دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1399 - 13:00
پیامدهای شیوع کووید-19 در اروپا و آمریکا؛‌

سریال رسوایی غرب در تراژدی کرونا چگونه کلید خورد؟/ از افول اخلاق تا شکست در عرصه مدیریت و فلسفه اجتماعی

ترسیم چهره بدون روتوش غرب در ماجرای کرونا و شکست این منظومه در بخش‌های مدیریتی، فلسفه اجتماعی و نمایش اخلاق، جلوه‌هایی از سریال رسوایی اروپا و آمریکا در ماه‌های اخیر به شمار می‌آیند.
کد خبر : 488992
2.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-حسین ارجلو؛ رهبر معظم انقلاب روز گذشته خواستار معرفی و شناساندن سریال شکست‌های غرب در آزمون کرونا شده و این ناکامی‌ها را در سه عرصه «مدیریتی»، «فلسفه اجتماعی»‌ و «نمایش اخلاق» عمومی طبقه‌بندی کردند. نکته مهم در این خصوص آن است که شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، صحنه‌هایی غمبار از جان باختن ده‌ها هزار انسان به تصویر کشید اما شدت آن در غرب بیش از هر جای دیگر بود. در حال حاضر، به‌اصطلاح پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی جهان، در لیست 10 کشور اول ازنظر آمار مبتلایان به کرونا قرار دارند و تعداد جان‌باختگان کووید-19 در غرب آن‌چنان بالاست که برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نه‌تنها ظرفیت پذیرش بیماران را ندارند، بلکه حتی از نگهداری اجساد نیز ناتوان‌اند. جمع‌آوری اجساد از خیابان‌ها و کلیساها در ایتالیا، دفن دسته‌جمعی فوت‌شدگان در آمریکا و پیشنهاد دفن اموات در پارک، گوشه‌ای از فجایعی است که در چند ماه گذشته روی‌داده است.



گور دسته‌جمعی جان‌باختگان کرونا در نیویورک


این در حالی است که پروپاگاندای سنگین و شبانه‌روزی رسانه‌های غربی، تصویری قهرمانانه از دولت‌های این منظومه به مردم ارائه می‌کنند اما پس از سال 2001، این نمایه به دلیل جنگ‌افروزی در غرب آسیا، به‌تدریج روبه‌زوال رفت. اقشار جامعه غربی به‌ویژه مردم آمریکا و انگلیس به‌مرورزمان دریافتند که در جریان آتش‌افروزی‌های حداقل دو دهه گذشته به آن‌ها دروغ گفته شد. این بی‌اعتمادی به لایه‌های دیگر نیز رسوخ کرد و درنتیجه، شاهد جنبش‌هایی همچون «وال‌استریت» در آمریکا و «جلیقه زردها»‌ در فرانسه به تبعیض‌های فاحش در کاپیتالیسم بودیم. با بروز بلیه کرونا، مردم در غرب تقریباً از سیستم مدیریتی کشورهای خود ناامید شدند چون نظایر آن را در حوزه‌های اقتصادی شاهد بودند.



هر چه ویروس تاجدار بیشتر کشورگشایی می‌کرد، ملت‌های غربی بیشتر به این واقعیت واقف می‌شدند که دولت‌هایشان توان حفاظت و مراقبت از آن‌ها را ندارند، چراکه سیستم سرمایه‌داری حاکم بر قاره سبز و آمریکا ناظر بر اصالت پول و سوددهی اقتصادی است.



برآیند این نگاه را در صدور دستورالعمل‌هایی برای بیمارستان‌های غربی دیدیم که بر اساس آن، بیماران سالخورده، فلج مغزی و اشخاص مبتلا به سندروم داون در اولویت‌های بعدی درمان قرار گرفتند. همچنین، اقلیت‌های نژادی و افرادی که از نفوذ و جایگاه کمتری در این جوامع برخوردارند، به‌عنوان شهروندان درجه 2 تلقی شدند. به‌عنوان‌نمونه، در اسپانیا به مراکز درمانی دستور داده شد که اولویت با پذیرش بیماران صاحب نفوذ و منصب است و در ایتالیا، از بستری کردن بیماران بالای 80 سال در بخش مراقبت‌های ویژه امتناع کردند. در آمریکا هزینه سرسام‌آور تست کرونا، باعث شده 33 درصد مردم این کشور به پزشک مراجعه نکنند چون هزار و 331 دلار برای آن‌ها آب می‌خورد و بدتر اینکه چنانچه نیاز باشد که فردی قرنطینه شود، 4 هزار دلار باید هزینه کند.





کتی پورتر، نماینده کنگره آمریکا در حال تشریح هزینه‌های درمان کرونا در این کشور


فاجعه کمبود تجهیزات پزشکی و دزدی مدرن آمریکا


از سوی دیگر، چالش کمبود تجهیزات پزشکی نیز فاجعه‌ای برای غرب بود. انتشار تصاویری از پرستاران و پزشکان آمریکایی که برای محافظت از خود، کیسه‌های پلاستیکی بر تن کرده بودند، تقلای فرمانداران آمریکایی برای قرض گرفتن ونتیلاتور از ایالت‌های دیگر، استفاده چندباره از ماسک‌های تنفسی و ده‌ها مورد کمبود تجهیزات پزشکی، موجب شد که آمریکا دست به «دزدی مدرن» بزند و نقاب از چهره غارتگر و گردنه‌گیر خود بردارد.


بیشتر بخوانید:


آمریکا و واکسن کرونا؛ تخم مرغ دزد شتر دزد می‌شود؟


شمار مبتلایان به کرونا در پنتاگون از مرز ۷ هزار نفر گذشت/ اذعان انگلیس به وقوع «تراژدی عظیم»


چند هفته پیش، دولت آلمان فاش کرد که ترامپ به شرکت «ام.3» -تولیدکننده ماسک- دستور داده که 200 هزار ماسک سفارش برلین را برای آمریکا ارسال کند! مقامات فرانسوی هم همین چالش را با آمریکا داشتند و واشنگتن یک محموله ماسک را که عازم پاریس بود سه برابر گران‌تر خریداری کرده و به آمریکا منتقل کرد.



این جمله «ریچارد هاس»، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا اکنون خواندنی است؛ «کرونا، افول قدرت آمریکا را سرعت بخشیده است. آمریکا نه‌فقط نتوانست دنیا را در تلاش برای مقابله با ویروس کرونا همراه کند بلکه در داخل کشور نیز توان مقابله با آن را نداشت».



سرمایه‌داری مجموعه‌ای از عادات غلط است


موارد ذکرشده، گوشه‌ای از شکست‌های غرب در عرصه «مدیریتی»‌ و «فلسفه اجتماعی» است که سریالی از رسوایی‌ها در «اخلاق عمومی» را به همراه داشت. صف کشیدن مردم آمریکا در برابر فروشگاه‌ها برای خرید انواع و اقسام سلاح، یکی از این موارد است چون از تشدید فقر و گرسنگی به‌دلیل شیوع کرونا واهمه دارند و سلاح را برای دفاع از خود در صورت بروز نافرمانی مدنی خریداری می‌کنند. نهادهای امنیتی آمریکا نیز در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت بروز آشوب ناشی از نارضایتی عمومی، بلافاصله مقامات دولتی را به مکان‌های دوردست انتقال دهند. علاوه بر این، هجوم مردم برای خرید اقلام ضروری هم نشان داد که مراعات حال همنوعان برای آن‌ها بی‌معناست و فروشگاه‌ها ظرف مدت کمی، خالی می‌شوند. نکته قابل‌تأمل این است که تصاویر قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها در اندک زمانی از متمول‌ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان مخابره شد نه کشورهای جهان سوم!


«جان وایت»، نویسنده اسکاتلندی با انتشار تصویری از یک فروشگاه به‌هم‌ریخته غربی، حرف اول و آخر درباره تراژدی این روزهای غرب را زد و در یادداشتی توئیتری نوشت: «باید صادق باشیم، سرمایه‌داری تنها یک سیستم اقتصادی نیست بلکه مجموعه‌ای از عادات غلط است که در رأس آن خودخواهی، حرص و طمع و فردگرایی هستند. هرج‌ومرجی که در این سوپرمارکت می‌بینید نشئت‌گرفته از آشفتگی یک سیستم اقتصادی و ضد ارزشی است که باعث کمرنگ شدن احساسات و عواطف انسانی ما شده است.»



انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته