«افعی»؛ پایان دوران طلایی سینمای اکشن/ وقتی بهاره رهنما در 17 سالگی همبازی جمشید هاشمپور شد
بهگزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در سالهای نهچندان دور، سینماگران و سینماداران معمولاً از ایام ماه مبارک رمضان به عنوان روزهای خلوتی سینماها و بیرونقی گیشه یاد میکردند.
اما این موضوع در چند سال گذشته و با افتتاح پردیسهای سینمایی در شهرهای بزرگ و البته طرح اکران افطار تا سحر که چند سال به تناوب اجرایی شد، تغییر کرد. به این ترتیب، شاهد بودیم که برخی فیلمها در ماه مبارک رمضان هم فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. سینما رفتن آن هم بهصورت خانوادگی در شبهای ماه رمضان یکی از تجربههای لذتبخشی است که در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.
اما امسال این فضا نیز همچون سایر فعالیتهای هنری با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. به این ترتیب علاقهمندان به سینما به نوعی با یک خلا فرهنگی مواجه شدهاند. با این حال گسترش بسترهای ویدئویی پخش فیلم VOD و البته شبکه نمایش خانگی تا اندازهای این کمبود را جبران کرده است.
در سلسلهگزارشهای «آپاراتچی» به معرفی فیلمهای جذابی میپردازیم که میتواند در این شبها اوقات فراغت خانوادهها را پرکند. این فیلمها لزوماً آثار جدیدی نیستند و ممکن است به دهه شصت یا هفتاد نیز مربوط باشند. ضمن این که از حیث کیفیت هنری نیز تنوع فراوانی دارند. میتوان گفت «جذابیت» عنصر اصلی آنها است که لحظات خوشی را برای تماشاگران رقم میزند. فیلمهایی که در شبکه نمایش خانگی یا بسترهای مختلف پخش اینترنتی بهراحتی در دسترس قرار دارد.
افعی؛ یک اکشن پرسروصدا در ابتدای دهه هفتاد
نویسنده و کارگردان: محمدرضا اعلامی
بازیگران: جمشید هاشمپور، ایلوش خوشابه، کامران باختر، بهاره رهنما،فرهاد خانمحمدی، نرسی گرگیا
سال تولید: ۱۳۷۱
خلاصه داستان: اعضای یک گروه شبهنظامی به نام افعی به سرپرستی فردی به نام بکتاش ۶ نفر را که قصد دارند به شکل غیرقانونی از مرز خارج شوند گرفتار میکنند...
فیلم سینمایی «افعی» که در ژانر حادثهای و اکشن ساخته شد با فروش ۱۹۹ میلیون تومان (با بلیط۴۴۰ریالی) پرفروشترین فیلم سال ۱۳۷۲ بود. گونه حادثهای، اتفاق جدیدی برای سینما نبود چه این که پیش از آن در دهه شصت، سینمای مردانه ایران فیلم «تاراج» را تجربه کرده بود اما افعی در فرم و ساختار داستانی خود تفاوتهای عمدهای با آن فیلمها داشت و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
جمشید هاشم پور که با اندام ورزیده، سر تراشیده و نگاهه نافذ ستاره فیلمهای اکشن در دهه شصت بود در این فیلم با چهرهای جدید و شخصیتی متفاوت ظاهر شد. همچنین افعی اولین تجربه بازیگری بهاره رهنما نیز محسوب میشود که در زمان بازی در این فیلم 17 ساله بود.
فیلم افعی هر قدر که از سوی تماشاگران با استقبال مواجه شد با نظر مثبت منتقدان را با خود نداشت و حتی در زمان اکران در جشنواره همان سال دامنه مخالفتها با آن به بحث و جدل میان منتقدان و تهیهکننده کشیده شد.
مرتضی شایسته تهیهکننده افعی در گفتگویی که در سال 1396 با یکی از رسانهها داشت درباره این فیلم گفت: افعی یک پروژه بزرگ بود کاملا اکشن و متفاوت از آنچه در سینمای ایران مسبوق به سابقه بود، برای لوکیشن اصلی مکانهای بسیار زیادی را بررسی کردیم و در نهایت بهشهر عباس آباد نهایی شد و آنجا کمپ بزرگی ساختیم. یادم است آقای یزدان راد، قهرمان و ورزشکار ورزش های رزمی و پرورش اندام هم در این پروژه با همکاری بسیار خوبی داشتند. لوکیشینی هم که ساختیم ماندگار شد و بعد از ما از آن استفاده فراوانی صورت گرفت.
برخی از منتقدان، این فیلم را یک کپی از فیلمهای اکشن هالیوود با ستارگانی چون راکی و رمبو میدانستند اما هر چه بود افعی توانست مخاطبان زیادی را به سالنهای سینما بکشاند و بهنوعی میتوان آن را پایانی بر سالهای طلایی سینمای اکشن در دهه شصت دانست.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/