دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1399 - 11:07

گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش سطح غنی‌سازی ایران

علیرغم اعلام رسمی ایران در خصوص عدم پایبندی به محدودیت‌های توافق هسته‌ای، یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از افزایش غنی‌سازی اورانیوم فراتر از سقف تعیین‌شده در برجام است.
کد خبر : 493983

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از آسوشیتدپرس، یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در میان اعضای این نهاد توزیع‌شده، حاکی از آن است که تهران افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را پی گرفته و توافق با قدرت‌های جهانی را نقض کرده است.


بر اساس این یافته‌ها که روز جمعه از سوی دیدبان اتمی سازمان ملل ارائه‌شد، ادعا شده تا 20 ماه می (31 اردیبهشت 99)، مجموع ذخایر اورانیوم ایران با غنای پایین به هزار و 571.6 کیلوگرم (1.73 تن) افزایش‌یافته است. اورانیوم غنی‌شده ایران در 19 فوریه، یک هزار و 20 کیلوگرم (1.1 تن) ثبت‌شده بود.


بر اساس این گزارش، ایران غنی‌سازی اورانیوم 4.5 درصد را ادامه می‌دهد که بالاتر از میزان مجاز در برجام (3.67 درصد) است. تهران همچنین اعلام کرده است که از محدودیت مشخص‌شده در توافق هسته‌ای در مورد تولید آب‌سنگین نیز فراتر رفته است.


به گزارش آنا، شورای عالی امنیت ملی کشورمان در 18 اردیبهشت سال گذشته در واکنش به بدعهدی غرب در انجام تعهداتش ذیل برجام، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب‌سنگین نمی‌داند. به کشورهای باقی‌مانده در برجام 60 روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب‌سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف‌شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله‌به‌مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.»


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته