دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1399 - 16:46
آنا گزارش می‌دهد؛

کرونا هم نتوانست سهمیه‌های کنکور را اصلاح کند/ علت تعلل مسئولان برای تعیین تکلیف سهمیه‌ها چیست؟

چند سالی است که موضوع اصلاح سهمیه‌ها مطرح است ولی هر وقت که به زمان برگزاری کنکور نزدیک می‌شویم، گفته می‌شود که اصلاح سهمیه‌ها به کنکور امسال نمی‌رسد.
کد خبر : 496738
637114815595522801.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اخیراً رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در اظهارنظری اعلام کرده که لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشده است؛ بنابراین سهمیه‌ها در کنکور ۹۹ حذف نمی‌شود، از ارسال این لایحه به شورا هیچ نتیجه عملی ندیدیم، به همین دلیل سهمیه‌های کنکور در دفترچه راهنمای ثبت نام آورده شده است.


این در حالی است که ابراهیم سوزنچی، معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری با انتقاد از سازمان سنجش آموزش کشور چندی پیش گفته بود: «رئیس سازمان سنجش از هر کسی بهتر می‌داند که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سهمیه کنکور متعلق به ایثارگران است که مصوبه مجلس شورای اسلامی است و اصلاح یا لغو قوانین مجلس از اختیارات مجلس شورای اسلامی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی از لغو یا اصلاح قوانین مجلس پرهیز می‌کند و در حیطه اختیارات شورا نیست.»




بیشتر بخوانید:


کش‌وقوس‌های ادامه‌دار سهمیه‌ آزمون‌های سراسری/ از حذف سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی تا کاهش سهمیه ایثارگری




حال سؤال مهم این است که چرا باز رئیس سازمان سنجش بر موضع خود اصرار دارد و معتقد است که سهمیه‌ها باید از طریق لایحه سازمان سنجش اصلاح شود؟


سال‌های گذشته که هر وقت سخن از اصلاح سهمیه‌ها به میان می‌آمد، وقت تنگ بود و زمان برگزاری کنکور فرامی‌رسید و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با همراهی سازمان سنجش آموزش کشور به اتفاق اعلام می‌کردند که اصلاح سهمیه‌ها به امسال نمی‌رسد. اما امسال که کنکور هم برگزاری کنکور به تعویق افتاده است، باز هم این موضوع مطرح می‌شود که اصلاح سهمیه‌ها به کنکور 99 نمی‌رسد!


مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یک مطالعه به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات پیشنهاد داد که با توجه به اینکه تاکنون حدود ۳۰ مورد سهمیه در پذیرش دانشجو ایجاد شده است، پیشنهاد می‌شود بازنگری سهمیه‌های موجود از طریق اصلاح ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحات بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.


یکی از پیچیدگی‌های سهمیه‌های کنکور تنوع مراجع ایجادکننده سهمیه در کشور است. اکثر سهمیه‌ها توسط دو مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده‌اند به همین دلیل باید همین مراجع درصدد اصلاح سهمیه‌ها برآیند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته