دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1399 - 00:08
آنا گزارش می‌دهد؛

آزمون مجازی علاج واقعی یا درمان موقت/ علت غفلت دانشگاه‌ها از آزمون حضوری چیست؟

مدتی است که آموزش مجازی در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته ولی آیا ادامه این روند می تواند کیفیت آموزش را تضمین کند؟
کد خبر : 494517
3396656.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها چگونگی برگزاری امتحانات در دانشگاه‌ها به یک مسئله اساسی تبدیل شده است. برخی از دانشگاه قصد دارند امتحانات را به‌صورت حضوری برگزار کنند و برخی دیگر از دانشگاه‌ها تصمیم به برگزاری امتحانات غیرحضوری هستند.


در این میان دانشجویان و اساتید هم دچار سردرگمی شده‌اند و نمی‌دانند باید چه کنند.


از زمانی که ویروس کرونا در کشور همه گیر شده دانشگاه‌ها برای اینکه آموزش را تعطیل نکنند به آموزش غیرحضوری پناه بردند. اکنون که زمان ارزیابی دانشجویان فرارسیده بسیاری ابراز نگرانی می‌کنند که نکند ارزیابی‌ها به خوبی انجام نشود و دانشجویانی که در طول‌ترم درس نخوانده‌اند، با استفاده از روش‌های ناپسند در آزمونی بی کیفیت نمره مطلوب بگیرند و دانشجویانی که تمام وقت و انرژی خود را صرف درس کرده‌اند حقشان ضایع شود. بسیاری از اساتید نگرانند که دانشجویان با ابزارهایی که در اختیار دارند بتوانند به راحتی با تقلب نمره مطلوبی کسب کنند.


البته ابعاد ماجرای آموزش و آزمون مجازی به همین جا ختم نمی‌شود، به عقیده بسیاری از کارشناسان؛ ادامه این روند باعث سطحی شدن علم می‌شود و کیفیت آموزش و یادگیری را کاهش می‌دهد. آن‌طور که محققان اعلام می‌کنند تا سال 2022 ویروس کرونا همراه مردم جهان است بنابراین برای آموزش در دانشگاه‌ها باید چاره اساسی اندیشیده شود.




بیشتر بخوانید:


امتحانات و کلاس‌های حضوری در اولویت است/ نمی‌توان برای همیشه آزمون‌ها را مجازی برگزار کرد 




راه حل کوتاه مدت آزمون و آموزش مجازی


در این زمینه احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر معتقد است: «برای آینده قطعاً نمی‌توان این روند را در پیش گرفت و برای همیشه امتحانات و کلاس‌ها را مجازی برگزار کرد. با توجه به شرایط جدید برای ترم آینده تصمیمات جدید اتخاذ خواهیم کرد. برای آینده کلاس و امتحانات حضوری مدنظر است چراکه فقط دروس تئوری نداریم، برای دروس عملی هم باید فکری کنیم.»


محمدابراهیم اعلمی آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این زمینه به خبرنگار آنا گفت: «برگزاری امتحانات به صورت مجازی راه حلی مقطعی است و در درازمدت باید به فکر برگزاری امتحانات حضوری بود. وی معتقد است که کیفیت آموزش به صورت مجازی کاهش می‌یابد و باید آموزش‌های حضوری در دستور کار قرار گیرد.»




بیشتر بخوانید:


برگزاری امتحانات به صورت مجازی راه حلی مقطعی است




مصطفی قره باغی، رئیس دانشگاه سهند تبریز کلاس‌های و آزمون‌های حضوری را به عنوان اولویت اصلی عنوان کرد و گفت: «اگر مجوز برگزاری امتحانات به صورت حضوری به دانشگاه‌ها داده شود؛ اکثریت دانشگاهیان از برگزاری امتحانات به صورت حضوری استقبال می‌کنند.»


امکان وقوع تقلب در آزمون‌های مجازی


رئیس دانشگاه سهند تبریز بروز تقلب را در آزمون‌های الکترونیکی را محتمل دانست و افزود: «این ایرادات اکنون به آموزش مجازی وارد است؛ اما وجود ویروس کرونا و شیوع اپیدمی آن، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است که می‌توان با تمهیداتی امکان برگزاری حضوری امتحانات و ادامه فعالیت‌های آموزشی ایجاد شود.»




بیشتر بخوانید:


آموزش مجازی نمی‌تواند به طور کامل جایگزین آموزش حضوری شود/ کاهش محسوس راندمان آموزشی در آزمون‌های مجازی




در این میان برخی از مسئولان دانشگاهی آزمون مجازی را که از سطح کیفی نامطلوبی برخوردار است و ارزیابی دقیقی از وضعیت علمی دانشجویان ارائه نمی‌دهد را بر آزمون حضوری ترجیح می‌دهند.


مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا یکی از این مسئولان است که برگزاری امتحانات پایان ترم را با وجود امکان تقلب بسیار و کیفیت پایین بر آموزش حضوری ترجیح داده است و در این رابطه می‌گوید «با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان با مدل قبلی و آموزش حضوری و آزمون حضوری آموزش را ادامه داد. وی حتی معتقد است که در کلاس‌های آموزش مجازی از صحبت‌های متفرقه بین استاد و دانشجو کاسته شده از همین رو می‌توان گفت محتوای کلاس‌های مجازی بیشتر از کلاس‌های حضوری است.»


آنچه که مسلم است این است که دانشجویان در کلاس‌های حضوری بهتر می‌توانند محتویات درسی را دریافت کنند. در همین کلاس‌ها با مباحثه و مفاحصه می‌توانند به یادگیری‌ها عمق ببخشند. این مباحثات حتی می‌تواند جرقه سوژه‌های جدید را در ذهن دانشجویان و اساتید روشن کند تا در آینده مسئله‌ای را حل کند.


کاستی‌های دفاع مجازی از پایان نامه


از طرفی اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا حتی دفاع از پایان نامه و رساله‌های دانشجویان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود البته در خیلی از رشته‌ها این امکان وجود ندارد و با تمهیداتی که دانشگاه‌ها اندیشده اند پایان نامه با حضور حداقلی به صورت حضوری دفاع می‌شود. بر همگان روشن است دفاع  جانانه از پایان نامه ها باید به گونه‌ای باشد که همه ابعاد پروژه به درستی تشریح شوند و هر یک از اساتید و داوران بتوانند به راحتی سوالات و ابهامات خود را مطرح کنند و دانشجویان نیز پاسخ های مدنظر خود را ارائه دهند، قطعا امکان ارائه این مدل از دفاع پایان‌نامه در روش مجازی امکان‌پذیر نیست. 


بنابراین به دانشگاه‌ها توصیه می شود که برای آینده برنامه ریزی حساب شده تری داشته باشند و این پیش بینی ها را حداقل برای 2 سال مدنظر قرار دهند.


انتهای پیام/4040


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب