دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1394 - 09:40
دبیر انجمن دیابت ایران:

دیابت در کشور‌های کم‌ درآمد از شیوع بیشتری برخوردار است/ نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند

دبیر انجمن دیابت ایران با بیان اینکه دیابت با سبک زندگی افراد در ارتباط مستقیم است، گفت: پیروی از رژیم غذایی سالم و داشتن تحرک دو فاکتور اساسی پیشگیری از دیابت است که متاسفانه افراد کم درآمد به لحاظ شرایط اقتصادی که دارند، نمی‌توانند این اصول را رعایت کنند.
کد خبر : 49418

دکتر کامران نیکو سخن در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا با بیان اینکه هم اکنون در جهان بیش از 400 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند، گفت: پیش بینی می‌شود این رقم در سال 2040 به بیش از 600 میلیون نفر افزایش یابد.


وی افزود: در ایران بیش از 11 درصد جمعیت بالغ را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند که متاسفانه نیمی از آنها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند. دیابت هر سال سبب مرگ بیش از 5 میلیون نفر می‌شود و هزینه درمان و عوارض آن بیش از 550 میلیارد دلار در سال است.


دبیر انجمن دیابت ایران در ادامه عنوان کرد: بیشترین هزینه‌های دیابت صرف درمان عوارض آن شامل مشکلات قلبی- عروقی، چشم، کلیه و پا می‌شود. این عوارض با تشخیص به موقع و درمان مناسب دیابت قابل پیشگیری است، به طوری که در تحقیقات جدید گزارش شده نابینایی ناشی از عوارض دیابت، کم‌تر از یک درصد است.


نیکوسخن با تاکید بر اینکه با ترویج شیوه زندگی سالم می‌توان بیش از 70 درصد موارد ابتلا به دیابت را پیشگیری کرد، عنوان کرد: این درصد، برابر پیشگیری از 150 میلیون مورد ابتلای جدید به دیابت در سال 2035 خواهد بود.


وی با بیان اینکه دیابت در افراد کم‌درآمد جامعه شایع‌تر است، گفت: در گذشته دیابت نوع 2 در قشر مرفه جامعه بیشتر دیده می‌شد ولی امروزه در کشورهای کم‌درآمد از شیوع بیشتر برخوردار است.


دبیر انجمن دیابت ایران با تاکید بر اینکه دیابت با سبک زندگی افراد در ارتباط مستقیم است، یادآور شد: یکی از ابزارهای پیشگیری از دیابت داشتن تغذیه صحیح است که افراد کم‌درآمد نمی‌توانند این الگو را به خوبی رعایت کنند.


وی ورزش را یکی دیگر از فاکتورهای مهم پیشگیری از دیابت دانست و افزود: متاسفانه افراد کم درآمد به دلیل شرایط اقتصادی نمی‌توانند زمانی را به ورزش و فعالیت فیزیکی اختصاص دهند.


نیکوسخن خاطرنشان کرد: به طور کلی بیشترین شیوع دیابت در کشورهای کم درآمد مانند آفریقا مشاهده می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته