دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1399 - 15:12
ادامه تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا؛

تظاهرات مردم سیاتل آمریکا در زیر باران/ نیروهای ذخیره پنتاگون روانی شدند!

ترامپ در حالی تلاش می‌کند اوضاع کشورش را تحت کنترل جلوه دهد که مردم ایالت‌های مختلف ازجمله سیاتل در زیر باران به تظاهرات ضدنژادپرستی ادامه می‌دهند و نیروهای ذخیره ارتش آمریکا برای درمان ناشی از مواجهه با اقدامات خشونت‌آمیز به روان‌پزشک مراجعه کرده‌اند.
کد خبر : 495440
61648593.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اعتراضات به مرگ «جورج فلوید»، سیاه‌پوست آمریکایی هم‌زمان با به خاک سپردن وی در هیوستون تگزاس و کنار قبر مادرش، وارد فصل جدیدی شده است. «کمیته حذف تبعیض نژادی» سازمان ملل متحد روز گذشته (جمعه) از دولت آمریکا خواست اصلاحاتی فوری را برای حذف تبعیض نژادی ساختاری از سیستم پلیس اعمال کند.


این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: از دولت آمریکا، مقام‌های دولتی و محلی این کشور می‌خواهیم که اصلاحات فوری و مناسبی را برای حذف اقدامات نابرابر نژادی یا تبعیض ساختاری در پلیس و نظام قضائی کیفری با توجه به حقوق قربانیان جنایات با انگیزه نژادی اعمال کنند.


بیشتر بخوانید:


برتری نژادی بدون استثنا در هر سطحی باید از بین برود


در عین حال، با وجود افزایش خشونت‌ها، غارت فروشگاه‌ها و به دست مردم افتادن کنترل برخی شهرهای آمریکا، دونالد ترامپ برای عادی نشان‌دادن اوضاع، بسیاری از فرمانداران ایالت‌ها و نیروهای گارد ملی را که برای کنترل اوضاع فراخوانده شده بودند، مرخص کرد. نیروهای ذخیره ارتش آمریکا در دو هفته گذشته در ایالت‌های مختلف شاهد وقایعی بوده‌اند که بسیاری از آن‌ها را سرافکنده و حتی روانه مطب روانشناسان کرده است. با وجود این، منابع آگاه در کاخ سفید فاش کردند دونالد ترامپ اعتراضات آمریکا را موضوعی که به‌طور مستقیم به وی ارتباط داشته باشد، نمی‌بیند و تمایل دارد فقط به اندازه‌ای که احساس می‌کند نیاز است، وارد موضوع شود.


تظاهرات علیه وحشیگری پلیس در سراسر آمریکا


تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا


وی همچنین می‌گوید به‌طور اصولی با ممنوع‌شدن تکنیک فشار بر گردن و گلو به هنگام بازداشت مظنونان موافق است. هم‌زمان در بسیاری از شهرها و ایالت‌های آمریکا مقام‌ها برای ممنوع کردن این تکنیک پلیس اقدام کرده‌اند. این ممنوعیت یکی از مطالبات معترضان به مرگ فلوید  است که سه هفته پیش در بازداشت پلیس جان داد. مأمور پلیس شهر مینیاپولیس که حدود ۹ دقیقه زانوی خود را روی گردن فلوید گذاشت، با اتهام قتل درجه دو مواجه است.


برخلاف نظر ترامپ، «اندرو کومو» فرماندار نیویورک در فرمان ویژه‌ای خواهان اصلاحات بنیادین در صدها اداره پلیس در سراسر نیویورک شد. این مقررات که از ماه آینده میلادی اجرایی می‌شود، به استفاده از زور و جانبداری نیروهای پلیس و سایر اموری مربوط است که باعث اعتراضات اخیر ضد نژادپرستی در آمریکا  شد. برای مبارزه با نژادپرستی سازمان‌یافته باید ادارات پلیس تغییر کنند و به‌روز شوند و صلاحیت استفاده از بودجه عمومی را داشته باشند.



طبق قانون جدید فرماندار نیویورک، سوابق انضباطی نیروهای پلیس باید علنی باشد و همچنین استفاده از شیوه «فشردن گردن» افراد ممنوع خواهد شد.



در عین حال بخش تصویری فایننشال تایمز گزارش کرد: اگر شما سیاه‌پوست و غیرمسلح باشید، احتمال اینکه به دست پلیس کشته شوید، سه‌ونیم  برابر بیشتر از کشته شدن یک سفیدپوست غیرمسلح به دست پلیس است. 


ادامه تظاهرات مردم در شهرهای مختلف


تظاهرات مردم آمریکا همچنان در شهرها و ابالت‌های مختلف ادامه دارد. مردم آمریکا در هوای بارانی سیاتل و در اعتراض به نژادپرستی در کشورشان راهپیمایی بزرگی برگزار کردند.





تظاهرات مردم آمریکا در شهر سیاتل





تظاهرات مردم آمریکا در شهر میامی


شبکه ان‌بی‌سی گزارش کرد: «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به‌دلیل انتقادها درباره سرکوب معترضان مقابل کاخ سفید با هدف پاک‌سازی منطقه برای گرفتن عکس یادگاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور با انجیل مقابل کلیسای «سنت‌جانز»، با معتمدانش درباره استعفا مشورت کرده است.


وی نمی‌دانست قرار است برای گرفتن عکس یادگاری به کلیسا برود و وقتی متوجه این اتفاق شد تلاش کرد در تصاویر نباشد، اما موفق به این کار نشد. غروب همان روز میلی ساعت‌ها به مطالب شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نگاه و مشاهده کرد؛ ده‌ها نفر به خاطر همراه شدن در این عکس یادگاری و قدم زدن با یونیفرم جنگی، از وی انتقاد کرده‌اند.



رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا از این اقدام عذرخواهی کرد. عذرخواهی میلی بعد از چندین روز پرتلاطم برای وی به‌دنبال نشست جنجالی اول ژوئن در کاخ سفید بر سر استفاده از نظامیان ارتش برای سرکوب معترضان مطرح شد. به گفته سه مقام پنتاگون، میلی به‌شدت از این ایده برآشفت و توسل به ارتش برای مقابله با معترضان را «خطرناک» خواند و مشت خود را به نشانه تهدید تکان داد.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته