دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1399 - 16:45

اطلاعات غلط درباره شپش در ویکی آنا

شپش یکی از مشکلات مدارس و مهدکودک ها است؛ بیماری ای که متاسفانه باورهای نادرست زیادی درباره آن وجود دارند.
کد خبر : 495960
علت-شپش-مو.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، وقتی صحبت از شپش به میان می آید اکثر ما تصویر دوران قدیم و افرادی با لباس های کهنه و سر و صورت کثیف را مجسم می کنیم که لباس و سر آنها دارای شپش است. اما واقعیت این است که شپش حشره ای است که همچنان در جامعه های پیشرفته هم توانسته به زندگی انگلی خود ادامه دهد.


شپش چیست؟


شپش حشره ای ریز دارای 3 جفت پا و قلاب های قدرتمند است که به مو و پوست می چسبد و در محیط های گرم و مرطوب ازدیاد پیدا می کند. شپش روزانه 10 تخم می گذارد و موجب خارش موی سر می شود و ابتلا به آن به تمیزی و کثیفی فرد مرتبط نمی باشد . شپش سر در بچه ها ی مدرسه ای به دلیل ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر بیشتر از گروههای دیگر دیده می شود و مشکلات بهداشتی فراوانی را برای مسئولان به وجود می آورد.


برای تشخیص شپش سر والدین می توانند قسمت های مختلف موی سر را که کودک می خاراند را ببینند ، زیرا شپش سر با چشم غیر مسلح نیز دیده می شود اما اگر می خواهید از وجود شپش سر بر روی موهای فرزند خود مطمئن شوید می توانید قسمت کوچکی از موهای فرزندتان را جدا کنید و با شانه مخصوص ، شانه کنید. اگر شپش در موی فرزندتان باشد می توانید آن را روی شانه ببینید.


راه های مختلفی برای درمان شپش وجود دارد اما بهترین درمان شپش استفاده از داروهای ضد شپش است . اگر فرزندتان دچار شپش است از این داروها می توانید استفاده کنید و بعد از برطرف شدن شپش موهای او باید تمام ملحفه ها و وسایلی که کودک با آن ارتباط داشته مانند کلاه ، لباس ، روسری ، بالش و کاناپه و... را با بالاترین دما آب بشویید زیرا شپش با آب سرد از بین نمی رود .


1- شپش ها نمی توانند پرواز کنند.


بسیاری تصور می کنند که شپش ها می توانند پرواز کنند و می توانند از سر یک نفر به سر فرد دیگری بپرند و او را آلوده کنند. شپش ها نمی توانند پرواز کنند اما می توانند با سرعت زیاد حرکت کنند.


2- شپش تنها در موهای کثیف لانه گذاری می کند


این باور اشتباه است. برای شپش نوع مو، پرپشت یا کم پشت و کوتاه و بلند بودن آن حتی تمیز یا کثیف بودنش مهم نیست اما داشتن موهای بلند، روند درمان را سخت می کند.


3- شپش می تواند وارد آب استخر شده و به دیگران منتقل شود


نه! این حشرات توانایی شنا کردن ندارند و نمی توانند از طریق آب از سر فرد مبتلا به دیگری منتقل شوند اما در صورتی که از حوله یا برس مشترک استفاده کنید، این امکان وجود خواهد داشت.


4-  شپش سر ناقل بیماری است


این باور اشتباه است. شپش سر برخلاف شپش تنه، تنها روی سر انسان ها  میان موهایشان زندگی می کند و منتقل کننده یا عامل بروز بیماری خاصی نیست. اما از آنجایی که باعث خارش شدید می شود، آزاردهنده است و بهتر است شپش ها را از بین ببریم. در برخی کودکان نیش آن حشرات می تواند باعث التهاب پوست سر شود.


5- وقتی همکلاسی فرزندم شپش سر دارد، نیازی نیست که من برای فرزندم درمان ضدشپش آغاز کنم


نه! این باور اشتباه است. ۷۰ درصد همشاگردی های یک کودک مبتلا به شپش دچار این مشکل می شوند. بهتر است همزمان استفاده از محصولات ضدشپش را زیر نظر متخصص آغاز کنید.


6- حیوانات خانگی باعث انتقال شپش سر به انسان هستند


اشتباه است. شپش سر تنها مختص موی انسان است.


7- شپش مخصوص موی کودکان است


نه! شپش مخصوص موی کودکان نیست اما در کودکان شایع تر است زیرا آنها عادت دارند حین بازی سرهایشان را به هم بچسبانند و به هم نزدیک شوند. در صورتی که فرزند شما مبتلا به شپش باشد و سرتان را به سرش بچسبانید شما هم گرفتار خواهید شد.


8- ماندگاری شپش روی سر کودکان خانواده های فقیر بیشتر است


نه، برعکس! از آنجا که خانواده های مرفه اغلب نمی توانند بپذیرند که فرزندشان که در رفاه و بهداشت است، دچار این مشکل شود، اتفاقا این مشکل در کودکان آنها دیرتر به تشخیص می رسد و معمولا ماندگارتر است. در ضمن والدین در این خانواده ها معمولا گرفتارترند و کمتر فرزندان خود را از این نظر بررسی می کنند.


 


چگونه از آلودگی به شپش پیشگیری کنیم



  • پیشگیری با رعایت بهداشت به ویژه در مکان هایی مانند مدارس، مهدکودک ها ، سربازخانه ها، پرورشگاه ها و ... امکان پذیر است و می توان از طریق آموزش به افراد تا حد زیادی مانع ایجاد این مشکل شد .

  • باید به کودکان آموزش داد در مدرسه از تماس سر خود با سر دیگران پرهیز کرده و شال، روسری، کلاه، برس و شانه خود را به دیگران ندهند یا از این وسایلِ مربوط به دیگران استفاده نکنند .

  • همچنین موارد آلوده باید به سرعت شناسایی و گزارش شوند تا با درمان سریع، بتوان از انتقال آلودگی به دیگران جلوگیری نمود


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته