دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1399 - 13:43
معاون آموزشی وزارت علوم:

دانشگاه‌ها برحسب آمادگی از ۱۵ شهریور بازگشایی می‌شوند/ آموزش مجازی در دانشگاه‌ها استمرار می‌یابد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت بهداشت اول شهریورماه را برای بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز نیمسال تحصیلی پیشنهاد داده بود اما چون برخی دانشگاه‌ها آمادگی لازم را نداشتند، تاریخ شروع ترم به ۱۵ شهریورماه موکول شد.
کد خبر : 496959
156492840.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی خاکی صدیق در افتتاحیه مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی ظهر امروز با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: بازگشایی‌ دانشگاه‌ها این به این معنی نیست که تمامی دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور مانند گذشته ترم را شروع کنند، بلکه این یک معیار زمانی است که بر اساس آن دانشگاه‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. ممکن است برخی دانشگاه‌ها از همین تاریخ بازگشایی شوند و برخی نیز دیرتر فعالیت خود را آغاز کنند.


وی با بیان اینکه در جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشته‌ایم، پیش بینی شده است که پیک کرونا را در پاییز و زمستان خواهیم داشت، افزود: از این رو برای آنکه تأثیرگذاری آن را کم کنیم، ترم جدید زودتر شروع می‌شود. وزارت بهداشت اول شهریورماه را برای بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز نیمسال تحصیلی پیشنهاد داده بود اما چون برخی دانشگاه‌ها آمادگی لازم را نداشتند، تاریخ شروع ترم به ۱۵ شهریورماه موکول شد.


معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در نیمسال جدید، آموزش‌های الکترونیکی استمرار خواهد داشت و فقط در برخی رشته‌های تحصیلات تکمیلی ممکن است آموزش حضوری داشته باشیم. خوابگاه‌های دانشجویی در ترم تحصیلی آینده نیز به صورت محدود و با نیمی از ظرفیت، بازگشایی خواهند شد.


خاکی صدیق گفت: در پی شیوع ویروس کرونا در کشور دو استراتژی تعطیلی دانشگاه‌ها و یا ادامه فعالیت آموزشی به‌صورت مجازی داشتیم. در تعطیلی دانشگاه‌ها فشار زیادی بر روی وزارت علوم وجود داشت که به علت تبعات ویروس کرونا این کار را انجام شد و هم‌چنین استراتژی ادامه مسیر آموزشی به‌صورت غیرحضوری را پیش گرفتیم.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار یونسکو حدود یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون نفر درگیر در آموزش‌وپرورش و وزارت علوم درگیر این موضوع هستند و ۶۸ درصد کل افرادی که آموزش می‌بینند، تحت تأثیر کرونا قرار دارند، ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۶ کشور تمام آموزش خود را تعطیل کرده‌اند، البته قبلاً تعداد این کشورها بیشتر بود، ولی اکنون برخی از کشورها آموزش خود را باز کردند که البته این آموزش‌ها، آموزش‌هایی است که مربوط به قبل دانشگاه است و بحث خوابگاه، سلف، مسافرت شهری ندارند.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: طبق آماری که حدود ۴ هفته پیش اعلام‌شده بود، سؤالی که از دانشگاه‌های دنیا پرسیده بودند این بود که آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر، فقط یک دانشگاه اعلام کرده بود که تحت تأثیر کرونا قرار نگرفته است، ۱۰ درصد اعلام کرده بودند تحت تأثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه‌داشته‌اند، ۳۰ درصد اعلام کرده بودند که دانشگاه نیمه‌باز است که ما جزو این ۳۰ درصد بودیم و ۵۹ درصد تمام فعالیت‌های خود را تعطیل کرده بودند.
خاکی صدیق افزود: در کشور ما قبل از اینکه بحث آموزش مجازی پیش بیاید، تنها هفت مؤسسه آموزش عالی غیردولتی از مجموع ۳۰۰ مؤسسه غیردولتی مجوز فعالیت آموزش الکترونیکی داشتند و در دانشگاه‌های دولتی نیز کمتر از ۱۰ دانشگاه در کشور، رشته و دوره آموزش الکترونیکی داشته‌اند.
وی تصریح کرد: تعداد دانشجویانی که در سال گذشته تحت آموزش‌های الکترونیکی بودند، تنها نیم درصد بود، ولی در حال حاضر بر اساس آخرین آماری که ارائه‌شده است، حدود ۹۲ درصد دانشجویان تحت آموزش‌های الکترونیک بودند که دستاورد بسیار خوبی است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به وضعیت آموزش‌های الکترونیکی در ایران و کشورهای خارجی گفت: وضعیت ما در ایران در مقایسه با سایر دانشگاه‌های خوب دنیا وضعیت خوبی است و اکنون نکته این است که آن را چطور ادامه خواهیم داد. هم‌چنین کارگروه مطالعات پساکرونا راه‌اندازی شده است که در این کارگروه، آموزش عالی و اینکه در آینده چه دستاوردهایی خواهد داشت و چگونه می‌توان از آن بهره‌گیری کرد، بررسی می‌شود.
انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته