برنامهریزی برای اکران در پساکرونا؛ همهجا فعال، اینجا تعطیل!/ خواب خوش سازمانسینمایی پشت دیوار کوتاه ستاد مبارزه با کرونا
بهگزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بیست روز پیش بود که سازمان سینمایی با انتشار یک آییننامه پیشنهادی 15 بندی، از امکان بازگشایی داوطلبانه سینماها خبر داد.
بر مبنای این مقررات ۱۵بندی مقرر شد تا با توجه به پروتکلهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان، در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴۰% مجاز باشد. همچنین چیدمان تماشاچیان بر روی صندلیها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت.
در این مقررات آمده بود که سالن نمایش فیلم، سالن انتظار و سرویسهای بهداشتی و کلیه مکانهای مورد استفاده مراجعهکنندگان باید مرتباً نظافت و ضدعفونی شده و استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما الزامی شود.
علاوه بر این اتخاذ تمهیدات لازم از سوی مدیریت سینما برای ایجاد فاصله بین ردیفها نیز الزامی است، به گونهای که افراد بتوانند بهراحتی در میان آنها تردد کنند.
در دسترسبودن مایع ضدعفونیکننده برای مراجعهکنندگان و گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت و درمان هر روز یک بار الزامی است. ضمن این که قرار است بهمنظور نظافت بیشتر و رعایت مقررات بهداشتی فاصلهگذاری بین سانسها با نیمساعت تأخیر خواهد بود.
آییننامه مذکور فروش گیشه با رعایت فاصله و استفاده از مواد ضدعفونیکننده را بلامانع دانسته و تبسنجی از مراجعان و ممانعت از ورود افراد مشکوک را نیز الزامی کرده است.
ضمن این که بوفههای سینما نیز موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فلهای نخواهند بود.
این طرح البته با مخالفتهای بسیاری روبهرو شد. اغلب سالنداران بهعنوان یکی از طرفهای ذینفع، ریسک بازگشایی سینماها را نپذیرفتند. زیرا از نظر آنان میزان استقبال از نمایش فیلمها به اندازهای نیست که هزینههای جاری بازگشایی سینما را جبران کند.
در همان روزها رئیس انجمن سینماداران در گفتگویی با اعلام این که این ضوابط پانزدهگانه مورد تأیید ما نیست، گفت: جلسه مربوط به تعیین شرایط بازگشایی سینماها و ارائه این پروتکل، بدون حضور نمایندهای از سینماداران تشکیل شده است. یعنی خودشان نشستهاند و بدون اینکه قضیه را کارشناسی کنند، این بندها را پیشنهاد دادهاند.
محمد قاصداشرفی اظهار کرد: خیلی از موارد ضوابط پانزدهگانه فعلی منطقی نیست. برای مثال در یکی از این موارد آمده است که سینماها باید دو ردیف خالی بگذارند و تنها چهل درصد از سینما مورد استفاده قرار بگیرد. در حالی که پیشنهاد ما این است که یک ردیف در میان مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه قوانین سختگیرانهای برای ضدعفونی کردن سالنها وجود دارد که از نظر اصولی مورد قبول نبوده و هزینه سینما، اصلاً جوابگوی این موارد نیست.
او که خود مدیر یکی از سینماهای شهر تهران است، با اشاره به این که تا زمانی که افراد تأمین جانی نداشته باشند، جرئت نمیکنند به سینماها بیایند گفت: به عنوان یک سینمادار میگویم خودم را جای تماشاگران میگذارم و اگر مطمئن نباشم که سلامتی من تأمین است، به سینما نمیروم. بنابراین به فرض بازگشایی سینما هم کسی حالا حالاها اعتماد نمیکند که به سینما بیاید
به این ترتیب سینماها رغبتی به این طرح نشان ندادند و طرح روی دست طراحانش ماند. به نظر میرسد با فرارسیدن عید سعید فطر نیز امیدی به بازگشایی سینماها نباشد.
در هفتههای اخیر دولت با تدوین و تصویب شرایطی، مجوز کلی بازگشایی سینماها و از سرگیری تولیدات را صادر کرده است. اما نکته مهم در این میان بازگشت سرمایه فیلمهاست. از یک سو اکران با محدودیتهای بسیاری مواجه است و طبق برنامهای که برای بازگشایی سینماها ارائه شده فروش هر فیلم در هر سانس از اکران، یکسوم دوران پیش از کرونا خواهد بود. نکته دیگر آن است که اگرچه دولت مجوز ازسرگیری تولیدات را صادر کرده؛ اما با توجه به ادامهدار بودن بحران کرونا در روزها و ماههای آینده و احتمالاً لغو جشنوارههای سینمایی و همچنین وضعیت نامتعادل اکران فیلمها، به نظر میرسد تهیهکنندگان نیز رغبت چندانی به ادامه فعالیت نداشته باشند.
اما در بسیاری از کشورهای دنیا که اتفاقاً از حیث ابتلا و درصد مرگو میر وضعیت به مراتب بدتری نسبت به ایران دارند برنامهریزیهایی برا ی بازگشایی پلکانی سینماها اعلام شده است اتفاقی که هنوز در کشور ما به صورت شفاف رخ نداده و همه چیز منوط به مجوز ستاد ملی کرونا شده است.
ایالات متحده آمریکا؛ بلیتفروشی برای 75 درصد از سینماها
در ایالات متحده آمریکا یک برنامه زمانی موقت برای آغاز فعالیت مجدد سینماها در آمریکا پس از تعطیلی به سبب شیوع ویروس کرونا در حال شکلگیری است که بر اساس آن ۷۵ درصد از ۵۵۴۸ سالن سینما در آمریکا در تابستان بلیتفروشی خواهند کرد و بنابراین فیلمهای مهمی چون «Tenet» ساخته جدید «کریستوفر نولان» و «مولان» پروژه پرهزینه دیزنی میتوانند به ترتیب در تاریخ ۱۷ و ۲۴ جولای (۲۷ تیر و سوم مرداد) اکران شوند.
البته در این میان برخی سیاستمداران جمهوریخواه خواهان بازگشایی سینماها در اسرع وقت هستند و فرمانداران برخی ایالتها نیز از سینماداران خواستهاند هر چه زودتر سالنهای سینما را بهرغم نگرانیهای بهداشتی و سلامتی بازگشایی کنند.
کرهجنوبی؛ هوشمندسازی سینما برای کاهش مراودات انسانی
بر اساس گزارش ورایتی، گروه سینمایی «سیجِی سیجیوی» (CJ-CGV) کره جنوبی در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) شعبه خود در منطقه تجاری «یوییدو» را به طور کامل هوشمند و ماشینی کرد.
این غول سینمایی برای برطرف کردن نگرانیهای فزاینده تماشاگران از احتمال تماس فیزیکی با دیگران در روزگار شیوع کرونا، کارکنان خود را با رباتهای مجهز به هوش مصنوعی، کیوسکهای اتوماتیک و نرمافزارهای موبایل جایگزین کرده است. به این ترتیب تماشاگران دیگر برای خرید و اسکن بلیت یا تهیه تنقلات به مراجعه به کارکنان سالن نیازی نخواهند داشت. بوفهها نیز با جعبههای هوشمندی جایگزین شدهاند که با هدایت ال.ای.دی سفارشهایی را که از طریق نرمافزار مخصوص ثبت شده باشند، به مشتریها تحویل میدهند.
گروه لوته از دیگر غولهای سینمایی کشور کُره نیز در اواخر ماه آوریل ۲۲ مورد از ۱۳۰ مجتمع سینمایی خود را به این نوع از فناوریها تجهیز کرد. تماشاگران در این سالنها میتوانند با استفاده از سیستمهای تشخیص صدا، بلیت خریداری کرده یا از کیوسکهای هوشمند خوراکی سفارش دهند. دقت این سیستمها تا حدی است که افراد برای دیدن فیلمهایی که تماشای آنها برای رده سنی خاصی مجاز نیست، به اسکن کارت شناسایی نیاز خواهند داشت.
ژاپن؛ بازگشایی آزمایشی در مناطق کمخطر
دولت ژاپن از اواسط ماه آوریل و در واکنش به شیوع ویروس کرونا به تعطیلی سینماها در توکیو و دیگر شهرهای این کشور دستور داد اما با کنترل نسبی این بیماری در ژاپن، بخشی از سینماها در این کشور به صورت آزمایشی بازگشایی شدند.
ژاپن سومین بازار بزرگ سینمایی جهان پس از آمریکا و چین است و آغاز مجدد فعالیت سینمایی در این کشور حاکی از قدمی بزرگ به سوی آغاز مجدد فعالیت سینماها در سطح جهانی خواهد بود.
«توهو سینما» که بزرگترین مجموعه سینماهای زنجیرهای در ژاپن است روز سهشنبه اعلام کرد ۱۰ مجموعه سینمایی را در مناطقی با کمترین موارد ابتلا به ویروس کرونا بازگشایی میکند. سینماهای سراسری «آئون» نیز از آغاز فعالیت ۲۷ مجموعه چندمنظوره سینمایی در ژاپن از تاریخ ۱۸ می خبر داد.
آلمان؛ بازگشایی از 10 خرداد با رعایت فاصله اجتماعی
مجوز بازگشایی تدریجی سینماها در آلمان پس از اعمال یک دوره قوانین و شیوهنامههای سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صادر شد. ایالت «نوردراین-وستفالن» در غرب آلمان با جمعیت حدود ۱۸ میلیون نفر که شامل شهرهای مهمی چون کلن و دوسلدورف میشود، اعلام کرد از تاریخ ۳۰ می (۱۰ خرداد) سینماها میتوانند با رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی فعالیت خود را از سر بگیرند.
براین اساس فاصله اجتماعی یک متر و نیم (معادل ۳ صندلی) باید میان تماشاگران در سالنهای نمایش فیلم رعایت شود و این قوانین مربوط به فاصله اجتماعی میبایست در لابی سینما و دیگر محلهای تجمع نیز لحاظ شود.
سینماهای آلمان از زمان بحران جهانی شیوع ویروس کرونا با کاهش ۲۰۰ میلیون دلاری درآمد گیشه رو به رو شد. این کشور یکی از ۱۰ بازار پرفروش جهانی آثار سینمایی و در اروپا پس از بریتانیا و فرانسه در رتبه سوم است.
چین؛ برنامه ریزی برای آغاز به کار سینماها بهصورت پلکانی
در هفته گذشته دولت چین (دومین بازار بزرگ سینمایی دنیا) نیز اعلام کرد که سینماها با رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانند فعالیتهای خود را آغاز کنند.
چین بهعنوان مرکز شیوع ویروس مدتی است که با کاهش مبتلایان به ویروس، قرنطینه را لغو نموده است. با رفع تهدید ویروس، ابتدا بیش از ۵۰۰ سینما بازگشایی شد. این سینماها در پنج ایالت جنوبی چین بوده و تنها ۵ درصد از سینماهای چین را شامل میشود. درآمد حاصل نیز کمتر از ۲۰۰۰ دلار بوده و در دو استان از این پنج استان که اقدام به بازگشایی کرده بودند، هیچ بلیتی فروخته نشد.
فیلمهایی نیز که در این مدت اکران شدهاند، بازپخش فیلمهای محبوب چینیها بوده است. بازگشایی سایر سینماهای چین به تصمیمات استانی بستگی دارد و این کار به صورت پلکانی و آرام صورت میگیرد.
ایران؛ سکوت+ یک آییننامه بیاثر!
این آغاز به کار پلکانی درحالی صورت میگیرد که در کشور ما سازمان سینمایی هنوز از یک برنامه زمانبندی شده در این زمینه ارائه نداده است. مدیران سازمان سینمایی با تداوم رویکرد منفعلانه و مبتنی بر سیاست دفعالوقت خود، عدم اقدام در این زمینه را به عهده ستاد ملی مبارزه با کرونا انداختهاند. فارغ از این که ستاد ملی کرونا چه زمانی اجازه بازگشایی سینماها و مراکز فرهنگی را صادر کند، بعید است که سازمان سینمایی برنامه خاصی برای چنین شرایطی در چنته داشته باشد.
به جز آییننامه 15بندی که آن هم به صورت جدی دنبال نشد، برنامه دیگری درباره چگونگی آغاز فعالیت سینماها ارائه نشده است. به این ترتیب به فرض صدور مجوز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، نمیتوان به داشتن چنین برنامهای امیدوار بود.
حالا باید دید سازمان سینمایی چگونه میخواهد چرخهای زنگ زده اکران سینما را به حرکت درآورد. سرعت این حرکت البته کم خواهد بود و پیشبینیها این است که استقبال مخاطبان نیز حداقل در دو هفته اول چندان بالا نباشد، اما به هرحال با توجه به ماندگاری شرایط فعلی و لزوم راهاندازی فعالیتهای صنفی و اقتصادی، به نظر میرسد چارهای جز آغاز اکران با درنظرگرفتن این ضوابط پیش روی سینماگران و سینماداران نباشد.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/