دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1394 - 14:20
در حاشیه نمایشگاه مطبوعات مطرح شد

واکنش سخنگوی دولت به اظهارات رئیس قوه قضائیه/ رئیس‌جمهوری به عنوان مجری قانون اساسی نگرانی‌های خود را در نمایشگاه مطبوعات بیان کرده است

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره واکنش رئیس قوه قضائیه به اظهارات اخیر حسن روحانی، گفت: رئیس‌جمهوری در نمایشگاه مطبوعات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را بیان کرد و قطعاً دولت هم در اجرایی شدن این دغدغه‌ها، پیگیری‌های لازم را خواهد داشت.
کد خبر : 48883

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز - سه‌شنبه - خود با اصحاب رسانه که در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، در این باره ادامه داد: در این دوره شاهد بهترین تعامل بین قوا از جمله تعامل قوه مجریه و قوه قضائیه هستیم؛ این همکاری‌ها و همدلی‌ها به این معنی نیست که در هر مسئله‌ای هم نظر باشیم.


وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری هم مسئول اجرای قانون اساسی و هم مسئول قوه مجریه است و بر این مبنا، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را بیان کرده است. قطعاً مجموعه دولت هم در اجرایی شدن این دغدغه‌ها، پیگیر خواهد بود.


نوبخت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های دولت برای مقابله با ورود دلالان به موضوع تسهیلات خرید خودرو و کالا و سیاست‌های دولت در این زمینه اظهار کرد:‌ در ارتباط با سیاست کوتاه‌مدت دولت در سرعت بخشیدن به خروج از رکود، از پیش در این زمینه اطلاع‌رسانی شده و مطرح شد که در عرصه‌ سیاست‌های مالی با ابزارهای مالی و در عرصه سیاست‌های پولی از طریق ابزارهای پولی در موضوع تحرک بخشیدن به اقتصاد و سرعت‌بخشی به خروج از رکود به چه صورت عمل می‌شود.


وی ادامه داد: ساز و کارهایی نیز از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین صنایع مرتبط در مورد تسهیلات خودرو و صنعت خودرو، مورد توجه قرار گرفته است که شاهد دلال‌بازی در این زمینه نباشیم. در همین راستا چنانچه در این فرایند عده‌ای بخواهند از هر فرصتی به صورت غیر‌رسمی استفاده کنند، ساز و کارهایی فراهم می‌شود که این‌گونه انحرافات به حداقل برسد.


نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ تغییر نرخ سود بانکی با تأکید بر اینکه «فاصله‌ زیاد میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم غیر قابل توجیه است»، خاطرنشان کرد: تغییر سود بانکی سیاست مشترکی میان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. وام عملیاتی این موضوع نیز از طریق پرداخت تسهیلات خرید خودرو به محصولات داخلی با نرخ 16 درصد فراهم شده است و این موضوع نشان می‌دهد که جهت‌گیری‌مان برای تغییر نرخ تسهیلات بانکی است.


وی ادامه داد:‌ همچنین در مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار نیز بر این موضوع تأکید شد و نظارت کافی هم بر توافق‌ها و مصوبات شورا انجام خواهد شد. این موضوع سیاست قاطع دولت است و دارای منطق اقتصادی نیز هست.


زمان سفر رئیس‌جمهوری به سمنان هنوز مشخص نیست


سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا، درباره تغییر زمان سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان و خبرسازی‌ها در این زمینه از سوی برخی رسانه‌های خاص، گفت: اگر یادتان باشد در نشست دو هفته قبل گفتم که آقای روحانی هم سفر به کشورهای ایتالیا و فرانسه را پیش رو دارند و هم سفر به استان سمنان را؛ ولی زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.


سازوکار مناسبی برای جلوگیری از دلال‌بازی در پرداخت وام 25 میلیونی خودرو طراحی می‌شود


سخنگوی دولت با بیان اینکه «خودروهایی که به مردم داده می‌شود، نقصی ندارد»، گفت: سازوکار مناسبی برای جلوگیری از دلال‌بازی در پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو طراحی می‌شود.


وی در ادامه گفت: خودروهایی که به مردم داده می‌شود، نقصی ندارند و سازمان استاندارد بر کیفیت آنها نظارت دارد.


سخنگوی دولت همچنین درباره نظارت بر اجرای برجام تأکید کرد: کمیته نظارت بر برجام به زودی از سوی شورای عالی امنیت ملی تشکیل خواهد شد.


نوبخت افزود: اصل 57 قانون اساسی به تفکیک قوا دستور داده است اما براساس اصل 113 قانون اساسی بعد از مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است و باید برای اجرای قانون اساسی تلاش کند و گاهی ممکن است براساس این جایگاه هشدارهایی به مردم بدهد.


وی درباره توجه دولت به قومیت‌ها گفت: رئیس‌جمهوری در سفر به کردستان مواضع خود را بیان کردند و صداوسیما نیز واکنش مناسبی به موضوع برنامه نامناسبی که درباره هموطنان آذری نمایش داده شده بود؛ نشان داد.


سخنگوی دولت در ادامه نشست خود که در نمایشگاه مطبوعات تشکیل شد درباره برجام تصریح کرد: شورای عالی امنیت چگونگی اجرای آن را پیگیری می‌کند و یکی از مهمترین موضوعات آن نیز تشکیل کمیته نظارت است. با این حال من سخنگوی شورای‌امنیت نیستم و شورای‌امنیت در موعد مقرر در این زمینه اظهارنظر خواهد کرد.


وی درباره فاجعه منا ادامه داد: حقوقی که از مردم در این فاجعه تضییع شده توسط شورای متشکل از سازمان حج و زیارت و برخی افراد دیگر پیگیری می‌شود.


سخنگوی دولت درباره حضور بابک زنجانی خاطرنشان کرد: تردید نکنید اگر پرونده مشابهی مانند پرونده بابک زنجانی اتفاقی بیفتد وزارت نفت و دستگاه‌های نظارتی برخوردهای لازم را خواهند داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته