دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال آنا:

سرمایه اجتماعی در دوران قرنطینه ارتقا پیدا کرد/ انسجام خانوادگی عامل کاهش خودکشی در دوران کرونا

مدیرکل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: سرمایه اجتماعی در خانواده‌ها در دوران قرنطینه ارتقا‌ پیدا کرد و شاهد انسجام بیشتری در خانواده‌ها بودیم که عامل کاهش خودکشی در زمان شیوع کرونا بود.
کد خبر : 490811
1035525_725.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، احمد حاجبی در جریان نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر معرفی سامانه 123 از سوی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به دلیل افزایش احتمال خشونت در خانواده به‌دلیل شرایط قرنطینه و همچنین اظهارات اخیر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روا‌‌ن‌شناسی در این خصوص که کرونا در بسیاری از موارد عامل استحکام خانواده‌ها شده و این‌که آیا وزارت بهداشت ارزیابی در این خصوص دارد، گفت: ما در این خصوص ارزیابی استانداردی نداریم اما از شواهدی می‌توان این‌گونه به این سؤال پاسخ گفت که با توجه به تغییر شیوه زندگی ما در این مدت و افزایش ساعاتی که افراد در کنار خانواده‌ها حضور داشتند طبیعی است که انطباق با این وضعیت زمان‌بر است.


وی افزود: صحبت‌های آقای حاتمی را این‌گونه می‌توانم درباره آن صحبت کنم که از دلایلی که کاهش میزان خودکشی در اسفند به آن اشاره می‌کنیم و در تحلیل‌های خودمان به آن فکر می‌کنیم این است که در این زمان به دلیل این‌که یک دلهره و نگرانی در هسته خانواده ایجاد شده، افراد خانواده را دور هم جمع کرده و این موضوع باعث انسجام در روابط خانواده شده است.


مدیر کل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: به‌نظر می‌آید در اسفند ماه سرمایه اجتماعی در خانواده‌ها ارتقا‌ء پیدا کرد و انسجام بیشتری در خانواده‌ها بود که یکی از تعابیر مطرح در ارتباط با علت کاهش میزان خودکشی در اسفند ماه و آغاز شیوع کرونا است.


حاجبی ادامه داد: از سوی دیگر خانواده‌ها با الگویی در جریان این قرنطینه خانگی با هم تعامل داشتند که قبلاً آن را تجربه نکرده بودند و چون این وضعیت تجربه نشده بود تا زمانی‌که افراد بتوانند با آن الگوی ارتباطی جدید انطباق پیدا کنند نیازمند زمان است.


وی افزود: این موضوع برای ما قابل پیش‌بینی است که تا زمانی‌که این انطباق شکل بگیرد ممکن است در این میان تعارضاتی هم مطرح شود.


انتهای پیام/ 4105


 


 


انتهای پیام/

برچسب ها: احمد حاجبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته