دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1399 - 17:27
رئیس دانشگاه کاشان:

دانشگاه می‌تواند بازوی مشورتی مؤثری برای قوه قضائیه باشد

رئیس دانشگاه کاشان گفت: با ارائه موضوع‌های مختلف پرونده‌های حقوقی و جنایی به دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان می‌تواند بازوی مشورتی مؤثری باشند.
کد خبر : 497750
ced3415f-74ce-4974-ab0d-513e8c32f53b.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عباس زراعت رئیس دانشگاه کاشان در دیدار روح‌الله دهقانی دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان با تبریک هفته قوه قضائیه، خواستار ارتباط هر چه بیشتر دادسرا با دانشگاه شد و گفت: با توجه به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه، دانشگاه می‌تواند اثرگذاری مطلوبی در این رابطه داشته باشد.


وی افزود: با ارائه موضوع‌های مختلف پرونده‌های حقوقی و جنایی به دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان می‌تواند بازوی مشورتی مؤثری باشند. هم‌چنین تدوین برنامه دوم راهبردی دانشگاه کاشان، سیاست و هدف کلی این چشم‌انداز، جامعه‌محوری و حل مشکلات جامعه است.


رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به جایگاه علوم انسانی در دانشگاه عنوان کرد: علوم انسانی رشته‌ها و گرایش‌های مختلفی در حوزه‌های علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، حقوق و غیره دارد که هرکدام از این رشته‌ها می‌تواند برای نیازهای جامعه به‌صورت کاربردی مورداستفاده قرار گیرند.



وی تعطیلی کارخانه‌ها، فقر، کودکان کار، طلاق، سرقت، اعتیاد، کودک آزادی و... را از مشکلات مهم جامعه عنوان کرد و افزود: دغدغه دانشگاه و اعضای هیئت علمی باید پرداختن به این موضوعات و ارائه راه‌حل‌های علمی برای رفع این مشکلات در جامعه باشد. محور توسعه علم است.  توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی اگر مبتنی بر علم نباشد معنا و مفهوم ندارد.


رئیس دانشگاه کاشان زراعت با ابراز تأسف از اینکه سیادت علم و دانشگاه در جامعه هنوز فرهنگ‌سازی نشده، تأکید کرد: باید به‌جایی برسیم تا حرف اول و آخر در مجامع تصمیم‌ساز کشور را دانشگاه‌ها بزنند و سیادت و مرجعیت علم مشخص باشد و قداست پیدا کند.


زراعت به حدود ۳۰۰ عضو هیئت علمی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در سال حدود یک هزار پایان‌نامه در دانشگاه ارائه می‌شود که باید این پایان‌نامه‌ها برای رفع نیازها و مشکلات جامعه و مردم بکار گرفته شود.


وی حضور اعضای هیئت علمی در دادگاه به‌عنوان فرصت مطالعاتی و آشنایی هر چه بیشتر با موضوعات پرونده‌های دادگاه را خواستار شد و خاطرنشان کرد: این تعاملات باید دوسویه و قضات نیز در دانشگاه بیشتر حضور یابند و مسائل را به اعضای هیئت علمی دانشگاه ارائه دهند.


در ادامه این دیدار، روح‌الله دهقانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان با اشاره به روند افزایش جرائم و آسیب‌های اجتماعی افزود: دانشگاه نقش مؤثری در کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دارد. پیشگیری‌های لازم برای کاهش آسیب‌ها ضروری است. دانشگاهیان باید موضوع پایان‌نامه‌های خود را پرونده‌های قضایی همچون سرقت، طلاق، اعتیاد و …. قرار دهند و راهکارهایی برای رفع این موضوعات ارائه دهند.


وی با اشاره به اینکه هر چه در حوزه آموزش، پژوهش و هنر و فرهنگ کار شود مشکلات کمتری را شاهد خواهیم بود افزود: برای رفع این مشکلات به مشورت و تجربه دانشگاهیان نیاز داریم. تحقیقات اعضای هیئت علمی دانشگاه به‌جای این‌که در کتابخانه‌ها خاک بخورد می‌تواند در اختیار دادسرا قرار گیرد تا به نحو مناسبی از آن‌ها بهره‌برداری شود.


در این نشست مدیران گروه‌های جامعه‌شناسی روانشناسی و حقوق دانشگاه نیز نقطه نظرات خود را در خصوص تعاملات هر چه بیشتر دادسرا و دانشگاه برای کاهش آسیب‌ها و جرائم در جامعه ارائه دادند.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته