حل مشکل شبکه ارتباطی حمل و نقل کشور در نظام پایش آزاد/ پایاننامهها کاربردی میشوند
به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محدثه حسینی، امروزه پیدایش مسائل پیچیده و چندوجهی در کشور، نقش نهاد دانشگاه در فرآیند پیشرفت کشور را با چالشهای نوینی مواجه کرده است.
انباشت و گسترش روزافزون مسائل چند حوزه پیچیده و مزمن شدن این مسائل در کشور انتظار از نهاد دانشگاه و مسئولیتپذیری اجتماعی آن را افزایش داده است و راه حلهای نوینی را برای رفع این مسائل از آن طلب میکند.
از طرفی دانشگاه امروزه نمیتواند در فضای معلق و مجرد آموزشی و پژوهشی حرکت کند؛ بلکه باید در فضایی واقعی با نگاه به مسائل و مشکلات کشور، مأموریتها و راهبردهای آموزشی، پژوهشی و تولید و انتشار علم خود را بازمفهومپردازی کند. برای محقق شدن این امر، وجود برنامه جامع و منسجم برای راهبری و هدایت ظرفیتهای پژوهشی دانشگاه به سمت حل مسائل و رفع نیازهای جامعه ضروری است.
در این راستا، نظام پایش آزاد با هدف رفع نواقص مربوط به پژوهشهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و قرار دادن این ظرفیت عظیم در حل مسائل ملی کشور و ایجاد همگرایی و همافزایی میان نتایج این پژوهشها در سطح دانشگاه طراحی و اجرا شده است.
طرح «پایش» آزاد خلاصه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی» است که هدف آن تبدیل چالشهای کلان کشور به زمینههای پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایاننامه و یا رساله تعریف کنند.
بر اساس نظام پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاههای آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالشهای کشور کمک کند.
نظام پایش بهصورت شبکهای در حال اجرا است و موقعیت جغرافیایی استاد و دانشجو حائز اهمیت نیست. دانشجویان و اساتید در سامانهای با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و در صورت رسیدن به توافق میتوانند به ادامه فعالیت خود بپردازند.
طرحهای تشویقی نظام پایش آزاد از تخفیف شهریه تا کسب ۲ نمره پایاننامه
دانشگاه آزاد اسلامی برای سوق دادن دانشجویان و اساتید به سمت نظام «پایش آزاد»، دستورالعملی تشویقی صادر کرده است. در این دستورالعمل ظرفیت پذیرش پایاننامه توسط اساتید افزایش یافته است. همچنین هزینه پایاننامههای دانشجویانی که در نظام پایش دانشگاه آزاد شرکت کردهاند، تقلیل یافته است.
یکی دیگر از طرحهای تشویقی نظام پایش آزاد، «مشاوره مهارتی ویژه دانشجویان» است. این مشاوره فرآیندهای کسب مهارت و حضور در صنعت و منطبق سازی فعالیتهای علمی دانشجو با نیازها و ضرورتهای صنعتی فنی و مهارتی را تسهیل میبخشد. انتخاب مشاوران از افرادی است که دارای مدرک فوق لیسانس به بالا و مشغول به کار هستند در صنعت خواهد بود.
در پایاننامههای مقاطع تحصیلات تکمیلی، نمره اولیه هیئتداوران بدون نمرات تشویقی و تنبیهی از نمره ۱۸ محاسبه میشود. سپس نمرات تشویقی بر اساس تشخیص هیئتداوران به آن اضافه میشود.
در صورتیکه پایاننامههای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفهای در طرح نظام پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی باشد و این پایاننامهها منجر به اثر بدیع هنری، چاپ کتاب، اختراع و اکتشاف شوند، ملاک ارزیابیشان از نمره ۲۰ محاسبه خواهد شد.
همچنین اگر پایاننامههای دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفهای در راستای زمینههای پژوهشی یک برنامه علمی باشد، ملاک ارزیابی پایاننامه کارشناسی ارشد مستقل از برنامههای علمی از نمره ۱۹ محاسبه میشود.
بیشتر بخوانید:
۱۱ چالش اصلی حوزه صنعت و سلامت چیست؟
طرح پایش چگونه چالش غذا و امنیت غذایی در حوزه کشاورزی را برطرف میکند؟
طرح پایش با ۴۰ برنامه علمی (حملونقل-شبکههای ارتباطی، مخاطرات طبیعی و مدیریت بحران، اعتیاد، محیط زیست، تربیت بدنی و علوم مهندسی ورزشی، مواد انرژی، صنعت و سلامت، صنعت و تجارت، پدافند غیرعامل، دریا، حاشیهنشینی و آسیبهای اجتماعی، ایدز، کشاورزی، کفش و چرم، ازدیاد برداشت و... ) در استان تهران و سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای دیگر آغاز کرده است.
حوزه شبکههای ارتباطی و حمل و نقل از جمله حوزههایی است که بهخصوص در شرایط تحریمی با چالشهای بسیار جدی روبهرو بوده و به دلیل نقش داشتن در روند زندگی روزمره آحاد جامعه در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی کشور اثرگذار است.
امروزه حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصادی ملی است که به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی در حوزههای مختلف صنعتی و تجاری دارد؛ در واقع شبکههای ارتباطی و حمل و نقل در برگیرنده تمامی فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینههای تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای تجاری و اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد، به گونهای که بدون بهرهبرداری از شبکههای ارتباطی و حمل و نقل کارآمد، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، تصور رشد عمومی کشور غیرممکن بهنظر میرسد.
یکی از ابزارهای لازم و ضروری در راستای تحقق رشد اقتصادی، «حمل و نقل پویا» است. حمل و نقل پویا نه تنها به خودی خود اشتغالزا بوده و تولید خدمت میکند؛ بلکه بر توسعه سایر بخشهای اقتصادی همانند کشاورزی، صنعت و خدمات نیز تاثیرگذار است.
برنامه علمی و نظام موضوعات شبکههای ارتباطی و حمل و نقل
یکی از موضوعات نظام پایش، «نظام شبکههای ارتباطی حمل و نقل» است. در این برنامه علمی، پنج چالش شناسایی شده است که به این چالشها از طریق انجام پایاننامههای کارشناسی ارشد، رسالههای دکتری و پروژههای تحقیقاتی پاسخ داده خواهد شد.
صنعت حمل و نقل دارای جنبههای گوناگونی است در یک ردهبندی کلی مبتنی بر طرح توسعه حمل و نقل کشور میتوان آن را به سه بخش زیر ساخت، تجهیزات و ناوگان و بهرهبرداری تقسیم کرد.
عدم توسعه حمل و نقل ریلی، حجم بالای تصادفات شهری و برون شهری، عدم توسعه زیرساختهای حمل و نقل، امنیت و ایمنی حمل و نقل و عدم انضباط ترافیکی، پنج چالش برنامه علمی و نظام موضوعات شبکههای ارتباطی و حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی است.
تحقق اهداف سند چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به جایگاه اولیه اقتصادی در منطقه، مستلزم بهرهگیری مطلوب و کارآمد از توان و ظرفیتهای بالقوه بخشهای مختلف کشور است که شبکههای ارتباطی و حمل و نقل بهعنوان یکی از ارکان توسعه پایدار و تجارت داخلی و بینالمللی است.
دبیرخانه برنامه علمی شبکههای ارتباطی و حمل و نقل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری است. این واحدِ دانشگاهی به عنوان قطب علمی شبکههای ارتباطی و حمل و نقل با هدف ایجاد بسته برنامهریزی یکپارچه و هماهنگ توسعه شبکههای ارتباطی و حوزههای عملکردی مختلف صنعت، حمل و نقل متناسب با نیاز کشور کوشیده است ضمن تاکید بر اهمیت تصمیمگیریهای علمی در عرصه اقتصادی، اقدام به تهیه برنامه جامع علمی تحقیقاتی کند که در این راه از نظرات اندیشمندان، نخبگان، مدیران، صاحبنظران، کارشناسان و فعالان حوزههای مختلف استفاده کرده است.
از جمله مهمترین محورهای تدوین برنامه علمی شبکه ارتباطی و حمل و نقل نظام پایش، سیاستهای کلی بخش حمل و نقل است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.
علاوه بر آن سیاستهای کلی، برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی بخشهای علم و فناوری، اقتصاد مقاومتی، محیط زیست، اصلاح الگوی مصرف، سلامت و سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که همگی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شدهاند، از جمله اسناد دسته اولی هستند که در تدوین این برنامه مورد مطالعه و استناد قرار گرفتهاند.
همچنین طرح جامع حمل و نقل کشور که توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه شده نیز در زمره مهمترین اسنادی است که در تدوین برنامه شبکه ارتباطی و حمل و نقل نیز مطالعه شده است.
در تدوین برنامه علمی شبکههای ارتباطی حمل و نقل مضاف بر تمامی اسناد عنوان شده، اسناد بالادستی حدود ۵۳ سازمان و نهاد موثر دولتی و غیردولتی در حوزه شبکههای ارتباطی و حمل و نقل و از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس و شهرداریها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
شناسایی چالشهای حمل و نقل کشور
در برنامه علمی و نظام موضوعات شبکههای ارتباطی و حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی پنج چالش (عدم توسعه حمل و نقل ریلی، حجم بالای تصادفات شهری و برونشهری، عدم توسعه زیرساختهای حمل و نقل، امنیت و ایمنی حمل و نقل، عدم انضباط ترافیکی) تدوین شده است.
مجموعه رشتههای در نظر گرفته شده در برنامه علمی شبکههای ارتباطی حمل و نقل
مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مدیریت، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی نساجی، مهندسی معماری، مهندسی شهرسازی، روان شناسی، شیمی، طراحی شهری، زیستشناسی، فیزیک از جمله مجموعه رشتههای در نظر گرفته شده در برنامه علمی شبکههای ارتباطی حمل و نقل نظام پایش آزاد است.
چالش اول، عدم توسعه حمل و نقل ریلی
توسعه سیستماتیک و هدفمند حمل و نقل ریلی هدف غایی از چالش عدم توسعه حمل و نقل ریلی است که برنامهریزی و مدیریت تقاضای حمل و نقل ریلی، راهکارهای نوین در توسعه زیرساختها و ابنیه حمل و نقل ریلی، دستیابی به اقتصاد پایدار در صنعت حمل و نقل ریلی و ارتباط و تعامل جهانی برای گسترش حمل و نقل ریلی از جمله اهداف عینی این چالش است.
راهبردهای چالش نخست:
طرح مطالعات جامع مدیریت تقاضای حمل و نقل ریلی کشور
یکپارچهسازی به کارگیری ابزارهای نوین در توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی
دستیابی به اقتصاد پایدار در صنعت حمل و نقل ریلی
برنامهریزی و سیاستگذاری حوزه حمل و نقل ریلی بینالملل
چالش دوم، حجم بالای تصادفات شهری و برون شهری
پیشگیری از تصادفات و کاهش آثار نامطلوب ناشی از تصادفات از اهداف غایی چالش حجم بالای تصادفات شهری و برون شهری است.
همچنین اهداف عینی این چالش شامل بهینهسازی فیزیکی شبکه حمل و نقل درونشهری و برونشهری، کاهش تصادفات شهری و برونشهری مبتنی بر اصلاح طراحی معماری و شهرسازی، توسعه حمل و نقل از طریق یکسانسازی و مدیریت شبکه کنارههای مسیر شهری و جادهای، کاهش تصادفات بر پایه بهبود کیفیت مواد اولیه، کاهش تصادفات شهری و برونشهری در کوتاهمدت (دوره پنج تا ۱۰ ساله) و فرهنگسازی در رانندگی میشود.
راهبردهای چالش دوم:
اصلاح نظام تردد در گرهها و معابر پرتصادف شهری
اصلاح ساختار شبکه حمل و نقل مبتنی بر خود به حوزه حمل و نقل محور
ایمنسازی شبکه کناره های مسیر مبتنی بر الگوهای توسعه حمل و نقل
بهبود کیفیت ساخت و تولید مواد اولیه بر مبنای استاندارد جهانی
مدیریت استراتژیک سیستم حمل و نقل شهری در تمام ابعاد برنامهریزیهای مدیریت شهری و برونشهری
چالش سوم، عدم توسعه زیرساختهای حمل و نقل
توسعه پایدار زیرساخت حمل و نقل مبتنی بر رویکرد سیستماتیک، هدف غایی چالش عدم توسعه زیرساختهای حمل و نقل است که توسعه متوازن و پایدار زیرساخت حمل و نقل درونشهری، توسعه پایدار زیرساخت حمل و نقل مبتنی بر منابع نوین و تدوین نظام توسعه زیرساختهای حمل و نقل از اهداف عینی این چالش است.
راهبردهای چالش سوم:
توسعه پایدار زیرساخت های حمل و نقل درونشهری بر مبنای مدیریت کاربردی زمین
توسعه زیرساختهای مبتنی بر بهره برداران
استفاده از موجودات زنده در اصلاح سیستم های موجود برای ایجاد سیستمهای جدید حمل و نقل
بهینه سازی زیرساختهای حمل و نقل با استفاده از ارگانیسمها
ارتقای سیستم حمل و نقل با هدف کاهش آلودگی
تعیین نقشه راه توسعه زیرساختهای حمل و نقل
چالش چهارم، امنیت و ایمنی حمل و نقل
بهینهسازی و ارتقای سطح امنیت و ایمنی در حمل و نقل هدف غایی چالش امنیت و ایمنی حمل و نقل است. افزایش ایمنی در معابر و سطح جادهها، کاهش خسارتهای ناشی از خوردگی وسایل نقلیه، بهبود مسیر و تردد جادهای از نقطه نظر ایمنی و ایجاد نگرش زیرساختی در فرهنگی ایمنی و امنیت حمل و نقل از اهداف عینی چهارمین چالش نظام موضوعات شبکههای ارتباطی و حمل و نقل نظام پایش آزاد است.
راهبردهای چالش چهارم:
توسعه مدیریت معابر و جادهها با رویکرد ایجاد امنیت بهینه
استفاده از فناوریهای نوین با رویکرد ایمنی زایی و کاهش مصرف انرژی در حمل و نقل
رسوب پوشش محافظ بر روی سطح فلزات
ایمنسازی محیطی ناشی از حمل و نقل
توسعه فناوریهای نوین و کاربرد آنها در کاهش اثرات آلودگی های حاصل از سامانههای حمل و نقل
تصفیه آب و هوای هوای آلوده ناشی از ناقصسوزی سوخت حمل و نقل
منظرسازی ایمن حاشیه جادهای
فراهم کردن بستر مناسب فرهنگی به منظور ایجاد نگرش زیرساختی در زمینه ایمنی و امنیت حمل و نقل
بررسی مسائل روانشناختی مضر و رانندگان و اصلاح آنها
چالش پنجم، عدم انضباط ترافیکی
برقراری انضباط ترافیکی و تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه، پنجمین چالش این برنامه علمی است که تدوین به سازید و تحقق طرحهای جامعه انضباط ترافیکی، توسعه فرهنگ ترافیکی انسانمحور، بهرهگیری از روشهای بهینه و نوین در حمل و نقل و کاهش حداکثری عدم انضباط ترافیکی در کوتاهمدت (دوره ۵ تا ۱۰ ساله) از جمله اهداف عینی چالش انضباط ترافیکی است.
راهبردهای چالش پنجم:
استفاده از متدولوژی سیستمهای نرم در طراحی نظام ترافیک
توانمندسازی و تعویض رفتار ترافیک بومی
بهرهوری شبکههای حمل و نقل درون شهری
مدیریت استراتژیک راهبردی انضباط ترافیکی در تمام ابعاد برنامهریزیهای مدیریت شهری و برونشهری
خطدهی پایاننامهها در نظام پایش آزاد
برای هر یک از اهداف این چالشها، موضوعاتی در نظام پایش آزاد تعریف شده است که دانشجویان میتوانند پایاننامه و رساله خود را براساس آن موضوع تعریف کنند و در حل مشکل کشور سهیم شوند.
گفتنی است موضوعات هر هدف محدود است و به مرور زمان بهروزرسانی میشود؛ به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هر چه تعداد پایاننامهها در یک موضوع کمتر باشد، دست یابی به هدف سهلتر خواهد بود. پایاننامهها باید دارای هدف مشخصی باشند.
امکان رسیدن به هدف با پایاننامههای نامحدود کمتر وجود دارد. اکنون در کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی تعداد زیادی پایاننامه موجود است؛ شما میتوانید از آنها خط بگیرید؟ نمیتوانید؛ اما با ۱۰ پایاننامه در یک موضوع میتوان خط گرفت.
انتهای پیام/4084/پ
انتهای پیام/