بهانه اشتباه وزرات نفت برای حذف LPG از سبد سوخت حمل و نقل کشور
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در حالی که کشورهای پیشرفته دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، روسیه، چین، ایتالیا و ... به دنبال گسترش استفاده از LPG در خودروهای خود (اتوگاز) هستند و در دنیا بر عدم آلایندگی این سوخت تأکید دارند و از آن به عنوان سوخت پاک یاد میشود، وزارت نفت با انتشار نسخه مقدماتی سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق 1420 اقدام به حذف کامل اتوگاز از سبد سوخت بخش حمل و نقل کرده است. یکی از بهانهها و دلایل این وزارتخانه برای صفر کردن LPG خودروها گزینهای است تحت عنوان «تصمیم اقتصادی و محیطزیستی دایر بر اینکه CNG به عنوان سوخت ملی گسترش یابد» این بند در سند مذکور بهانهای شده تا وزارت نفت شرایط خاص تحریمی کشور مبنی بر عدم صادرات LPG تولیدی مازاد بر مصرف داخل را در نظر نگیرد و بدون تعریف محل مصرف حساب شده برای LPG، سهم این محصول از سبد سوخت کشور را صفر در نظر بگیرد.
این در حالی است که با حفظ مقدار صادرات فعلی گاز مایع، مقدار 9 میلیون تن تولید مازاد در کشور وجود دارد. از طرفی به دلیل آلایندگی بسیار کم اتوگاز نسبت به سایر سوختها، بسیاری از کشورها LPG را بهعنوان سوخت پاک و همراه با CNG در سبد سوخت حمل و نقلشان قرار دادهاند. گاز مایع به عنوان یک سوخت فسیلی با آلودگی و کربن کم، در سراسر دنیا توسط دولتها به شناخته میشود. استفاده از این سوخت میتواند به سمت بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای منجر شود. میزان انتشار HC و CO حاصل از سوخت LPG حدود 40 تا 60 درصد کمتر از بنزین است. ذرات آلاینده و (PM) و CO2 تولید شده از سوختن گاز مایع نسبت به بنزین به ترتیب 52% و 21% کاهش مییابد. مقدار NOX تولید شده نیز نسبت به گازوییل 21% کاهش میابد. یکی از دلایل استفاده کشورهای مختلف از اتوگاز نیز ایجاد آلودگی کم آن است که باعث کاهش آلودگی هوا میشود. به عنوان نمونه موارد زیر نمونه تجربه کشورهای مختلف در استفاده از LPG برای کاهش آلودگی است.
1- در کشور ایتالیا به دلیل مسائل زیست محیطی و برای کاهش آلودگی، دولت این کشور قیمت LPG را پایین نگه داشته تا مردم تشویق به استفاده از آن در خودروهایشان شوند. توسعه استفاده از LPG و CNG در ایتالیا به طور همزمان پیش میرود.
2- با افزایش آلودگی هوا در کره جنوبی دولت این کشور در سال 2019 تمام محدودیتهای استفاده از اتوگاز را برداشته و پیشبینی میکند با انجام این طرح، تا سال 2030، مقدار مصرف اتوگاز 30% مقدار فعلی افزایش یابد و آلودگی هوا کاهش چشمگیری یابد.
3- به دلیل انتشار آلایندههای کمتر LPG نسبت به بنزین و گازوییل، قرار است در سالهای آینده استفاده تاکسیها از LPG در ترکیه افزایش یابد.
4- در برخی از شهرهای چین برای کاهش آلودگی هوا، اتوبوسهای LPG سوز جایگزین اتوبوسهای دیزلی شده است.
5- بررسیها نشان میدهد که یکی از اهداف استفاده از LPG در لهستان، کاهش ذرات آلاینده هوا است و این هدف با تشویق صاحبان خودرو از طریق کاهش و کنترل قیمت LPG و پایین بودن قیمت آن نسبت به بنزین و گازوئیل ممکن شده است.
با توجه به شکل زیر که منابع آلودگی هوای شهر تهران را نشان میدهد و با در نظر گرفتن تجربه کشورهای مختلف در استفاده از اتوگاز، وزارت نفت میتواند با رسمیت بخشیدن به استفاده از این سوخت در خودروها، کمک شایانی به کاهش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور کند.
با توجه به سهم موتورسیکلتها در آلودگی هوا، حتی میتوان با LPG سوز کردن فنی و استاندارد موتورسیکلتها نیز گامی در جهت کاهش آلودگی هوا برداشت. زیرا با توجه به سنگین بودن مخزن ذخیره CNG و پیمایش کم آن، تنها سوخت فسیلی مناسب جایگزین بنزین در موتورسیکلتها، LPG خواهد بود.
بنابر این با مطالعه ماهیت LPG و توجه به آلایندگی کم این سوخت و نظر به استفاده گسترده اتوگاز در دنیا، لازم است وزارت نفت در تصمیم اتخاذ شده در نسخه مقدماتی سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق 1420 تجدید نظر نموده و با بها دادن همزمان به LPG و CNG در سبد سوخت کشور، به رشد اقتصاد کشور و کاهش آلودگی کلانشهرها، کمک نماید.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/