دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1396 - 12:29
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش:

پرداخت «کمک به مدرسه» اجباری نیست

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دریافت کمک به مدرسه امری قانونی است، گفت: اما مدیران مدرسه طبق اصلاحیه قانون حق دریافت اجباری کمک به مدرسه را ندارند.
کد خبر : 199362

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار شد با بیان اینکه مشارکت مالی والدین و کمک‌ به مدرسه امری قانونی است، عنوان کرد: این مساله در ماده 11 قانون شورای وزارت آموزش و پرورش عنوان شده است اما در اجرای این قانون باید سه شرط مهم و اساسی رعایت شود.


وی با توجه به شرایط اخذ کمک به مدرسه از والدین افزود: کمک به مدرسه و مشارکت مالی والدین باید در زمان خارج از ثبت‌نام صورت گیرد و هیچ گونه اجباری در اخذ آن وجود نداشته باشد، همچنین والدین باید در ازای مبلغی که پرداخت می‌کنند رسید یا قبض دریافت کنند.


عباسپور در ادامه تصریح کرد: مدیر مدرسه باید برای هزینه‌ کرد این مبالغ برنامه‌ریزی و آن را به انجمن اولیا و مربیان ارائه کند تا انجمن که نمایندگان منتخب اولیا هستند، آن را بررسی و پس از تصویب انجام شود. مسئولیت نظارت بر چگونگی دریافت مبالغ کمک به مدرسه و هزینه کرد آن برعهده انجمن اولیا و مربیان است.


مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده هر چه انجمن اولیا و مربیان در مدارس فعال‌تر باشند مشکلات احتمالی کمتر رخ می‌دهد، بنابراین وزارت آموزش و پرورش بر فعال بودن این انجمن تاکید کرده است.


به گفته وی هر چه کیفیت مدارس بیشتر باشد مشارکت اولیا و انجمن اولیا و مربیان نیز بیشتر خواهد شد زیرا آنها نیز بر اساس خدمتی که دریافت می‌کنند مشارکت خود را برای بهره‌مندی بیشتر فرزندان‌شان ارتقا می‌دهند.


عباسپور یادآور شد: سال گذشته 184 میلیارد و 700 میلیون تومان والدین مشارکت نقدی با مدارس داشتند و 181 میلیارد و 900 میلیون تومان مشارکت تخصصی داشتند. مشارکت تخصصی یعنی برخی والدین که صاحب تخصص و یا حرفه‌ای بودند مانند لوله‌کشی، نقاشی، بنایی و ... با مدرسه مشارکت داشته‌اند.


وی افزود: انجمن اولیا و مربیان باید تلاش داشته باشند تا علاوه بر مشارکت‌های مالی مشارکت‌های تخصصی والدین را نیز ارتقاء دهند زیرا هر چه این همکاری‌ها ارتقاء یابد مدیریت مدرسه نیز آسان‌تر خواهد شد.


مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: البته آموزش و پرورش نیز طبق وظیفه خود مدیران مدارس را آموزش خواهد داد تا بتوانند علاوه‌بر حفظ در ارتقاء جایگاه اولیا نیز تلاش و کوشش کنند.


وی با بیان اینکه مدارس و انجمن اولیا و مربیان باید در خرداد ماه با پیمانکاران برای سرویس مدارس گفت‌وگوهای لازم را انجام دهند، عنوان کرد: یک میلیون و 388 هزار دانش‌آموز در منطقه شهری و 303 هزار دانش‌آموز در منطقه روستایی از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند.


عباسپور یادآور شد: برای ساماندهی سرویس مدارس علاوه‌بر وزارت آموزش و پرورش وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور نیز مشارکت دارند.


وی افزود: مدیران مدرسه طبق قانون باید تنها با شرکت‌هایی قرارداد منعقد کنند که دارای مجوز باشند و بررسی و تایید سایر مراحل مانند وضعیت راننده و ماشین برعهده وزارت آموزش و پرورش نیست و باید شهرداری در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.


مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش برای ارتقاء وظایف خود کار گروه ماده 19 را در سطح کلان‌شهر و کار گروه ماده 18 را در سطح استان و شهرستان‌ها تشکیل داد که دراین کار گروه‌ها نمایندگان اولیا و مربیان نیز حضور دارند که این کار گروه‌ها باید پس از بررسی با پیمانکاری قرار داد و نرخی را برای سرویس مدارس تعیین کنند.


عباسپور کمبود راننده خانم را یکی از مشکلات در حوزه حمل و نقل دانش‌آموزان دانست و گفت: در حال حاضر 34 هزارو 888 نفر خانم و 137 هزار آقا در حوزه حمل و نقل دانش‌آموزان فعال هستند که باید تعداد خانم‌ها ارتقاء یابد.


وی افزود: ‌برای مدارس استثنایی و روستا مرکزی دولت هزینه‌ای را بابت حمل و نقل پرداخت می‌کند بنابراین این دانش‌آموزان برای سرویس مدارس نباید مبلغی را پرداخت کنند.


عباسپور در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه در قانون عنوان شده والدین برای پرداخت کمک به مدرسه هیچ اجباری ندارند اما ما شاهد آن هستیم که در سطح مدارس تهران مسئولان مدرسه به صورت شفاهی و کتبی برای دریافت کمک به مدرسه پیام‌هایی را به والدین از طریق دانش‌آموزان ارسال می‌کنند، گفت:‌ اگر جایگاه انجمن اولیا و مربیان در مدرسه تقویت شود ما دیگر شاهد این گونه تخلفات نخواهیم بود، زیرا این افراد می‌توانند مسئولان را نسبت به اجبار کردن منع کنند اما به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده چنین مواردی به واحد شکایات آموزش و پرورش مراجعه کنند.


مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه برای کاهش حوادث ترافیکی سرویس‌ مدارس در مناطق مرزی و صعب‌العبور چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت:‌ متاسفانه بیشتر حوادثی که ما در این حوزه شاهد آن هستیم مربوط به مناطقی است که سرویس مدرسه بر اساس مصوبه وزارت آموزش و پرورش انتخاب نشده و اولیا به صورت گروهی برای انتخاب راننده و وسیله نقلیه اقدام کرده‌اند اما ما با وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مکاتباتی انجام داده‌ایم تا در این مناطق مسیرهای تردد تا حد امکان ایمن شود تا دیگر شاهد حوادث این چنینی نباشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
جوادی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
۰
سلام من از شهر ستان سراب شهر دوزدوزان هستم هرماه خانم حسین زاده ازما۲۰هزار تومان پول میگیره تو این گرونی به ما رحم کنید
هلدینگ شایسته