«چشم و گوش بسته» و جذابیت زوج کمدی افشاری ـ حیایی
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در سالهای نهچندان دور، سینماگران و سینماداران معمولاً از ایام ماه مبارک رمضان به عنوان روزهای خلوتی سینماها و بیرونقی گیشه یاد میکردند.
اما این موضوع در چند سال گذشته و با افتتاح پردیسهای سینمایی در شهرهای بزرگ و البته طرح اکران افطار تا سحر که چند سال به تناوب اجرایی شد، تغییر کرد. به این ترتیب، شاهد بودیم که برخی فیلمها در ماه مبارک رمضان هم فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. سینما رفتن آن هم بهصورت خانوادگی در شبهای ماه رمضان یکی از تجربههای لذتبخشی است که در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.
اما امسال این فضا نیز همچون سایر فعالیتهای هنری با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. به این ترتیب علاقهمندان به سینما به نوعی با یک خلا فرهنگی مواجه شدهاند. با این حال گسترش بسترهای ویدئویی پخش فیلم VOD و البته شبکه نمایش خانگی تا اندازهای این کمبود را جبران کرده است.
در سلسله گزارشهای «آپاراتچی» به معرفی فیلمهای جذابی میپردازیم که میتواند در این شبها اوقات فراغت خانوادهها را پرکند. این فیلمها لزوماً آثار جدیدی نیستند و ممکن است به دهه شصت یا هفتاد نیز مربوط باشند. ضمن این که از حیث کیفیت هنری نیز تنوع فراوانی دارند. میتوان گفت «جذابیت» عنصر اصلی آنها است که لحظات خوشی را برای تماشاگران رقم میزند. فیلمهایی که در شبکه نمایش خانگی یا بسترهای مختلف پخش اینترنتی بهراحتی در دسترس قرار دارد.
«چشم و گوش بسته»؛ فیلمی کمدی از کارگردان آثار جدی
فیلم کمدی «چشم و گوش بسته» سیزدهمین فیلم فرزاد مؤتمن در مقام کارگردان است که امیرحسین آشتیانیپور تهیهکنندگی آن را به عهده دارد. این فیلم محصول سال 1397 است و ازنیمه آبان ماه سال 1398 اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرد. «چشم و گوش بسته» درنهایت با 12 میلیارد و 850 میلیون تومان فروش به کار خود در گیشه پایان داد.
امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، محمدرضا صولتی و مانی حقیقی بههمراه پوریا پورسرخ بازیگران این فیلم هستند.
در خلاصه داستان «چشم و گوش بسته»که هما بذرافشان فیلمنامه آن را نوشته آمده است:«مردی توسط یک زن تبهکار کشته میشود و دو غریبه را به جرم قتل بازداشت میکنند. یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست! آنها یک صبح تا غروب فرصت دارند که از این مهلکه جان سالم به در ببرند و...».
«چشم و گوش بسته» کمدی تازه فرزاد موتمن بعد از فیلم «پوپک و مش ماشاالله» است. فیلمسازی که نامش را معمولا میتوان بین فیلمهایی هنری و جدی مانند شب های روشن، هفت پرده و صداها پیدا کرد و مهمترین آثارش هم متعلق به سینمای کمدی نبودهاند. با اینحال، «چشم و گوش بسته» یک کمدی مفرح در سینمای ایران به حساب میآید.
ترکیب امین حیایی و بهرام افشاری جذابیت های خاص خودش را دارد. بازیگرانی با تضاد فیزیکی و تفاوتهای آشکار در سبک بازیگری که در اینجا به شکلی دوستداشتنی مکمل یکدیگر شده و به یک اجرای هماهنگ دستیافتهاند. بهطورکلی، زوجسازی از الگوهای کلاسیک سینمای کمدی محسوب میشود که در فیلم «چشم و گوش بسته» نیز بهدرستی مورداستفاده قرار گرفته است.
امین حیایی اینبار، برخلاف همیشه، ایفاگر کاراکتری تیپیکال نیست و نسبت به سابقه طولانی خود در آثار کمدی، تفاوت چشمگیری در شکل اجرای نقش داشته است.
بهرام افشاری نیز به خوبی توانسته از قابلیتهای فیزیکی خودش استفاده کند و ترکیب خوبی را به امین حیایی به وجود آورد.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/