اکران آنلاین منتظر تزریق فیلمهای تازه/ «تنوع ژانر» در نمایش اینترنتی همراه با «تازگی» جذابیت دارد
بهگزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، بسیاری از علاقهمندان هنر هفتم به نوعی با خلاء مواجه شدند. بهویژه کسانی که تماشای فیلم یکی از فعالیتهای اصلیشان بوده و در سبد فرهنگی آنان جایگاه ویژهای داشت چارهای جز صبر نداشتند.اما این توقف طولانی شد و اکنون در آستانه ورود به چهارمین ماه خود است.
در این بین و برای جبران این خلاء فرهنگی و سرگرم کننده، بسترهای نمایش اینترنتی فیلم یا همان «وی اودی»ها نیز از همان هفته اول تعطیلی سینماها فعالیت خود را در حوزههای مختلف پررنگتر کردند. فاصله انتشار اینترنتی فیلمهای تازه اکرانشده با نمایش اینترنتی آنها کاهش یافت بسیاری از فیلمهایی که به تازگی رنگ پرده را دیده بودند زودتر از آنچه پیشبینی میشد وارد نمایش از طریق «وی او دی»ها شدند.
این روند در تعطیلات نوروز و پس از آن نیز ادامه یافت.این فلیمها آثاری بودند که پیش ازا ین اکران شده و یا از همان ابتدا قصد اکران سینمایی را نداشته و مستقیماً وارد اکران آنلاین شدند. با پایان تعطیلات نوروز، اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا بمب خبری حوزه فرهنگی کشور بود. اقدامی بدیع و متهورانه که با استقبال اکثر قریب به اتفاق اهالی سینما از گرایشها فکری و صنفی مختلف همراه شد چراکه به نوعی راه را برای سایر فیلمسازان و صاحبان آثار برای تجربه شکل جدید از اکران باز میکرد.
خروج که فیلم خبرساز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه سال 1398 بود، دو ماه پس از نمایش در این جشنواره بدون ورود به چرخه اکران وارد نمایش اینترنتی شد.
استقبال مخاطبان از اکران آنلاین فیلم «خروج» باعث شد تا برخی فیلمسازان و تهیهکنندگان دیگر نیز برای ورود به این عرضه وسوسه شوند و اعلام کنند که در حال آمادهسازی اثر خود و رایزنی برای حضور موفق در اکران اینترنتی هستند.
فیلم سینمایی «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیهکنندگی رامبد جوان دومین فیلمی بود که پس از خطشکنی «خروج» وارد آوردگاه اکران اینترنتی شد. البته همانگونه که پیشبینی میشد دو فیلم «خروج» و «طلا» از طمع راهزنان فرهنگی در امان نماندند. این دو فیلم در ابتدای انتشار خود با معضل انتشار قاچاق در فضای مجازی مواجه شدند، اما در مجموع میتوان این اقدام بدیع را تجربهای موفق درنظر گرفت چراکه حجم این نسخههای قاچاق و میزان استقبال کاربران از آن در مقایسه با انتشار قانونی و متکی بر فروش بلیت چندان زیاد نبود.
اما در این مدت در کنار این دو فیلم آثار دیگری هم بودند که پس از اکران محدود یا گسترده در ماههای اخیر وارد فضای مجازی شده و با استقبال نیز مواجه شدند. «پل خواب» به نویسندگی و کارگردانی «اکتای براهنی» و تهیهکنندگی« جهانگیر کوثری» یکی از آخرین نمونهها در این زمینه است.
این فیلم محصول سال 1393 بوده و با اقتباسی از رمان معروف «جنایات و مکافات» ساخته شده است. پل خواب در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. داستان این فیلم از این قرار است که شهاب که در آستانه ازدواج است به خاطر شرایطش وارد یک معامله تجاری شود اما در کمال ناباوری پول های او را بالا می کشند. شرایط سختی بر زندگی او حاکم می شود و ...
ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار، شهین تسلیمی، اکبر زنجانپور و علیرضا ثانیفر بازیگران این فیلم هستند.
«چشم و گوش بسته» فیلم کمدی فرزاد مؤتمن با ایفای نقش امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، پوریا پورسرخ و لیندا کیانی یکی دیگر از فیلمهایی است که در پاییز و زمستان سال 1398 روی اکران بود و در بهار امسال از طریق «وی او دی»ها قابل دیدن است.
«ائو» (خانه) اولین ساخته بلند سینمایی اصغر یوسفینژاد که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با استقبال گسترده منتقدان و اهالی سینما روبرو شد نیز ارز پنج شنبه هفته گذشته وارد شبکه نمایش خانگی و نمایش اینترنتی شده است.
این فیلم، پیش ازاین در مهرماه سال ۱۳۹۶ در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده بود. «ائو» که به زبان آذری و با زیرنویس فارسی است در دو سال گذشته در هجده جشنواره معتبر بینالمللی از جمله جشنواره فیلم توکیو، پکن، شبهای سیاه تالین، ترنسیلوانیا، استانبول و ... نیز حضور پیدا کرده است.
این فیلم داستان یک روز از زندگی زنی به نام «سایه» است که بهخاطر ازدواج، از شش سال پیش ارتباطش را با خانواده قطع کرده است؛ زمانی به خانه برمیگردد که طبق وصیت پدرش مأموران جسد او را به اتاق تشریح دانشگاه منتقل میکنند. اما سایه نمیتواند با این وصیت نامتعارف کنار بیاید. محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری از بازیگران فیلم «ائو» (خانه) هستند.
سمفونی نهم به کارگردانی محمدرضا هنرمند، آشفتهگی ساخته فریدون جیرانی، مردی بدون سایه به کارگردانی علیرضا رئیسیان، معکوس به کارگردانی پولاد کیمیایی، جانان به کارگردانی کامران قدکچیان و ماجرای نیمروز: ردخون2 ساخته محمد حسین مهدویان نیز از دیگر آثار سینمایی هستند که در یک ماه گذشته علاوه بر نمایش خانگی، روی بسترهای اینترنتی نمایش فیلم اکران شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتهاند.
یکی از نکات مثبت اکران فیلمها در «وی اودی»های پخش فیلم، تنوع ژانر و گستردگی موضوعی فیلمهاست که دست تماشاگر را در انتخاب فیلم موردعلاقه باز میکند. تنوعی که در اکرانهای سینمایی کمتر دیده میشود. قطعاً این وضعیت با تزریق فیلمهای جدید که روی پرده نرفتهاند بهتر نیز خواهد شدچرا که علاوه بر تنوع ژانر تازگی هم به این خصلتها اضافه خواهد شد.
با این که طبق آخرین اخبار قرار است پس از عید فطر سینماها با درنظر گرفتن اصول بهداشتی بازگشایی شوند اما به نظر میرسد استقبال مخاطبان نیز حداقل در دو هفته اول چندان بالا نباشد. در نتیجه اکران آلاین همچنان میتواند رونق فعلی خود را حفظ کرده و چه بسا بهعنوان رقیبی قدر برای اکرانهای سینمایی خودنمایی کنند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/