دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیریت شهری به‌دنبال آزمودن آزموده؛

چرا ستاد ملی مقابله با کرونا بر سر سلامت مردم پایتخت کوتاه آمد؟

به‌نظر می‌رسد دولت به‌دلیل ناتوانی در کمک مالی به شهرداری تهران اولویت سلامت مردم را از ستاد ملی مقابله با کرونا به شورای ترافیک تنفیذ کرد.
کد خبر : 488968
Presentation1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سرانجام فشار شهرداری‌ تهران برای اجرای مجدد طرح ترافیک پاسخ داد و ستاد ملی مبارزه با کرونا اختیار اجرای طرح را به شورای ترافیک واگذار کرد؛ در این میان شورای ترافیک نیز که شهرداری تهران با عضویت 3 عضو از 6 عضو آن تا حدودی می‌تواند نظراتش را در آن به کرسی بنشاند، نظرش بر اجرای مجدد طرح ترافیک را تحمیل و از اجرای آن تا چند روز آینده خبر داد.


علی‌رغم هشدار علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران مبنی بر این‌که کماکان شهر تهران به‌عنوان نقطه کانونی آلودگی مورد توجه است و هرگونه کاهش در رفتارهای بهداشتی می‌تواند عواقبی جدی در پی داشته باشد، شهردار تهران در اظهارنظری غیرکارشناسی سخن از کاهش فاصله اجتماعی در حمل و نقل عمومی به‌دلیل استفاده از ماسک به میان آورد، موضوعی که حتی اگر به‌درستی اجرا شود باز هم با افزایش حجم مسافران مترو و اتوبوس چاره‌ساز نخواهد بود؛ زیرا ماسک‌های معمولی بدون فیلتر که در حال توزیع در سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت است تنها می‌توانند ذرات بزرگ و ترشحات را مسدود کنند ولی همچنان ذرات کوچکی همچون عامل انتقال کرونا در آن نفوذپذیر است؛ بنابراین بهترین نوع از ماسکی هم که می‌تواند در این شرایط چاره‌ساز باشد، استفاده از ماسک‌های فیلتردار همچون N۹۵  است که در وضعیت موجود تأمین آن به میزان استفاده در حمل و نقل عمومی به اندازه کافی نیست.


بیشتر بخوانید:


سردرگمی مدیریت شهری برای مقابله با یک بحران/ درآمد مهمتر است یا جان مردم؟


اجراى طرح ترافيک پس از شب‌هاى قدر 


احتمال شیوع کرونا در مترو را تأیید می‌کنم/ وزارت بهداشت به موضوع انتقال کرونا در واگن‌های مترو ورود کند


لغو طرح ترافیک هم مسافران اتوبوس را کم نکرد/ اعزام اتوبوس کمکی به ایستگاه‌های پرمسافر


به‌نظر می‌رسد فشارهای مالی وارد آمده بر مدیریت شهری و ناتوانی دولت برای کمک به شهرداری پایتخت، دولت را وادار کرده تا برای جبران هزینه‌های ناشی از اقدامات کرونایی شهرداری و کاهش درآمدهای آن اجرای طرح ترافیک را به خودشان واگذار کند تا بتواند گوشه‌ای از خرج این سازمان عریض و طویل را پاسخ دهد.


اجرای طرح ترافیک در حالی بنا به اذعان سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران احتمالاً پس از لیالی قدر و یا ابتدای خرداد ماه اجرایی خواهد شد که تا پیش از این مدیریت شهری سخن از عدم امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی به میان می‌آوردند.


علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در یکی از نشست‌های خبری خود در ارتباط با امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان کرد که رعایت این وضعیت تا زمانی‌ امکان‌پذیر است که حجم مسافر در مترو و اتوبوس بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر باشد و این در حالی است که بنا بر اذعان خود معاون حمل و نقل و ترافیک در حال حاضر حجم مسافر در اتوبوس 500 هزار نفر و مترو 600 هزار نفر است و با اجرای مجدد طرح ترافیک 10 درصد نیز به آن افزوده خواهد شد و این در حالی‌ است که حجم و پراکندگی مسافران در سیستم حمل و نقل عمومی یک‌دست نبوده و در ایستگاه‌های تقاطعی در مترو و اتوبوس این فشردگی و ازدحام جمعیت بسیار بالا است.


از سوی دیگر پیش از این فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان این‌که به‌دلیل سیستم تهویه قطارهای مترو که در آن از هوای داخل واگن‌ها برای تهویه استفاده می‌شود خود می‌تواند به شیوع کرونا در آن کمک کند و یا ادعای محمود ترفع، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی متروی تهران مبنی بر این‌که لغو طرح ترافیک هم نتوانسته مسافران اتوبوس‌ها را کم کند نشانه‌ای جز بستن چشم مدیریت شهری بر روی اولویت سلامت مردم ندارد.


درحالی‌که اصرار ستاد مقابله با کرونا قطع زنجیره این ویروس است که نتیجه آن علی‌رغم افزایش احتمالی آلودگی هوا و ترافیک استفاده از خودروی شخصی و کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی است تا از ازدحام افراد جلوگیری شود ولی اصرار مدیریت شهری مجدداً بر آزمودن طرح ترافیکی است که پس از تعطیلات نوروز یک روز بیشتر دوام نیاورد.


به‌نظر پارادوکس مدیریت شهری از میان «اجرای طرح ترافیک، کاهش تردد خودروهای شخصی در محدوده مرکزی شهر و کسب درآمد از آن» و «عدم اجرای طرح ترافیک، افزایش استفاده از خودروی شخصی و جلوگیری از ازدحام در حمل و نقل عمومی» توجه به الزامات ترافیکی است البته دلیل آن هم این است که مدیریت شهری هیچ پیش‌فرضی از الگوهای سلامت در شرایط بحران‌های فراگیر بهداشتی همچون کرونا را ندارد و فقط می‌خواهد کاری را که از نظرش صحیح است انجام داده و آن را توجیه کند غافل از این‌که نتیجه این تصمیم اشتباه آنها را کسانی جز مردم نخواهند داد.


در این میان سکوت رسانه‌ای ناشی از بی‌توجهی مدیریت شهری به سلامت مردم خود قابل توجه است که شاید بتوان علت آن را نزدیک بودن زمان اعطای سهمیه طرح ترافیک به رسانه‌ها دانست که خود می‌تواند در احراز صلاحیت برای برخورداری رسانه‌ها از آن اثرگذار باشد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته