دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

چابکی نیروی هوایی با تولید انبوه جنگنده «کوثر»/ ویژگی موتور توربوجت «اوج» چیست؟

جنگنده «کوثر» از مزیت‌های بسیاری برخوردار بوده و تولید انبوه و تزریق این جنگنده به ناوگان هوایی نیروهای مسلح، می‌تواند موجب چابکی و کارآمدی این نیروها شود.
کد خبر : 498041
N3654526-6705978.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، روز پنجشنبه، پنجم تیر ماه سه فروند جت جنگنده «کوثر» با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران،  امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش و محمدباقر نوبت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به نیروی هوایی تحویل داده شد.


جنگنده «کوثر» از مزیت‌های بسیاری برخوردار بوده و توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را داراست. تولید انبوه و تزریق این جنگنده به ناوگان هوایی نیروهای مسلح، می‌تواند موجب چابکی و کارآمدی این نیروها شود و از سویی دیگر باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که طراحی، ساخت و تولید جنگنده کاملاً ایرانی «کوثر» است و نویدبخش روزهای خوشی برای ناوگان نیروی هوایی کشورمان محسوب می‌شود.


جنگنده «کوثر» در دو نوع آموزشی و عملیاتی ساخته شده که نوع آموزشی آن به عنوان «یاسین» مشهور است و این نشان می‌دهد که وزارت دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی با پی بردن به نیازهای واقعی نیروی هوایی کشورمان و درک این ضرورت مهم که آموزش خلبانان آینده باید با یک جنگنده مدرن صورت پذیرد، مبادرت به تولید نسخه آموزشی کوثر با عنوان «یاسین» کرده است.


از مهم‌ترین ویژگی‌های جنگنده تمام ایرانی کوثر برخورداری از موتور توربوجت «اوج» است. این موتور نخستین پیشران ایرانی است که برای جنگنده‌ها ساخته شده و از مزیت‌ها و قابلیت بسیاری برخوردار است. موتور توربوجت «اوج» تا 50 هزار پا قابلیت عملکرد پروازی دارد و به خاطر بهره‌مندی از سامانه‌های مختلف در تمام شرایط عملیاتی و محیطی دارای قابلیت ایفای نقش است. این پیشران ملی را می‌توان بر روی پرنده‌هایی با وزن برخاست حداکثر تا 10 تُن نصب کرد.



دومین ویژگی جنگنده «کوثر»، نصب تجهیزات مدرن و پیشرفته «سامانه اویونیک» از قبیل تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره، نمایشگرها، کامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده-گیرنده‌های بر روی آن است و از همه مهمتر اینکه تمامی بخش‌های «سامانه اویونیک» کاملاً بومی و ایرانی بوده‌اند و این موضوع نقطه عطفی در فناوری هواپیماسازی کشورمان محسوب می‌شود.



«ارتقای توان رزم و آموزش خلبانی»، بهره‌مندی از «کنترل آتش پیشرفته نسل چهار»، بهره‌مندی از «سامانه‌های مکانیکی و هیدرولیکی»، «استفاده حداکثری از تمام توان شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی»، بهره‌گیری از کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل چهار»، بهره‌گیری از «فناوری نمایشگر‌های چندمنظوره تمام‌دیجیتال»، بهره‌گیری از «کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبانان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات»، بهره‌گیری از «رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات»، بهره‌گیری از «ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل» و همچنین بهره‌گیری از «سامانه نقشه متحرک هوشمند» از دیگر مزیت‌های مهم جنگنده کوثر به شمار می‌روند.


مزیت تجاری‌سازی هم در جنگنده «کوثر» اهمیت دارد. در مجموع تولید جنگنده «کوثر» حدود ۱۶ و نیم میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی برای کشورمان به همراه داشته که فقط در بخش اویونیک (همان تجهیزات الکترونیکی هواپیما» که مهمترین و حساس‌ترین بخش محسوب می‌شود،  هفت و نیم میلیون دلار صرفه‌جویی مالی صورت گرفته است و اینکه در این پروژه ملی؛ ۱۰ دانشگاه، ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تأمین‌کننده قطعات و ۶۳ شرکت دانش‌بنیان حضور و مشارکت فعال داشته‌اند که همه این موارد نشان می‌دهد، کوثر از قابلیت تجاری‌سازی فوق‌العاده بالایی برخوردار است؛ لذا امید می‌رود بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان در مهرماه امسال و در کنار تقویت دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی، جنگنده «کوثر» به‌عنوان جنگنده‌ای که تمام قابلیت‌های جنگنده‌های مدرن امروزی را داراست، در بازارهای جهانی به فروش تجاری برسد.



با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد جنگنده «کوثر»، می‌توان به آینده تولید بیشتر تجهیزات هوایی و نیز نوسازی ناوگان نیروی هوایی کشورمان امیدوار بود و انتظار می‌رود با تولید انبوه این جنگنده، نیروهای هوایی ارتش و سپاه را به این جنگنده پیشرفته مجهز کرد و از سویی دیگر هم فروش تجاری آن را در آینده آغاز کرد تا در زمره معدود کشورهایی قرار بگیریم که از توانایی فروش جنگنده‌های نظامی برخوردار است.


انتهای پیام/4079/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته