دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1399 - 13:19
مدیرکل ارزیابی آموزش‌وپرورش:

دریافت نقدی وجه برای کتاب‌های درسی غیرقانونی است

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش گفت: در حال حاضر الزاماً در نظام آموزشی ما باید دانش آموزان کتاب درسی را دریافت کنند و دریافت نقدی وجه برای کتاب‌های درسی غیرقانونی است.
کد خبر : 497188
behzad.janbozorgi-(23).jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زهرا مظفر گفت: در مراحل پایانی ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش در سال ۹۸هستیم و خوشبختانه میزان تخلفات مدارس در سال ۹۸کاهش داشته است.


وی با اشاره به برگزاری جشنواره شهید رجایی، افزود: بیش از یک‌میلیون و۸۰۰هزار شاخص اعم از ملی و غیر ملی در سطح مدارس کشور ارزیابی‌شده است تا جایگاه آموزش‌وپرورش در بین دستگاه‌های اجرایی مشخص شود.


مظفر به حوزه نظارت و بازرسی، اشاره و تصریح کرد: صیانت از حقوق شهروندان، مبارزه با فساد و نظارت و بازرسی از وظایف اصلی این اداره کل است بنابراین بازرسانی تعیین‌شده و در این راستا فعالیت می‌کنند و البته کمیته سلامت اداری در این زمینه و در جهت مبارزه با فساد اقدام می‌کنند.


مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: تعداد ۳۹هزار و ۴۸۶مورد نظارت در همه زمینه‌ها ازجمله فرایند ثبت‌نام و نحوه اجرای درست بخشنامه‌های وزیر تا سطح مدارس توسط ۸هزار نفر از اعضای کمیته‌های سلامت اداری و بازرسان انجام می‌شود.


وی اضافه کرد؛ در سال قبل تعداد ۲۸هزار و ۵۳۴بازدید حضوری صورت گرفت که از این تعداد؛ ۱۹۴۸تخلف دریافت وجه، ۷۸۷تخلف محدوده ثبت‌نام، ۱۴۹تخلف شرط معدل، ۱۱۱۱، عدم اطلاع‌رسانی ثبت شد که ۲۸۳۲بازخورد مکتوب، ۴۸۶مورد استرداد وجه، ۷۴مورد احاله پرونده، ۳۴مورد لغو ابلاغ مدیریت و ۶۱مورد ارجاع به شورای نظارت ازجمله این موارد بوده است.


مظفر با اشاره به سامانه ثبت شکایات، گفت: ۱۴هزار و ۳۰۱گزارش تخلف و شکایت در این سامانه ثبت‌شده است که شامل ۵۷۸۲شکایت مربوط به حوزه اداری، ۲۴۴۳شکایت مربوط به حوزه آموزشی، ۵۴۸شکایت مربوط به حوزه پرورشی، ۴۴۰شکایت در حوزه ثبت‌نام، ۵۵۴شکایت در حوزه حقوقی، ۸۵۸شکایت در حوزه مالی و‌۳۷۰۶شکایت غیرمالی است.


وی افزود: در۴۴۰مورد شکایت مربوط به ثبت‌نام و اخذ وجه غیرمجاز شامل ۱۲۴فقره اخذ وجه در فصل ثبت‌نام در مدارس دولتی، ۴۶مورد مربوط به اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس غیردولتی، ۱۲مورد اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس استعدادهای درخشان، ۱۲مورد اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس شاهد، ۱۵مورد مربوط به هزینه سرویس مدارس و ۲۳۱مورد مربوط به عدم رعایت محدوده بندی جغرافیایی که ظرف مدت ۷تا ۱۰روزبه شکایات، پاسخ‌داده‌ شده است.


مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش تصریح کرد: گروه‌های نظارتی فعالیت خود را از امروز آغاز می‌کنند که ۲گروه ۹نفره در شهرستان‌های تهران و البرز حاضر شدند تا بر فرایند ثبت‌نام و اجرای دقیق بخشنامه‌های وزیر در سطح ادارات و مدارس نظارت کنند.


وی ادامه داد: ارسال بخشنامه استرداد وجه به همه مدارس اعم از دولتی و غیردولتی و خاص به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی مدارس که شامل همه مدارس می‌شود ازجمله اقدامات این اداره کل در ماه‌های اخیر بوده است لذا به تیم‌های نظارتی تأکید کردیم تا اسناد و مدارک مربوطه در مدرسه موجود باشد.


مظفر در پاسخ به پرسشی درباره میزان حق التحریر معلمان حق‌التدریس، اظهار کرد: حق التحریر معلمان حق‌التدریس کمتر از قراردادشان نخواهد بود و کمتر دریافت نمی‌کنند. یک سری از پرداخت‌ها در آموزش‌وپرورش باید با تخصیص از طرف دولت انجام بگیرد و البته جز دغدغه‌های مهم و اولویت دارآموزش‌وپرورش پرداخت مطالبات است که به‌محض تخصیص حتماً پرداخت خواهد شد.


مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و مطالعات انجام‌گرفته توسط مرکز مدارس خارج از کشور، گفت: اقدامات آموزش‌وپرورش در دوران شیوع کرونا نسبت به سایر کشورها موفقیت‌آمیز بود و به‌سرعت انجام گرفت.


مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به ابلاغ اجرای قانون تعارض منافع اظهار کرد: در بازرسی‌هایی که انجام خواهد گرفت اجرای این قانون پیگیری خواهد شد و در دو ماه آینده گزارش‌ها را به وزیر آموزش‌وپرورش می‌دهیم تا اقدامات مقتضی ازجمله لغو ابلاغ انجام بگیرد و از امروز از استان البرز و شهرستان‌های تهران کار رصد ابلاغ قانون آغازشده است.


وی تأکید کرد: در مدارس غیردولتی بر اساس مجوز مجلس شورای اسلامی الزام به داشتن سایت پاسخگویی به شکایات دارند.


مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی با بیان اینکه امروز ۲۸شکایت وارد سامانه شده است، گفت: این شکایت‌ها در زمینه؛ تغییر احکام کارگزینی، شکایت از معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع، عدم صداقت و بی‌عدالتی، عدم دسترسی به شاد برای نابینایان، اعتراض به نتیجه آزمون استخدامی، حذف غیرقانونی از واحد آموزشی، مطالبات مهدکودک‌ها، عدم اعمال سهمیه در آزمون استخدام، تضمین سلامت داشتن آموزان در آزمون نهایی، استفاده شخصی از بیت‌المال، دریافت وجه فوق‌برنامه، باز نشدن سایت آزمون مدیران مدارس و موارد دیگر است.


وی افزود: ثبت‌نام مدارس از هفته دوم خردادماه آغازشده است و در متوسطه اول و دوم از اول تیرماه آغازشده است که تاکنون شکایتی نداشته‌ایم و البته قبل از فرارسیدن فصل ثبت‌نام شکایت‌های سال گذشته را تحلیل کردیم و به استان‌ها اعلام شد تا برای رفع مشکلات آموزشی، اداری، حقوقی، ثبت‌نام و غیره اقدام کنند و راه‌حل داشته باشند.


مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با بیان اینکه به مدارس بخشنامه‌ای ارسال‌شده است تا وجوهی که از خانواده‌ها دریافت شده اما در قبال آن خدماتی ارائه نشده است، استرداد شود، گفت: از مدارس خواسته‌شده است تا وجوه دریافتی را مسترد کنند و رسید آن را در اسناد مدرسه بگذارند و البته اگر والدین بخواهند این وجه برای ثبت‌نام فرزندشان در سال آینده باشد فرمی باید تکمیل شود که به امضای والدین برسد و در مدرسه نگهداری شود.


مظفر با اشاره به اینکه در سال گذشته بازدیدهای مستمری از مدارس انجام‌شده است، گفت: در تابستان سال گذشته در فرایند ثبت‌نام۲۸۵۳۴ بازدید داشتیم و در کل سال گذشته ۳۹۴۸۶ بازدید حضوری از مدارس نیز انجام‌گرفته است و همچنین بیش از یک هزار نفر ارباب‌رجوع حضوری داشتیم که به کار آنان رسیدگی شده است.


مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تصریح کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی ما این است که آموزش در مدرسه انجام بگیرد و هیچ مدرسه‌ای اجازه ندارد دانش آموزان را برای آموزش به موسسه‌ای خارج از مدرسه معرفی کند و اگر موردی است باید والدین شکایت کنند تا پیگیری کنیم.


مظفر با بیان اینکه دریافت نقدی وجه برای کتاب‌های درسی غیرقانونی است، گفت: در حال حاضر الزاماً در نظام آموزشی ما باید دانش آموزان کتاب درسی را دریافت کنند و پرداخت هزینه برای خرید کتاب‌های درسی به دو شیوه است که یک روش خرید انفرادی است که والدین انجام می‌دهند و روش دیگر به‌صورت گروهی از طریق مدرسه انجام می‌گیرد.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته