دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چراغپور در گفتگو با آنا:

استراتژی؛ راهگشای تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان است/ بازیکنان پا به توپ خوبی داریم

کارشناس فوتبال گفت: تیم‌های ایرانی برای موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا نیاز به استراتژی مناسبی دارند.
کد خبر : 470969
AG8I0532.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2020 در شرایطی آغاز می‌شود که ایران در این رقابت‌ها 4 نماینده دارد. پرسپولیس و سپاهان به‌صورت مستقیم وارد مرحله گروهی شدند و استقلال و شهر خودرو با شکست رقبای عربی در دیدارهای مرحله پلی‌آف راهی دور گروهی شدند.


جلال چراغپور درباره دیدارهای چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: تیم‌های ما وقتی در داخل ایران با همدیگر بازی می‌کنند، 80 درصد بازی با توپ است و 20 درصد استراتژی و تفکر مربیان است. فوتبالیست‌های ایران در بازی با توپ خیلی خوب هستند. به‌عنوان مثال در دیدار ایران با اسپانیا در جام جهانی 2018 روسیه، وحید امیری موفق شد به جرارد پیکه بازیکن بارسلونا لایی بزند. برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شویم بهتر است نحوه بازی لیونل مسی ارزیابی شود. او زمانی که جوان‌تر بود به‌راحتی دریبل می‌زد و برای تیمش گلزنی می‌کرد ولی الان که کمی پا به سن گذاشته، بیشتر برای هم‌تیمی‌های خود ایجاد موقعیت می‌کند چون نیروی جوانی سابق را از دست داده است.


وی افزود: دانش مربیان ایرانی در داخل کشور محدود شده است. حتی برانکو ایوانکوویچ که در فوتبال کشور ما مربیگری می‌کرد به‌واسطه برخورد بیشتر با تیم‌های داخلی تا حدود زیادی همانند ابتدای کارش مربیگری نمی‌کرد ولی کارلوس کی‌روش استراتژی بهتری داشت و در بازی‌های تیم ملی مسئولیت حمله، دفاع، گردش توپ، ضربه زدن و موقعیت‌سازی را به‌درستی مشخص کرده بود. ما می‌توانیم به بازی‌های خوبی که در جام جهانی مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال انجام دادیم اشاره کنیم که بهترین بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران بوده است.


کارشناس فوتبال افزود: آندره‌آ استراماچونی یا گابریل کالدرون وقتی هدایت تیم‌های استقلال و پرسپولیس را بر عهده گرفتند ثابت کردند که استراتژی‌های بسیار خوبی را به تیمشان منتقل می‌کنند ولی برای انتقال این کار نیاز به زمان بود. البته که استراماچونی زودتر توانست خواسته‌های تاکتیکی‌اش را به تیمش دیکته کند. حال باید دید فرهاد مجیدی استراتژی تیمش را در لیگ قهرمانان آسیا تغییر می‌دهد؟ کاری که در لیگ برتر نکرده است. یحیی گل‌محمدی از زمانی که سرمربی پرسپولیس شده دست به تغییر زده است و وقتی اشتباه کرد موفق به اصلاح آن شد ولی باید دید در طول زمان این تغییر نتیجه می‌دهد یا خیر؟


چراغپور یادآور شد: تیم‌های امیر قلعه‌نویی نیز سالیان درازی است که به یک شکل بازی می‌کنند و این موضوع در لیگ داخلی به نتیجه رسیده است ولی بازی‌های سپاهان در لیگ قهرمانان مشخص می‌کند او برای تیمش استراتژی متفاوتی دارد یا خیر؟ در پرسپولیس بازیکنانی مانند مهدی ترابی، وحید امیری و بشار رسن و در استقلال نفراتی چون وریا غفوری و مهدی قائدی با بازی‌های خوبشان، تیمشان را به موفقیت می‌رسانند ولی در لیگ قهرمانان آسیا که یک پله بالاتر از لیگ برتر ایران است، باید منتظر نمایش تیم‌های ایرانی باشیم و البته که استراتژی درست راهگشای نمایندگان ما خواهد بود.


وی ادامه داد: بسیاری از مربیان ایرانی به‌جای آنکه با تمرین‌های متنوع، در تیمشان بازیکن سازی کنند، تلاش می‌کنند با جذب بازیکن مشکلات تاکتیکی‌شان را حل کنند ولی در خارج از ایران و در تیم‌های مطرح شرایط فرق می‌کند. به‌عنوان مثال لیونل مسی بازی که در بارسلونا انجام می‌دهد با تیم ملی آرژانتین متفاوت است. او در بارسلونا موفق‌تر بود چون بازیکنان بازی‌سازی چون اینیستا و راکیتیچ حضور داشته و دارند ولی در تیم ملی آرژانتین بازیکنان بازی‌سازی مانند آن‌ها وجود نداشته و برای همین آرژانتین در سال‌های اخیر موفقیت مهمی نداشته است. در لیگ قهرمانان هم با انجام بازی‌های تیم‌های ایرانی می‌توانیم پی به قدرت مربیان نمایندگان کشورمان ببریم.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته