تجدیدخاطره سینمایی با زلزله در «آوار»/ خانوادهای که برای میراث آمدند و گرفتار شدند!
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در سالهای نهچندان دور، سینماگران و سینماداران معمولاً از ایام ماه مبارک رمضان به عنوان روزهای خلوتی سینماها و بیرونقی گیشه یاد میکردند.
اما این موضوع در چند سال گذشته و با افتتاح پردیسهای سینمایی در شهرهای بزرگ و البته طرح اکران افطار تا سحر که چند سال به تناوب اجرایی شد، تغییر کرد. به این ترتیب، شاهد بودیم که برخی فیلمها در ماه مبارک رمضان هم فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. سینما رفتن آن هم بهصورت خانوادگی در شبهای ماه رمضان یکی از تجربههای لذتبخشی است که در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.
اما امسال این فضا نیز همچون سایر فعالیتهای هنری با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. به این ترتیب علاقهمندان به سینما به نوعی با یک خلا فرهنگی مواجه شدهاند. با این حال گسترش بسترهای ویدئویی پخش فیلم VOD و البته شبکه نمایش خانگی تا اندازهای این کمبود را جبران کرده است.
در سلسله گزارشهای «آپاراتچی» به معرفی فیلمهای جذابی میپردازیم که میتواند در این شبها اوقات فراغت خانوادهها را پرکند. این فیلمها لزوماً آثار جدیدی نیستند و ممکن است به دهه شصت یا هفتاد نیز مربوط باشند. ضمن این که از حیث کیفیت هنری نیز تنوع فراوانی دارند. میتوان گفت «جذابیت» عنصر اصلی آنها است که لحظات خوشی را برای تماشاگران رقم میزند. فیلمهایی که در شبکه نمایش خانگی یا بسترهای مختلف پخش اینترنتی بهراحتی در دسترس قرار دارد.
«آوار» فیلمی به کارگردانی سیروس الوند و تهیهکنندگی هاشم سبوکی است که بر اساس فیلمنامهای از صادق هاتفی در سال 1364 ساخته شد. رخداد اصلی و بحرانزای این فیلم، وقوع یک زلزله ویرانگر است که روند قصه و رفتار شخصیتها را تغییر میدهد.
جمشید مشایخی، فرامرز قریبیان، محمد مطیع، هادی اسلامی، جهانگیر الماسی، تانیا جوهری،مجید مظفری، محبوبه بیات، مصطفی طاری و مختار سائقی بازیگران این اثر هستند.
عکسی از پشتصحنه و بازیگران فیلم سینمایی «آوار»
داستان فیلم آوار درباره پيرمرد ثروتمندی(جمشید مشایخی) است که در اواخر عمر م یخواهد باردیگر فرزندانش راد کنار هم ببیند.او پسران و عروس هايش را به روستایی که زمینها و مال و اموالش در آنجاست فرا میخواند تا پيش از مرگ ميراثش را ميان آنان تقسيم كند. تنها كسانی كه به مال پيرمرد چشم ندارند پسر بزرگتر و خدمتكار پير خانهاند.
زمانی كهپيرمرد در زيرزمين خانه مشغول موعظه برای فرزندان و عروسها است میميرد و همزمان با مرگ او زلزلهای راه زير زمين را به بيرون مسدود میكند و دارايی پيرمرد به ويرانهای تبديل مي شود. بازماندگان که پس از تلاشهای بسیار برای خلاص شدن از زیر زمین به کشمکش و جدال با هم بر سر گذشته و چگونگی جبران خسارت ها و رسیدگی به اموال آسیب دیده پیرمرد می پردازند.
آوار محور قصه خود را بر اساس احیای آموزههای اخلاق و لزوم تقویت مناسبات عاطفی و انسانی بین اعضای یک خانواده و در درجه دوم جامعه قرار داده است. در این میان حادثهای رخ میدهد و روابط شخصیتهای فیلم بر اساس این حادثه یعنی زمین لرزه شدید و گیر افتادن در زیر آوار دچار تغییر و تنش میشود.
در «آوار» زلزله نهتنها با لرزش و تکانخوردن زمین که با تکانههای روحی و اجتماعی برای آدمهای قصه همراه است. سکانسهای مربوط به وقوع زمینلرزه شاید برای مخاطبان سینمای امروز ما ابتدایی و ساده بهنظر میرسد اما با کارگردانی خوب الوند و در حد بضاعت آن زمان همچنان تأثیرگذر است و حتی اکنون هم میتواند حس دلهره و بیپناهی را به مخاطب منتقل کند.
بازیگران این فیلم همچون زندهیادان جمشید مشایخی، هادی اسلامی و محمد مطیع در کنار فرامرز قریبیان، جهانگیر الماسی و مصطفی طاری و محبوبه بیات همگی از چهرههای شاخص سینما و تلویزیون در سالهای دهه شصت بودند.
تماشای دوباره بازیهای خوب این بازیگران میتواند علاوه بر تجدیدخاطره، بستری برای مقایسه سطح بازیگری امروز و 35 سال پیش باشد.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/