دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1399 - 14:24
اربابی در نشست خبری:

هتل‌های کپسولی جایگزین مراکز اقامت دائمی نیستند/ اولویت، تولید کپسول های اقامتی در داخل کشور است

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور گفت: اولویت ما تولید هتل‌های کپسولی در داخل کشور بوده و فرایند مهندسی معکوس آن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است.
کد خبر : 495493
677c3a53-7dbd-4cd1-8579-6da51c829566.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حسین اربابی ظهر امروز درباره جزئیات استفاده از هتل‌های کپسولی اظهار کرد: برای رونق بخشیدن به گردشگری در مکان‌های مختلف و برای آنکه ساخت هتل‌های با نصب ثابت و یا ایجاد سازه‌های خیلی بزرگ و دائمی در برخی نقاط هدف گردشگری کشور امکان‌پذیر نبوده و موجب آسیب به محیط‌زیست هم می‌شود با بررسی شرایط نسبت به نصب هتل‌های کپسولی اقدام می‌کنیم.


وی افزود: قصد اصلی ما ارائه این نمونه و ایده به مجموعه‌های داخلی بود که می‌توانند در زمینهٔ تولید این محصول وارد عمل بشوند استقبال و سرمایه‌گذاری می‌کنیم و اولویت ما تولید هتل‌های کپسولی در داخل کشور است و فرایند مهندسی معکوس آن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است و فکر می‌کنیم تا 2 تا 3 ماه آینده نتایج تلاش تولیدکنندگان داخلی برای تولید این محصول اعلام می‌شود.



مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور گفت: این هتل‌ها برای اقامت‌های کوتاه‌مدت بسیار مناسب هستند که در حال حاضر این هتل‌ها که در حد اتاق‌های هتل‌های چهار ستاره امکانات دارد، ۲۰۰ مورد از خارج از کشور خریداری‌شده است.


وی تاکید کرد: استفاده از این هتل‌ها برای مسافران و حتی سرمایه‌گذاران بسیار مقرون‌به‌صرفه است و با محیط‌های مختلفی ازجمله محیط‌های بیمارستانی که همراهان بیماران مکان استقرار ندارند و گاهی مجبور به استفاده از چادر در کنار خیابان هستند، مناسب است.


اربابی در مورد امکان ضدعفونی این کپسول‌ها گفت: درحالی‌که پروتکل‌های ابلاغی به اماکن اقامتگاهی مدت‌زمان 24 ساعت را برای حداقل ضدعفونی در نظر گرفته، این کپسول‌ها ظرف مدت 3 تا 15 دقیقه ضدعفونی و آماده پذیرش مسافر می‌شود و مردم هیچ نگرانی در استفاده از هتل‌های کپسولی نداشته باشند.


وی تشریح کرد: اولویت ما در جانمایی این هتل‌های کپسولی در اکو کمپ‌ها و به عبارتی کمپ‌های طبیعت‌گردی در استان‌های مختلف است و همچنین در محیط‌های فرودگاهی و پایانه‌های مسافربری و ایستگاه‌های راه‌آهن که احتمال دارد پرواز مسافران با تأخیر همراه شود، این کپسول‌های اقامتگاهی قابل‌استفاده است.


مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور گفت: در حال نقطه‌یابی برای استقرار این هتل‌ها هستیم و هنوز هتل‌های کپسولی در کشور توزیع نشده است و پس از مشخص شدن ارزیابی‌ها اقدام لازم در مورد نصب این واحدهای اقامتی صورت می‌گیرد و پیش‌بینی ما این است که از ابتدای فصل پاییز شاهد حضور پررنگ هتل‌های کپسولی در سراسر کشور باشیم.


وی در مورد هزینه استفاده از هتل‌های کپسولی گفت: نرخ استفاده از این هتل‌ها هنوز نهایی نشده است ولی اگر هتل‌ها در داخل کشور تولید شود قطعاً هزینه‌های استفاده از آن نیز کمتر خواهد شد


مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور یادآور شد: در حال حاضر قطعات هتل‌های کپسولی از خارج از کشور تهیه می‌شود و مونتاژ آن در ایران صورت می‌گیرد.


وی تصریح کرد: هتل‌های کپسولی ارزان‌ترین هتل اقامتی محسوب می‌شوند که تأسیسات گردشگری کوتاه‌مدت در آن وجود دارد و البته برای اقامت بلندمدت استفاده از هتل کپسولی توصیه نمی‌شود هرچند با توجه به بوم و نیاز محلی که این هتل‌ها نصب می‌شود برای اقامت موقت بیش از 24 ساعت نیز آن را برنامه‌ریزی کرد.


اربابی با اشاره به اینکه هتل‌های کپسولی به‌صورت انفرادی و حداکثر دونفره قابل‌استفاده است، گفت: می‌توان هتل‌ها را تا ۱۰ طبقه روی‌هم قرارداد البته به شرطی که فضای محیط‌زیست را خدشه‌دار نکند در حال حاضر نظرمان بر روی دوطبقه بودن این هتل‌ها است که بسته به محل کاربری آن ممکن است تا ۱۰ طبقه گسترش یابد.


مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور در مورد جزئیات فنی این هتل‌ها گفت: ارتفاع هتل کپسولی یک و نیم متر و عرض آن حدود ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر است و تجهیزات این هتل‌ها شامل دستگاه تهویه هوا، کنترل پنل برای نورها، آینه، مانیتور، رادیو و ساعت است که تجهیزاتی همچون سرویس بهداشتی، دوش و یخچال در ازای تأمین گروهی کپسول به‌صورت مجزا در نظر گرفته می‌شود مثلاً هر ۲۰ کپسول یک سرویس دوش حمام و یخچال خواهد داشت.


اربابی در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری  آنا در مورد مدیریت و نگهداری این هتل‌ها بر عهده چه کسی خواهد بود گفت: سرمایه‌گذار اصلی در مورد هتل‌های کپسولی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است و ما قصد توسعه استفاده از این اقامتگاه‌ها را داریم تا مردم از گردشگری لذت ببرند و به‌نوعی در حوزه اقامت تنوع ایجاد شود و مدیریت و نگهداری این واحدهای اقامتگاهی موقت بر عهده مجموعه‌ای خواهد بود که این واحدها برای تأمین مخاطبان آن نصب‌شده‌اند.


مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور یادآور شد: امنیت هتل‌های کپسولی نیز پیش‌بینی‌شده و همه ضوابط و مقررات استفاده از آن مشابه سایر هتل‌ها است و دستورالعمل‌های دیگر هتل‌ها در مورد این هتل‌ها هم لازم‌الاجراست و همچنین ما برنامه‌هایی داریم که این هتل‌ها در سراسر کشور توزیع شود و پیش‌بینی می‌کنیم طی ۶ سال آینده این موضوع محقق شود.


وی در مورد قیمت هتل‌های کپسولی گفت: قیمت تمام‌شده این هتل‌ها در ایران حدود ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است و ازآنجایی‌که در حال حاضر از خارج از کشور تهیه می‌شود نرخ خرید کپسول ارتباط تنگاتنگی با نرخ دلار و ارز دارد و البته مدل حاضر در رونمایی قیمتی در حدود 60 میلیون تومان دارد.


اربابی با اشاره به اینکه هتل‌های کپسولی قابلیت پذیرش مسافران خارجی را هم دارد، گفت: از نقاطی که در نظر داریم هتل کپسولی را مستقر کنیم در اکو کمپ‌های تهران ازجمله انتهای بزرگراه لشکری، حوالی دماوند و فیروزکوه است و روز گذشته هم اولین هتل کپسولی در جهت استفاده در وزارت میراث فرهنگی استقرار یافت.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته