دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا برریس می‌کند؛

تعلل سیاسی طرف کره‌ای درباره بازگشت ارزهای بلوکه شدن ایران

بانک مرکزی برای رفع پول‌های بلوکه شده همه راه‌های وصول تعهدات را به طرف کره‌ای پیشنهاد داده اما باز هم طرف مقابل تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا از انجام تعهدات خود سرپیچی می‌کند.
کد خبر : 495957

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، آذر ماه سال گذشته بود که روزنامه چسون ایلبو چاپ کره جنوبی مدعی شد که وزارت امور خارجه ایران درخواستی را برای پرداخت 7 میلیارد دلار  ارز حاصل از فروش نفت به مسئولان کره‌ای ارائه کرده است. همچنین این روزنامه خبر شکایت بانک مرکزی ایران را نیز تایید کرد که براساس آن بانک مرکزی مطالبه بازگرداندن این پول را داشته است. هفته گذشته نیز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با بلومبرگ از همراهی بانک‌های کره‌ای با سیاست‌های تحریمی آمریکا و همچنین بدقولی متعدد مسئولان وزارت اقتصاد و شرکت‌های کره‌جنوبی در پرداخت ارز گلایه کرد.


این درحالی است که شرکت‌های کره‌ای بلافاصله پس از تصویب برجام، فعالیت  خود را در کشور آغاز کردند اما همان زمان با جدی شدن خروج آمریکا از برجام، نمایندگی‌های خود را تعطیل کردند ولی شرایط بازار نشان می‌دهد که همچنان واردات و عرضه برخی از برندهای کره‌ای مانند لوازم خانگی در بازار ایران ادامه داشته که عمده آن از مسیرهای غیر رسمی و قاچاق وارد کشور شده است. برخلاف مسدود شدن مسیرهای رسمی تبادل مالی ایران و کره، تداوم واردات کالاها به ایران ادامه داشته که نشان می‌دهد امکان تجارت محصولات کره‌ای از مسیرهای رسمی و غیر رسمی وجود دارد اما تلاشی از سمت مسئولان کره‌ای برای انجام تعهدات  انجام نشده است.


تنهایی بانک مرکزی در بازگرداندن ارزهای بلوکه شده


عبدالناصر همتی در فروردین ماه سال جاری به دلیل همکاری نکردن دولت کره جنوبی در پرداخت طلب7 میلیارد دلاری،  این کشور را به ممنوعیت ورود کالاهای دو شرکت ال جی و سامسونگ تهدید کرده بود. با وجود تهدید رئیس کل بانک مرکزی، در روزهای اخیر برخی اخبار حاکی از پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی برای واردات خودرو در قبال ارزهای بلوکه شده در بانک‌های کره‌ای دارد. بانک مرکزی برای رفع پول‌های بلوکه شده همه راه‌های وصول تعهدات را به طرف کره‌ای پیشنهاد داده اما باز هم طرف مقابل تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا از انجام تعهدات خود سرپیچی می‌کند.


در شرایط فعلی شرکت‌های کره‌ای حاضر نیستند بازار ایران را از دست بدهند و همچنان از راه‌های مختلف را از جمله قاچاق برای ورود کالاهای مصرفی خود به ایران استفاده می‌کنند که منابع مالی آن نیز از محل  موسسات مالی و بانک‌های کره‌ای تامین می‌شود.


در این شرایط با کاهش ورود ارز به کشور  قیمت دلار در بازار ارز افزایش یافته؛ به همین دلیل شنیده‌ها حاکی از  افزایش فشارهای دولت به بانک مرکزی  برای کنترل ارز است که برای تحقق آن بانک مرکزی به ارز کافی نیاز دارد اما شواهد نشان می‌دهد که در شرایط فعلی تنها بانک مرکزی به دنبال تامین ارزها و رفع تعهدات ایران در سایر کشورها است. درحالی‌که وزارت خارجه می‌تواند از ظرفیت خود برای افزایش ورود ارز به کشور استفاده کند که در این زمینه تعلل بسیاری کرده است.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته