دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

دفاتر مسافرتی و ایرلاین های داخلی و خارجی مردم را سرگردان کرده‌اند/ سازمان‌های نظارتی و دولت اقدامی نمی‌کنند

حدود 4 ماه از شیوع کرونا در کشور گذشته است و مردمی که برای مسافرت در تعطیلات عید نوروز نسبت به رزرو خدمات مسافرتی اقدام کرده بودند هنوز نتوانسته‌اند پولشان را پس بگیرند.
کد خبر : 493287
download (2).jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-رضا رضوی؛ با اینکه حدود 4 ماه از شیوع بیماری کرونا و لغو قانونی بسیاری از مسافرت‌های داخلی توسط مردم گذشته است بیش از 400 میلیارد تومان از پول آن‌ها مدتها است که در اختیار ایرلاین های داخلی و خارجی و هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی  مانده و هنوز خبری از بازگشت این پول نیست و گویا دولت و دیگر نهادهای مسئول هم  نسبت به انجام‌وظیفه قانونی خود یعنی استیفای حق مردم و دریافت پول آن‌ها اقدامی نکرده اند.


دولت برای پیگیری بازگرداندن پول مسافران اقدامی نکرده است


حرمت الله رفیعی در گفتگو با خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص اقدامات انجام‌شده در مورد بازگرداندن پول مشتریان دفاتر خدمات مسافرتی کشور، گفت: دولت هیچ اقدامی در مورد این موضوع انجام نداده است


وی افزود: بعد از مصاحبه من با رسانه‌ها (اینجا بخوانید) برخی ایرلاین های خارجی نگران شده و با من مکاتبه کرده و اعلام کردند که پول مسافران را برمی‌گردانند و از فردای آن روز هم شروع به بازپرداخت بخش عمده‌ای از این پول‌ها کردند، اما بعد وقتی‌که دیدند از طرف دولت و نهادهای نظارتی خبری نشده و اقدامی انجام نمی‌شود این کار ادامه پیدا نکرد.


رفیعی این اقدام را عملاً سوءاستفاده از حسن خلق مردم دانست و گفت: همان‌طور که همیشه در حق مردم جفا می‌شود این بار هم همین‌طور شده است و مشتی دلال با پول مردم کاروکاسبی می‌کنند.



بی‌توجهی به پیگیری استیفای حقوق مردم از طرف هرکدام از این سازمان‌ها و نهادها باشد مهم است اما آنچه واقعیت داشته و مهم‌تر است این‌که حجم زیادی از پول مردم در اختیار جمعی فرصت‌طلب باقی‌مانده و مردم در بازپس‌گیری پول خود ناتوان و سرگردان‌اند و لازم است سازمان‌های مربوطه به‌جای اینکه منتظر تضییع هر چه بیشتر حقوق مردم بنشینند، اقدامی کنند و در انتظار شکایت تک‌به‌تک مردم نمانده و راه را بر سوءاستفاده از شرایط خاص کشور در دوره شیوع کرونا ببندند.



پول‌های پرداخت‌شده با مردم با کسر جریمه و با تأخیر زیاد بوده است


یکی از چند مسافری که در هتلی در کیش جا رزرو کرده و چند عدد بلیت یک ایرلاین داخلی را تهیه‌کرده‌اما به دلیل شیوع کرونا ناچار به لغو رزرو شده بود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: شرکت‌های مذکور در ابتدا به‌کل از پرداخت کامل پول من امتناع می‌کردند تا جایی که مدعی شده بودند باید درصد بالایی از این پول به‌عنوان جریمه کسر شود.


وی افزود: بعد از پیگیری‌های مکرر و ویژه، بالاخره ایرلاین ها وادار به بازپرداخت وجه کردم اما بقیه پول را تا 25 اردیبهشت طول کشید تا پس بگیرم و من از طریق سازمان‌های نظارتی و سازمان هواپیمایی پیگیری خاص کردم و به نتیجه رسیدم اما خیلی از مردم هستند که دسترسی ندارند و هنوز به پولشان نرسیده‌اند.


آیا سازمان تعزیرات در جریان نیست یا اقدامی نمی‌کند؟


سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: در رابطه با پیگیری پرداخت پول لغو سفرهای مردم به آن‌ها گفت: انجمن دفاتر خدمات مسافرتی باید این مسئله را رسماً به ما اعلام کند تا پرونده تشکیل شود اما تاکنون موردی به ما اعلام‌نشده است.


وی تاکید کرد: اگر این انجمن به سازمان تعزیرات اعلام کند ما تشکیل پرونده داده و اقدام می‌کنیم.


رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی: سازمان تعزیرات را در جریان مسئله قرار داده‌ایم


حرمت الله رفیعی در گفتگویی دیگر با خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: قبل از عید و با اوج گرفتن کرونا و تشدید مشکل مردم، به سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نامه نوشته‌ام و درخواست کرده‌ام تا وارد عمل بشوند چراکه پیگیری بیشتر این موضوع از عهده سازمان‌های ما خارج است.


وی افزود: حتی نماینده سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان عضو کمیته صیانت ما بوده‌اند و ولی هنوز خبری از اقدام مؤثر نیست.


بی‌توجهی به پیگیری استیفای حقوق مردم از طرف هرکدام از این سازمان‌ها و نهادها باشد مهم است اما آنچه واقعیت داشته و مهم‌تر است این‌که حجم زیادی از پول مردم در اختیار جمعی فرصت‌طلب باقی‌مانده و مردم در بازپس‌گیری پول خود ناتوان و سرگردان‌اند و لازم است سازمان‌های مربوطه به‌جای اینکه منتظر تضییع هر چه بیشتر حقوق مردم بنشینند، اقدامی کنند و در انتظار شکایت تک‌به‌تک مردم نمانده و راه را بر سوءاستفاده از شرایط خاص کشور در دوره شیوع کرونا ببندند.


انتهای پیام/۴۱۴۵


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته