دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1399 - 17:54
محسن رضایی:

خروج آمریکا از برجام سرآغاز برنامه براندازی علیه جمهوری اسلامی ایران بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خروج آمریکا از برجام سرآغاز یک برنامه براندازی علیه جمهوری اسلامی ایران بود و اینکه ترامپ آن را امضا کرد و آن را به همه نشان داد در حقیقت رمز یک عملیات بود.
کد خبر : 489123

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محسن رضایی در نشست «برجام مسیر طی شده و چشم انداز پیش رو» که عصر امروز به مناسبت دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد،  ضمن تبریک و تسلیت به شهادت رسیدن جمعی از غیور مردان در حادثه مانور نیروی دریایی اظهار کرد: همه ما می دانیم که مذاکرات برجام در سومین دوره خود با سیاست نرمش قهرمانانه همراه شد. این سیاست منجر به یک دیده‌بانی قوی در آینده تاریخ ملت ایران شد تا بتواند از این دیده‌بانی آینده خود را در صحنه بین الملل و منطقه روشن‌تر ببنید.


وی با بیان اینکه ملت ایران نقش مؤثری در حکمرانی کشورش دارد، تصریح کرد: از این رو هرچه ملت با دید بازتر و قوی‌تری آینده خود را ببیند، حکمرانی در کشور بهتر خواهد بود.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نرمش قهرمانانه فرصتی پیش آورد که ملت ایران  نتایج بسیاری از ادعاها و دلسوزی‌های کاذب که در داخل و خارج شکل می‌گرفت را به وضوح ببیند و به یک شعور سیاسی دست پیدا کند.


رضایی با بیان اینکه برجام یک فرصت تاریخی برای ملت ایران بود تا امروز وقتی ترامپ از برجام خارج می‌شود ملت ایران بیش از 10 سال نسبت به آینده خود آگاه شود. همانگونه که امام راحل(ره فرمودند ما در جنگ هشت ساله دوستان و دشمنان خود را شناختیم، برجام هم نتایج خوی برای ملت ایران همراه داشت.


وی با بیان اینکه حکومت ایران با چنین سیاستی مذاکرات برجام را شروع کرد، گفت: امروز با نگاه به گذشته چند موضوع را مد نظر قرار می‌دهیم، اول اینکه اصل مذاکرات برای چه بود، دوم محتوای آن و نتیجه‌ای که از آن می‌گیریم.


‌دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران تن به مذاکرات برجام داد و حریم حضور آمریکا در جلسات را قبول کرد و نشست‌هایی برای اولین بار میان وزرای خارجه شکل گرفت، بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از این صحنه‌هایی که در مذاکرات برجام شکل گرفت برای اولین بار در تاریخ 40 ساله گذشته بود.


رضایی ادامه داد: ایران در برجام بزرگترین کشورهای دنیا به یک توافقی رسید بعد یکی از اینها که آمریکا باشد، یک شبه از این قرارداد بین‌المللی خارج شده است که من نام آن را کودتای سیاسی بین‌الملل می‌گذارم.


وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام سرآغاز یک برنامه بود، تصریح کرد: این حوادثی که در دو سال اخیر صورت گرفته است، پاییز دوسال پیش و بحران‌های اقتصادی که آمریکایی‌ها برای ایران به‌وجود آورد، پشت صحنه‌هایی که سازمان سیا دنبال می‌کند، شهادت سردار سپهبد سلیمانی، آمدن ناو‌های هواپیمابر آمریکا به منطقه در پاییز سال 97 و حتی اینکه آمریکایی‌ها قصد داشتند در خلیج فارس درگیری ایجاد کنند منتهی می‌خواستند این درگیری آبرومندانه باشد که ترامپ در انتخابات از مزایای آن استفاده کند و بهانه‌ای هم به دست ایران ندهد که بلای عین الاسد بر سرش نیاید. کاری که دو ماه پیش در عراق داشتند و طرحی برای جلوگیری از تشکیل دولت عراق انجام دادند و می‌خواستند پای ایران را به این ماجراها باز کنند اینها موضوعاتی است که پس از خروج از برجام دنبال شد که باید تحلیل شود که چقدر موفق بودند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید براینکه خروج آمریکا از برجام سرآغاز یک برنامه براندازی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: اینکه ترامپ خروج از برجام را امضا کرد و آن را به همه نشان داد در حقیقت رمز یک عملیات بود که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترامپ قرار بود که انجام شود و بتوانند از نتایج آن بهره مند شوند.


رضایی خاطرنشان کرد: موافقان و مخالفان برجام هردو در صحنه برجام مؤثر بودند. موافقان نقشی برعهده داشتند و منتقدان که دلسوزانه انتقاد می‌کردند و بی‌تأثیر نبودند و دنیا متوجه شد فضای سیاسی ایران باز است. رهبری نقش خود را ایفا کرد، مذاکره کنندگان و منتقدان همگی یک مانور سیاسی خوبی در صحنه بین‌الملل و سیاست جهانی به‌نمایش گذاشتند.


وی با تأکید براینکه امروز همه ظرفیت‌های نظام باید کنار یکدیگر قرار بگیرند و از نتایج برجام درس آموزی کنند، اظهار کرد: خصوصاً ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیاز داریم که از این رویدادها برای سیاست‌گذاری‌هایمان استفاده بیشتری کنیم. 


رضایی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در اتاق‌های در بسته و بدون تحلیل عمیق از رویدادهای استراتژیک سیاست‌های کلی نظام را تعیین کنیم.


انتهای پیام/4034/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته