دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1399 - 00:05
چراغپور در گفتگو با آنا:

نهال فوتبال ایران به مربیان ناآگاه واگذار شده است/ کرکره فدراسیون پایین بیاید اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد

کارشناس فوتبال گفت: بی‌تجربه‌ترین و ناآگاه‌ترین افراد را مسئول آموزش به نسل آینده فوتبال ایران کرده‌ایم.
کد خبر : 495907
جلال چراغپور 1524.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، چرخه فوتبال ایران در رده‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امیدها معیوب است و این موضوع باعث شده تا کمتر شاهد ظهور استعدادهای ناب باشیم. جلال چراغپور یکی از مربیانی است که در رده‌های سنی مختلف مربیگری کرده است و پیش از این در مطلبی با عنوان شیوه‌های غلط استعدادیابی فوتبال ایران را فلج کرده است به پنج محور اصلی در خصوص ضعف در چرخه استعدادیابی فوتبال کشور به سخن پرداخت.


چراغپور درباره دیگر دلایل ناکامی فوتبال ایران در پرورش استعدادهای ناب به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: محور ششم ضعف در ساختار کمیته آموزش فدراسیون فوتبال است. مربیانی در این عرصه به فعالیت پرداختند که زمانی در سطح لیگ دو و لیگ یک بودند و قابلیت مربیگری در لیگ برتر را ندارند. این افراد سالیان درازی است که بازنشسته شده‌اند و قراردادشان با هیچ نهادی تمدید نمی‌شود اما کماکان در کمیته آموزش مدرس هستند. چگونه است که برای ریاست فدراسیون فوتبال بعد از بازنشستگی هیچ‌کس حق فعالیت ندارد اما در کمیته آموزش چنین کاری انجام می‌شود؟


کارشناس فوتبال ادامه داد: ضایعات استفاده از مدرسانی که بازنشسته شده و از ساختار آموزش خارج شده‌اند، باعث می‌شود که آن‌ها در مسائل ساده‌ای از آموزش فوتبال مانند نشان دادن (Demonstration) دچار ایراد باشند. به‌عنوان مثال وقتی می‌خواهند شیوه دویدن مورب لایحه‌ای را نشان دهند، به دلیل اینکه سنشان بالا رفته و نمی‌توانند آموزش دهند، این کار را باید شاگردانش انجام دهند و بارها شاگردان می‌دوند اما مطابق الگو نیست و این کار تکرار می‌شود. ما باید بپذیریم که بسیاری از مدرسان فوتبال اگرچه در سطح عالی بازی نکرده‌اند ولی از باز بودن مسیر استفاده کردند و از درجه C به پروفشنال (Professional) رسیدند و بعد از آن، مدرس شدند.


وی یادآور شد: اولین بار که فوتبال ایران از مدرس فیفا استفاده کرد 50 سال پیش بود که دتمار کرامر به ایران آمد و کلاس سه ماهه مربیگری را راه‌اندازی کرد که از آن کلاس مربیان بزرگی نظیر حشمت مهاجرانی، پرویز ابوطالب و حسن حبیبی سرمربی شدند و البته مربیانی هم بودند که در آن کلاس رد شدند. جالب است حاصل آن کلاس مربیانی بود که سالیان درازی در فوتبال ایران کار کردند و باعث ارتقای سطح ملی و باشگاهی شدند.


چراغپور تصریح کرد: پس محور ششم در بحث استعدادیابی، ساختار و معماری کمیته آموزش فدراسیون فوتبال است که تأثیر بسیار زیادی در مقوله یادگیری دارد. نکته دومی که در خصوص کمیته آموزش وجود دارد، این است که آیا کلاس ویژه مربیگری سطح پایه در این کمیته تعریف شده است؟ آیا افرادی هستند که برای مربیگری در سطح پایه به صورت اختصاصی تربیت شوند؟ ما بر اساس چیدمانی که داریم مربیان را قرار می‌دهیم و در نتیجه در آخرین رده، مربیان با مدرک C آسیا به بچه‌هایی آموزش می‌دهند که چند سال بعد در رده نوجوانان بازی خواهند کرد.


وی افزود: در واقع مسئولیت پرورش نهال فوتبال را که اساسی‌ترین پارامتر این رشته ورزشی محسوب می‌شود به بی‌سوادترین، بی‌تجربه‌ترین و ناآگاه‌ترین افراد واگذار می‌کنیم که ایراد بزرگی است؛ در حالی که باید مربیان باتجربه‌ای که باید سالیان درازی سرمربی بودند و می‌دانند چگونه باید به بچه‌ها آموزش فوتبال دهند تا عضلات آن‌ها رشد مناسبی داشته باشد و بتوانند از رده‌های نونهالان به نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان برسند، مسئولیت پرورش نهال فوتبال را عهده‌دار شوند. برای همین هم نهایتاً از تیم امید سه تا چهار بازیکن به سطح بزرگسالان می‌رسند و این موضوع در عین سادگی، بسیار کلان است و ما به آن توجه نمی‌کنیم.


چراغپور تصریح کرد: بارها این سؤال برای بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال ایجاد شده که چرا از میان یک میلیون بازیکن نونهال فوتبال، نمی‌توانیم به اندازه یک تیم بازیکن تربیت کنیم؟ ماتیاس دلیخت در 19 سالگی کاپیتان آژاکس شد و الان که 21 ساله است کاپیتان دوم تیم ملی هلند هم محسوب می‌شود چون تکیه فوتبال در این کشور اروپایی بر آموزش است؛ در حالی که اگر ما کرکره فدراسیون فوتبال را پایین هم بیاوریم، اتفاق خاصی نمی‌افتد چون سیر تکامل آموزش در این فدراسیون دچار ایرادات مهمی است.


وی خاطرنشان کرد: مسئله سومی که در آموزش فوتبال وجود دارد، این است که ما 33 سال از کتاب‌های آموزش فیفا عقب هستیم. وقتی مسئول آموزش فوتبال این کشور 20 سال در این سمت است و چون حقوق چندانی نمی‌گیرد، تغییری در عملکرد خود ایجاد نمی‌کند، از نکاتی که 33 سال پیش در کتاب فیفا تعریف شده غافل هستیم.


کارشناس فوتبال ادامه داد: 95 درصد باشگاه‌ها به تیم‌های پایه خود اعلام کرده‌اند هزینه تأمین کردن آن‌ها را ندارند و از رده امید به پایین پولی پرداخت نمی‌کنند و مربیان باید درآمد خود را از خانواده‌ها تأمین کنند. در چنین شرایطی ما باید انتظار داشته باشیم که مربی وقت خود را صرف این کند که آموزش‌های فوتبال را از اینترنت و دیگر منابع تأمین کند؟ در شرایطی که خود من در جوانی برای خرید مجلات مرتبط با آموزش‌های فوتبال نسبت به بودجه‌ای که داشتم هزینه زیادی می‌کردم. الان می‌شود بخش عمده‌ای از آموزش‌ها را از طریق اینترنت به‌صورت رایگان بیاموزیم ولی پردازش در آموزش فوتبال ایران دچار نقص است.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب