پروتکلهای بهداشتی در میادین میوه و ترهبار رعایت نمیشود/ یک کارگر ترهبار: نمیتوانیم برای هر مشتری از دستکش یکبار مصرف استفاده کنیم!
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، میادین میوه و ترهبار به عنوان یکی از مراکز حضور مراجعهکنندگان برای خرید مایحتاج عمومی از ظرفیت بالایی برای انتقال و شیوع و گسترش ویروس کرونا برخوردار بوده و بالقوه میتواند چالشی برای سلامت شهروندان ایجاد کند.
البته سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران چندی قبل، از اجرای 10 گام اساسی برای مقابله با کرونا در مراکز خرید این سازمان خبر داد که شامل ضدعفونی کردن روزانه مراکز، غربالگری کارکنان و کارگران میادین، جداسازی جایگاه صندوقداران با شهروندان و دیگر اقدامات مقابلهای بود اما با اینحال انجام این اقدامات نافی عدم رعایت بسیاری از پروتکلهای بهداشتی تحت نظر ستاد ملی مقابله با کرونا نیست و اشکالات زیادی هنوز در حوزه فاصلهگذاری اجتماعی و رعایت دستورات بهداشتی در مراکز و میادین میوه و ترهبار وجود دارد.
با حضوری گذرا در یکی از میادین میوه و ترهبار متوجه میشویم که بسیاری از کارکنان و کارگران از ماسک و دستکش استفاده نمیکنند و یا اگر به اجبار ملزم به استفاده از ماسک هستند آن را از چانه خود بالاتر نمیبرند! و با همان وضعیت اقدام به سرند و جداکردن میوهجات و سبزیجات برای شهروندان میکنند.
نکته جالب توجه استفاده برخی از کارگران از دستکش نایلونی یکبار مصرف بود که با همان دستکش اقدام به جداکردن میوه و سبزیجات کرده و در عین حال کارت عابربانک مشتریان را برای دریافت وجه خرید از آنان میگرفتند و زمانی که به این اقدام آنان اعتراض شد پاسخ این بود که نمیتوانیم برای هر تراکنش مالی یا برای هر مشتری از دستکش یکبار مصرف جداگانه استفاده کنیم!
یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در اینباره میگوید: «معلوم نیست مسئول نظارت بر عملکرد کارگران میوه و ترهبار چه سازمانی است که نظارتی بر رفتارهای غیر بهداشتی آنان صورت نمیگیرد.»
این خانم مراجعهکننده ادامه میدهد: «بسیاری از کارگران از دستکش و ماسک استفاده نمیکنند و یا اگر مجبورند که از دستکش نایلونی معمولی استفاده کنند ساعتها این دستکش بر روی دستانشان است و خودم این موضوع را بارها مشاهده کردم.»
یک مراجعهکننده دیگر هم میگوید: «در بیشتر فروشگاهها خود مشتریان برای خرید کردن کارت میکشند اما اینجا کارگر ترازودار با همان دستکش نایلونی کارت عابر بانک را از مشتریان میگیرد و عملیات پرداخت را انجام میدهد و البته با همان دستکش و بدون آنکه آن را تعویض کند، بقیه مشتریان را راه میاندازد.»
موضوع دیگری که در میادین میوه و ترهبار مشاهده میشود عدم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی بین مراجعهکنندگان با یکدیگر و البته بین کارگران و شهروندان است. البته عدم رعایت فاصلهگذاری بین مراجعهکنندگان با یکدیگر نکتهای است که شاید کمترین ایرادی متوجه مسئولان ترهبار باشد اما اینکه هیچ رعایتی از سوی کارگران این میادین در طرح فاصلهگذاری اجتماعی صورت نمیگیرد محل اشکال است.
شاید بتوان گفت تنها اقدام مؤثری که سازمان میادین برای مقابله با کرونا انجام میدهد گندزدایی روزانه باشد که البته همین نکته هم نیازمند راستیآزمایی است اما در حالی که این سازمان محل مراجعه بسیاری از شهروندان است بسیاری از نکات بهداشتی و پروتکلهای ستاد ملی مقابله با کرونا در آن رعایت نمیشود.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/