دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1399 - 12:43
آنا بررسی می‌کند؛

تکلیف برگزاری آزمون‌های سراسری در دوران کرونا چه می‌شود؟/ نگرانی دانشجویان؛ آزمونی بزرگتر از کنکور

کمتر از ۲۰ روز به اولین آزمون سراسری باقی مانده است و بسیاری از داوطلبان نگران چگونگی برگزاری آزمون‌های سراسری در دوران کرونا هستند.
کد خبر : 498213
کنکور.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اولین آزمون سراسری در دوران کرونا روز ۲۶ تیرماه با حضور ۱۷۷ هزار نفر برای پذیرش در دوره دکتری برگزار خواهد شد.


براساس اعلام قبلی سازمان سنجش آموزش کشور این آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.


بر این اساس تعداد حوزه‌های امتحانی بیشتر می‌شود تا داوطلبان در فاصله‌ای حداقل ۱.۶ متر از یکدیگر قرار گیرند. همچنین قرار است در میان داوطلبان ماسک و ژل بهداشتی توزیع شود. 


البته برای جلوگیری از سفرهای غیرضروری امکان تغییر حوزه امتحانی نیز برای داوطلبان فراهم شد و هزار و ۷۵۵ نفر هم محل آزمون خود را تغییر دادند. 


حال جزئیات بیشتری از چگونگی برگزاری مشخص شده و قرار است داوطلبان بر طبق این دستورالعمل در حوزه‌ها حاضر شوند. 


به گفته فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، زمان‌بندی آغاز فرآیند آزمون دوره دکتری افزایش پیدا کرده تا داوطلبان وقت بیشتری را برای رسیدن به حوزه‌های امتحانی داشته باشند. البته تغییر در مدت زمان پاسخگویی به سوالات ایجاد نشده است. 


داوطلبان در جلسه آزمون باید از ماسک استفاده کنند و نمی‌توانند وسایل شخصی یکدیگر را قرض بگیرند. 


یکی از مناقشه‌های مهم درباره آزمون‌های سراسری مربوط به شهرهای وضعیت قرمز است. در حال حاضر استان‌های خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و بعضی از مناطق استان‌های فارس، لرستان، کرمانشاه و گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.


به گفته سخنگوی سازمان سنجش امکان تغییر زمان برگزاری آزمون وجود ندارد و فقط در استان‌های قرمز سختیگرانه‌تر برخورد می‌شود. 


در این میان تعدادی از داوطلبان خواستار تعویق دوباره آزمون‌های سراسری شده‌اند ولی پاسخ مسئولان تاکنون منفی بوده است. برخی از داوطلبان به علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت پیام داده‌اند که برگزاری آزمون‌ها به تعویق بیفتد.


وهاب‌زاده در صفحه اینستاگرامش گفته است که تصمیم جدیدی در این باره اتخاذ نشده و اگر قرار باشد تغییری در زمان برگزاری آزمون‌ها رخ دهد، وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور آن را اعلام می‌کند. 


قطعاً آزمون‌های سراسری امسال جزو پرهیاهیوترین آزمون‌ها خواهند بود چراکه داوطلبان با نگرانی‌های مضاعفی وارد حوزه‌های امتحانی می‌شوند.


از آنجایی‌که در این سال‌ها هیچگاه موضوع حذف کنکور در هیچ یک از مقاطع تحصیلی به اندازه کافی جدی گرفته نشد، به نظر نمی‌رسد که راهی جز برگزاری این آزمون‌ها برای مسئولان باقی مانده باشد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته