روابط عمومی شاخهای از علوم ارتباطات است که به حل مسئله سازمان خود میپردازد
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرزانه کندولویی طی یادداشتی بهمناسبت 27 اردیبهشتماه، روز ارتباطات و روابط عمومی نوشت: روابط عمومی بهعنوان یک گرایش حرفهای و تخصصی در زیرمجموعه علوم ارتباطات که از کهنسالترین علوم است، قرار دارد. چراکه ارتباط، مقولهای نیست که به عصر خاصی تعلق داشته باشد.
از بدو پیدایش آفرینش، انسان همواره نیاز به برقراری ارتباط با همنوع خود و جهان اطراف داشته است. یک روابط عمومی پویا، سازمان خود را تغییر میدهد یا آن را بقا میبخشد تا به هدف خود برسد. شناخت درست یک مدیر روابط عمومی از مسائل روز سازمان متبوع خود و ارائه پیشنهاد و راهکارهای مناسب برای حل مسئله آن سازمان تنها از توان یک مدیر روابط عمومی کارآمد بر میآید.
روابط عمومی یک رسانه است؛ روابط عمومی از آن جهت که اطلاعرسانی، اقناع و تأثیرگذاری سازمان خود را برعهده دارد میتواند بهعنوان یک رسانه پل ارتباطی میان سازمان و جامعه مخاطب سازمان خود باشد. کار روابط عمومی کار دل است. روابط عمومی کاری است که با چاشنی عشق جلو میرود و هر چه عشق و شوق بیشتر باشد کار روابط عمومی زیباتر و تأثیرگذارتر است. از طرفی روابط عمومی میدانی است که به حل مسائل همه میپردازد و عدهای نیز برای او مسئله ایجاد میکنند یا به قولی، عرصهای است که سنگ همه را به سینه میزند و عدهای نیز به او سنگ میزنند!
روابط عمومی یک هنر است. روابط عمومی یک شغل نیست بلکه هنری است که عشق و اخلاقگرایی در رأس آن قرار دارند. در همین راستا مرحوم نطقی، بنیانگذار علم روابط عمومی ایران گفته اند: روابط عمومی یک شغل اداری نیست بلکه یک شوق اداری است. چراکه تمامی فعالان عرصه روابط عمومی با عشق، شور و نشاط همراه با هنر، خلاقیت و ایدهپردازی گام به گام در روزمرگیهای اداری به پیش میروند.
روابط عمومی شناسنامه و هویت وجودی هر سازمان است. روابط عمومی یک ابزار نیست که در کنشهای اداری همواره در پایینترین جایگاه حقوقی و حقیقی قرار بگیرد. روابط عمومی هویت و نبض تپنده هر سازمان است که باید مورد توجه و حمایت مدیر سازمان قرار گیرد. بیتوجهی مدیریت هر سازمان به روابط عمومی منجر به ناکارآمدی روابط عمومی میشود. اگر روابط عمومی هر سازمانی پویایی خود را از دست دهد و ناکارآمد شود، مدیریت آن سازمان نیز ناکارآمد میشود.
روابط عمومی تریبون هر سازمان و محل امن مخاطبان هر سازمان است. روابط عمومیها همواره چه در ساعات اداری و چه ساعات غیر اداری و در بحرانها همواره در کنار نگرانیها و دغدغههای مخاطبان سازمان حضور دارند. اهالی روابط عمومی ساعت کار ندارند بلکه همواره در خدمترسانی حاضر هستند و در خط مقدم سازمان خود آمادهباش هستند.
سخن آخر ضرورت همدلی امروز که حدود 21 سال از فعالیتم در حوزه روابط عمومی، رسانه و خبر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی میگذرد. ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن بیست وهفتم اردیبهشت ماه «روز ارتباطات و روابط عمومی» به همه پیشکسوتان، استادان ارزشمند، فعالان عرصه روابط عمومی به ویژه همکارانم در دانشگاه آزاد اسلامی یادآور میشوم روابط عمومی هویت و پیشانی هر سازمان است که نقش فرهنگسازی را در ابعاد گسترده برعهده دارد و نه صرفاً انجام خدمات و عبور از روزمرگیهای اداری.
ما اهالی روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی که دغدغهمند مسائل سازمان خود هستیم باید به معنای واقعی همدلی و گفتگو را درک کنیم و با درک درست از ماهیت روابط عمومی که همان عشق، خلاقیت و هنر است به حل مسائل سازمان خود پرداخته و اعتماد جامعه مخاطب را نیز بهدست آوریم.
*فرزانه کندلویی، رئیس اداره خبر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و کارشناس ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/