دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1399 - 13:43
آنا گزارش می‌دهد؛

آغاز جنگ اعصاب بین مسافران و راننده تاکسی‌ها؛ مقصر ستاد ملی مقابله با کرونا!/ افزایش چندباره کرایه‌ها به بهانه کرونا

شهرداری و ستاد ملی مقابله با کرونا درحالی هزینه حفظ سلامت مردم در تاکسی‌ها را با افزایش چندباره قیمت کرایه‌ تاکسی‌ها به بهانه کاهش سرنشینان از جیب مردم حساب می‌کنند، که صدای اعتراض مسافران بلند شده و این موضوع منجر به افزایش درگیری‌ها بین مسافران و رانندگان تاکسی خواهد شد.
کد خبر : 493252
1043204_665.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با شیوع کرونا در کشور از اسفندماه بخش‌های مختلف اقداماتی را به‌منظور پیشگیری از شیوع این ویروس و قطع زنجیره انتقال آن انجام دادند.


یکی از محل‌هایی که همواره به‌دلیل ازدحام، بیش از همه مورد توجه متولیان مبارزه با ویروس کرونا قرار گرفت سیستم حمل و نقل عمومی بود که از همان روزهای ابتدایی با ارائه پروتکل‌هایی مردم را نسبت رعایت فاصله اجتماعی ترغیب می‌کرد.


از اسفند تا اواسط فروردین‌ به‌دلیل تعطیلات نوروز و پایان سال و پس از آن نیز با دورکاری ادارات و لغو طرح‌های ترافیکی در شهرهای بزرگ از جمله تهران مشکل چندانی در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از ازدحام ایجاد نشد؛ اما با بازگشایی ادارات و زمزمه اجرای مجدد طرح ترافیک نگرانی‌ها از بابت ازدحام در سیستم حمل و نقل عمومی افزایش یافت.


در این میان بخش دیگری از اجزای سیستم حمل و نقل شهری یعنی تاکسی‌رانی که در زمره حمل و نقل عمومی هم قرار نمی‌گیرد  توانسته همچنان نگرانی‌ها را از بابت شیوع کرونا در تاکسی‌ها رفع کند.


جداسازی صندلی راننده از مسافران و مسافرگیری دو نفر در صندلی عقب از جمله مواردی است که ستاد مقابله با کرونا برای قطع زنجیره شیوع کرونا در دستور کار قرار داده و با بازرسی‌های پیگیرانه از هفته جاری به مرحله اجرا درآمده است.


علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در ارتباط با اجرای الزامات مطرح شده در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی عنوان کرده بود: «نباید ضرر ناشی از کاهش تعداد مسافران متوجه تاکسی‌رانان باشد به همین دلیل در این خصوص یا دولت می‌بایست کمک کند و یا این‌که افزایش ناشی از کاهش تعداد مسافران توسط مسافران پرداخت شود که البته همین‌گونه هم شد.»


با افزایش حدود 25 درصدی کرایه تاکسی‌ها در سال 99، اما کرایه‌ها به دلیل کاهش تعداد مسافران داخل تاکسی‌ها از 4 نفر به 3 نفر و سرشکن شدن آن بر قیمت کرایه تاکسی باز هم افزایش یافت که هزینه این افزایش را باید مسافر نگون بخت پرداخت کند.


به عنوان نمونه کرایه خط آزادی-شهریار در سال گذشته 6500 تومان بود که این رقم در ابتدای سال جاری به 7500 تومان رسید و سپس با طرح ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر کاهش تعداد مسافران در تاکسی‌ها، این کرایه به 8500 تومان افزایش یافت اما بازهم تاکسیرانی در اقدامی عجیب کرایه این خط را با تعداد 4 مسافر 9000 تومان و با ظرفیت 3 مسافر 12500 تومان اعلام کرد؛ این اتفاق در خط آزادی-اندیشه و خط آزادی-مارلیک هم رخ داده است.


افزایش نرخ کرایه‌ها که حاصل کاهش تعداد مسافران در تاکسی‌ها بود در حالی همه بر دوش مسافران افتاده که پیشنهاد چنین طرحی را ستاد ملی مقابله با کرونا داده است بدون آنکه فکری به حال تبعات چنین تصمیمی کرده باشد.


سؤالی که این روزها از سوی مسافران مطرح می‌شود این است که چرا باید تمام افزایش کرایه‌ها از جیب خالی مسافران هزینه شود، بدون آنکه دولت در این خصوص ورود کرده و با بخشی از این افزایش قیمت را مدیریت شهری متقبل شود؟ آیا ستاد ملی مقابله با کرونا از قبل چنین موضوعی را پیش‌بینی نمی‌کرد؟


آیا بهتر نبود این طرح (کاهش تعداد مسافران در تاکسی‌ها) همراه با افزایش کرایه‌ها در ابتدای سال اجرا می‌شد تا حداقل مسافران و شهروندان یک بار با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شدند نه اینکه هر روز کرایه‌ها به طور ناگهانی و با طرح‌های عجیب افزایش یابد؟


مشخص نیست چرا ستاد مقابله با کرونا و مدیریت شهری اقدام مؤثری را در کاهش فشار از مردم نکرده تا اینگونه با چنین طرحی آه از نهاد مسافران بلند شود؟ البته درگیری بین مسافران و راننده تاکسی‌ها در هفته آینده و با آغاز مجدد طرح ترافیک در کنار بازگشایی ادارات شرایط را برای ایجاد تنش در جامعه افزایش خواهد یافت.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته