دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1399 - 16:55
یادداشت وارده؛

اهمیت وجود و نگهداری گل‌ها و درختان در زندگی

گل‌ها و گیاهان راهی ساده برای رسیدن به آرامش و نوازش روح و روان انسان هستند. با کاشتن گل و گیاه یا حتی هدیه دادن و گرفتن، می‌توان بیش از هر چیزی شادی، آرامش، مثبت‌اندیشی، دوری از غم و غصه و طراوت دریافت کرد.
کد خبر : 495727
9eb62250-277e-494c-a5f6-fea2dd035982.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ با گسترش زندگی شهری و فشارهای کاری در جوامع پراسترس امروزی، آثار طبیعت را بسیار کمتر در زندگی حس می‌کنیم و به انسان‌هایی تبدیل شده‌ایم که همگام با حرکتی سریع به سوی متمدن شدن، به سرعت از طبیعت و زیبایی‌های آن فاصله می‌گیریم.


این در حالی است که بازگشت به طبیعت از بهترین راه‌ها برای پیشگیری و درمان آثار زیان‌آور زندگی پرمشغله و صنعتی امروز ماست؛ چراکه طبیعت مادر انسان‌هاست و آغوش سبزش می‌تواند آرامش را به او بازگرداند، اگرچه زندگی در آپارتمان از یک سو و دغدغه‌ها و مشغله‌های روزمره از سوی دیگر، ما را از طبیعت دور کرده‌اند.


با این حال هنوز هم می‌توان برای رسیدن به آرامش دست به دامن طبیعت شد. تنها کافی است طبیعت را به خانه‌تان بیاورید. این طبیعت می‌تواند به اندازه یک باغچه کوچک، بالکن کوچک یا حتی چند گلدان کوچک باشد.


گل‌ها و گیاهان راهی ساده برای رسیدن به آرامش و نوازش روح و روان  انسان هستند. با کاشتن گل و گیاه یا حتی هدیه دادن و گرفتن، می‌توان بیش از هر چیزی شادی، آرامش، مثبت‌اندیشی، دوری از غم و غصه و طراوت دریافت کرد.


دریافت یا هدیه دادن یک شاخه گل در نگاه اول سبب لبخند در فرد شده و همچنین ایجاد احساس شادی و سرزندگی در همه افراد در هر گروه سنی نیز می‌شود. تماشا کردن گل و گیاهان و لذت بردن از آن سبب می شود تا خلق و خوی افراد تغییر کند.


گفته می‌شود افرادی که در محیط پیرامون خود گل و گیاه نگهداری می‌کنند، 2 تا 4 برابر بیشتر از دیگران آرام، مهربان، شاد و سرزنده هستند و می‌توانند این حس خوشایند را به دیگر افراد منتقل کنند، ضمن اینکه تبادل گل و گیاه بین افراد سبب سهولت در برقراری ارتباط میان همسران، فرزندان و والدین می‌شود. همچنین می‌توان بیان کرد که گل‌های با رنگ صورتی، سفید و بنفش حس آرامش و گل‌های قرمز، زرد و نارنجی حس هیجان و سرزندگی را در افراد القا می‌کنند.


پژوهشگران توصیه می‌کنند تا همواره یک شاخه گل یا گلدان کوچک گل در معرض دید خود قرار دهید. طبق یافته‌های جدید، گل و گیاه نه تنها بر احساسات شخصی افراد بلکه روی رفتارهای برونی و اجتماعی افراد نیز مؤثر است.


این روزها خیلی‌ها نداشتن حیاط مستقل یا کوچک بودن فضای آپارتمان را بهانه می‌کنند و می‌گویند نگهداری از گل‌ها و گیاهان در فضای کوچک آپارتمان‌های امروزی کار مشکلی است؛ اما اگر بدانید نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی چه فوایدی دارد، برای ایجاد یک فضای سبز کوچک در منزلتان درنگ نمی‌کنید.


فواید وجود گل‌ها و درختان در منزل و محل کار


 رنگ سبز یکی از رنگ‌های آرامش‌بخش است. این رنگ همراه با آبی آسمان ذهن شما را در وضعیت آرامش و راحتی قرار خواهد داد. رنگ سبز التیام‌بخش و رنگ تعادل، توازن و همدلی است. این رنگ موجب هماهنگی جسم و ذهن می‌شود و نماد طبیعت است.


گل‌کاری، باغبانی و ایجاد محیطی دلپذیر موجب بالا بردن حس اعتماد به نفس و خوب بودن در فرد می‌شود. باغبانی موجب می‌شود فرد به‌دلیل خلق زیبایی، احساس غرور و رضایت کند. از سوی دیگر، هنگامی که گیاهان به گل می‌نشینند، سبزی‌ها آماده چیدن می‌شوند و … . باغبان حسی از رضایت ‌خاطر پیدا می‌کند و نتیجه زحمات خود را می‌بیند و این نتیجه مطلوب به نوعی برای فرد مانند پاداش کارهایش تلقی می‌شود.



نگاه کردن به گل و گیاهان و لذت بردن از زیبایی‌های آنها به ما کمک می‌کند روحیه نامتعادل و ناآرام خود را تغییر دهیم و به حالت تعادل برسیم؛ بنابراین این بار اگر بی‌حوصله، کلافه و عصبی بودید، سری به گل‌های باغچه یا گلدان‌تان بزنید تا دوباره آرامش پیدا کنید.


باغبانی به نوعی تمرین صبر و شکیبایی است. هنگامی که یک درخت در باغچه می‌کارید، باید ماه‌ها و سال‌ها از آن مراقبت کنید تا روزی به بار بنشیند یا از یک گلدان نگهداری می‌کنید تا در بهار به گل بنشیند، به نوعی صبوری را تمرین خواهید کرد. بد نیست صبوری را با سپردن مسئولیت نگهداری از یک گلدان کوچک به فرزندان‌تان هم آموزش دهیم.


همه می‌دانیم که گیاهان دی اکسیدکربن محیط را می‌گیرند و اکسیژن پس می‌دهند و در ایجاد هوایی پاک بسیار مؤثر هستند، پس با نگهداری از آنها در خانه خود شانس تنفس هوای پاک‌تری را خواهیم داشت و همین هوای پاک و پراکسیژن حال‌مان را بهتر خواهد کرد و در سلامت جسم و ذهن‌مان مؤثر خواهد بود، به همین دلیل بهتر است افرادی که در شهرها و به دور از طبیعت زندگی می‌کنند، هرروز برای مدتی پنجره‌ها را باز بگذارند تا هوای آزاد در محیط داخل جریان یابد و گیاهان بتوانند با استفاده از این هوا به سالم‌سازی محیط کمک کنند.


گیاهان و گل‌ها با افزایش رطوبت در فضای اتاق موجب کاهش گرد و غبار در محیط خانه شده و بدون شک یکی از مبارزان اصلی سرماخوردگی و خستگی و خواب آلودگی هستند.


نگهداری گل و گیاه در منزل از افسردگی پیشگیری می‌کند و به افراد تنها و منزوی دلیلی موجه برای ادامه زندگی‌شان می‌بخشد و همچنین نگهداری گل و گیاه در اتاق افراد، موجب کاهش میزان استرس آنان می‌شود.


درختان از کودکان در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کنند


بررسی‌ها نشان داده که میزان یادگیری در کودکانی که مدتی از روز را با گل و گیاه سپری می‌کنند، نسبت به سایر هم‌سن‌وسال‌های خودشان که در تماس با گل و گیاه نیستند، بیشتر است؛ به علاوه حضور در محیط‌های طبیعی موجب بهبود و افزایش توانایی‌های کودکان از جمله توجه بالا، کاهش بی‌نظمی، افزایش تمرکز و ارتباط بیشتر با محیط اطراف می‌شود.


در پدیده گلخانه‌ای، گرمای حاصل از تابش نور خورشید در میان گاز‌های گلخانه‌ای محبوس شده در جو زمین به دام می‌افتند و این پدیده به گرم شدن زمین کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین گاز‌های گلخانه‌ای دی‌اکسید‌کربن(co2) است، همانطور که می‌دانید درختان با جذب دی‌اکسید کربن، اکسیژن تولید می‌کنند.


درختان قادر هستند بو‌ها و گاز‌های آلاینده (اکسید نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و اوزون) را جذب کنند. آن‌ها این ذرات مضر را به همراه هوا از طریق برگ‌های خود جذب کرده و علاوه بر اینکه اکسیژن تولید می‌کنند، این ذرات آلاینده را درون برگ‌ها و پوست تنه خود ذخیره می‌کنند.


در یک سال یک هکتار از درختان بالغ می‌توانند اکسیژن کافی برای 18 نفر را به خوبی فراهم کنند. شاید در نگاه اول این مقدار آنچنان به چشم نیاید، اما این را باید در نظر گرفت که طی میلیون‌ها سال، میلیارد‌ها درخت به طور مستمر با جایگزین شدن این پروسه تولید اکسیژن را تکرار می‌کنند.


درختان با توجه به سایه‌ای که ایجاد می‌کنند، نقش بسیار مهمی برای خنک کردن محیط بازی می‌کنند. همچنین تبخیر شدن آب روی برگ درختان نیز می‌تواند موجب خنک شدن دما شود. جالب است بدانید که انبوه درختان در یک شهر می‌توانند تا 10 درجه دمای محیط را خنک‌تر کنند.


درختان از کودکان و دیگر انسان‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کنند.


می‌توان با توجه به موارد ذکر شده به اهمیت وجود گل‌ها و درختان در اطرافمان پی ببریم و آشنایی با اصول پرورش گل‌ها و درختان می‌تواند لذت پرورش آن را برای ما دوچندان کند.


لیلا امانی کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش تولیدات گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان‌(خوراسگان)


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: زندگی شهری طبیعت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته