکه عرضه و تقاضا در آموزش عالی تغییر کرده است، برای همین این دانشگاه‌ها درهم تجمیع می‌شوند تا دانشگاه بهتری شکل دهند.»


معاون آموزشی وزارت علوم می‌گوید یک سری مؤسسات آموزشی نیز داریم که این مؤسسات از نظر اندازه و عملکرد ضعیف‌تر از دانشگاه‌های همان منطقه هستند که در دانشگاه‌های بزرگ ادغام می‌شوند بنابراین برنامه یا ادغام یا تجمیع است و چیزی به نام منحل شدن نداریم. کاهش اعضای هیئت‌علمی یا دانشجویان در این طرح منتفی است و بیشتر هدف استفاده بهینه از منابع موجود است. اینکه ما بتوانیم از منابع موجود بهترین استفاده را برای آموزش عالی داشته باشیم.


ادغام داوطلبانه مؤسسات غیرانتفاعی


در این میان تجمیع مؤسسات غیرانتفاعی بسیار مناقشه‌برانگیز است، پیش از این فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی درباره مشکل حقوقی ادغام مؤسسات غیرانتفاعی گفته بود آیین‌نامه تجمیع مؤسسات غیرانتفاعی را تدوین کرده‌ایم که در این آیین‌نامه چگونگی تجمیع مؤسسات ثبت‌شده و مؤسساتی که ثبت نشده‌اند، آورده شده است.


البته شمیرانی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را لازمه ادغام و تجمیع می‌داند. اکنون که این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به نظر نمی‌رسد که مشکلی در اجرای آن وجود داشته باشد. ولی آن‌طور که علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی می‌گوید تجمیع مؤسسات به صورت داوطلبانه (نه اجباری) صورت می‌گیرد.


به نظر می‌رسد که تجمیع مؤسسات و دانشگاه‌ها کار دشواری باشد. رحیمی، مشاور وزیر علوم دراین‌باره می‌گوید در مورد ساماندهی دانشگاه‌ها تقسیم کار ملی و استانی صورت گرفته که در تعداد کمی از استان‌ها گروه‌های علمی و رشته‌های تحصیلی با مأموریت‌گرایی ترکیب شده و همچنان باید کار سنگینی در این خصوص انجام شود.


با این حال باید منتظر بود که تا چه حد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تجمیع یا ادغام را می‌پذیرند و بر اساس آن عمل می‌کنند.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته