دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1399 - 16:30
وقتی تلاش زوج مخترع اردبیلی به ثمر نشست؛

نگرانی صاحبان خودرو برای تسمه‌تایم رفع شد/ ویژگی‌های سیستم هشدار تسمه‌تایم خودرو چیست؟

زوج مخترع اردبیلی که موفق به طراحی سیستم هوشمند هشدار تسمه‌تایم خودرو شده‌اند، اکنون حاصل تلاش و پشتکارشان را در جامعه و صنعت خودروسازی می‌بینند، آنان معتقدند که به کمک تکنولوژی و پشتکار می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
کد خبر : 488027
a1200.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ هاشم پورزاهد - سالانه بیش از ۲۰۰ هزار خودرو در ایران دچار پارگی و خوردگی تسمه‌تایم می‌شوند و این اتفاق منجر به تحمیل ۵ تا ۱۵ میلیون تومان فقط در خودروهای ایرانی به مصرف‌کننده می‌شود؛ البته این هزینه در خودروهای خارجی چند برابر است.


از طرفی 100 درصد خودروهای تولیدی داخل دارای تسمه‌تایم هستند که این امر موجب خروج سالانه ۶۲ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود و از همه مهم‌تر موجب نگرانی و ضایع‌شدن حقوق مصرف‌کننده شده و تلفات جاده‌ای را هم به دنبال دارد؛ اما یک زوج جوان اردبیلی توانسته‌اند با طراحی و تولید سیستمی هوشمند و الکترونیکی این مشکل بزرگ را که مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی دنیاست، برطرف کنند و علاوه‌بر افزایش ایمنی خودرو، هزینه‌های پارگی تسمه‌تایم را به حداقل برسانند.


مهسا صداقت دانشجوی مقطع دکتری رشته الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس دانشگاه است که سال 97 استاد جوان موفق استان اردبیل شد و به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی تهران هم دست پیدا کرد.


او در مقطع ارشد دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل شد و اکنون نیز داور بین‌المللی مجلات رشته برق و عضو کارگروه مخترعان بسیج علمی و تاکنون بیش از ۲۰ مقاله علمی را به چاپ رسانده‌ است.


تسمه تایم هوشمند


بهمن طاهری نیز عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل بوده و کار تحقیق و تألیف را اولویت کاری خود می‌داند و به‌عنوان داور بین‌المللی مجلات رشته برق و عضو کارگروه مخترعان بسیج علمی در خدمت جامعه علمی است.


او تاکنون موفق به چاپ بیش از ۲۰ عنوان مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی و داخلی شده‌ است.


سیستم هشدار تسمه‌تایم روز گذشته با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به بهره‌برداری رسید.


خبرنگار خبرگزاری آنا در اردبیل به مناسبت بهره‌برداری از طرح سیستم هشدار تسمه‌تایم با این زوج جوان به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.


آنا: درباره طرح سیستم هشدار تسمه‌تایم بیشتر توضیح دهید.


طاهری: تسمه تایمینگ طراحی‌شده توسط ما طراحی هوشمند و الکترونیکی دارد که  توانسته است مشکل بسیار بزرگ پارگی و خوردگی تسمه‌تایم را که مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی دنیاست، برطرف کرده و از همه مهم‌تر هزینه‌های پارگی تسمه‌تایم را به حداقل برساند.


آنا: ایده اولیه طرح چه زمانی به ذهن شما رسید؟


طاهری: مشکل پارگی تسمه‌تایم را چند بار تجربه کرده بودیم؛ اما نحوه حل این مشکل و در واقع ایده اولیه طرح را در سال ۱۳۹۵ بررسی و ارائه کردیم و نهایتاً شهریور ۱۳۹۸ نمونه اولیه ساخته شد.


آنا: آیا این محصول مشابه داخلی یا خارجی دارد؟


طاهری: این محصول و سیستم به هیچ عنوان مشابه خارجی و داخلی ندارد و خودروهای خارجی به‌دلیل اینکه نتوانستند به این دانش فنی دست یابند؛ سیستم خودروهای خود را از تسمه‌تایم به زنجیر تغییر داده‌اند که این امر خود موجب مشکلات جدید و بسیار زیادی شده است. در ایران نیز این سیستم برای نخستین بار توسط ما تولید شد و توانسته است تأییدیه خودروسازی را دریافت کند و با کد آیسیک مخصوص به خود جزء محصولات وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران شده است.


آنا: نقطه قوت طرح شما چیست؟


تسمه تایم هوشمند


طاهری: نصب آن بسیار راحت و ساده بوده و حتی کوچک‌ترین تغییری نیز در موتور خودرو لازم نیست، هزینه مناسبی هم دارد؛ اما در عین حال قادر است هزینه‌های بسیار زیادی را که تا به حال به علت پارگی تسمه‌تایم تحمیل مصرف‌کننده می‌شد به حداقل و حتی به صفر برساند.


آنا: نحوه نصب آن چگونه است؟ آیا احتیاج به تغییر زیاد در خودرو دارد؟


طاهری: نصب این سیستم بسیار ساده بوده و در کمترین زمان توسط مکانیک‌ها قابل انجام است. برای سهولت کار فیلم آموزشی نصب نیز در جعبه محصول و و در سایت اینترنتی شرکت موجود است.


آنا: این سیستم بر روی چه خودروهای قابل نصب است؟


طاهری: این سیستم روی تمام خودروهای دارای تسمه‌تایم قابل نصب است.


آنا: چه مجوزها یا استانداردهایی تاکنون کسب شده است؟


طاهری: تمام مجوزهای لازم برای تولید (پروانه بهره‌برداری و ...)کسب شده و البته گواهینامه ثبت اختراع، ایزو ۹۰۰۱ و کد آیسیک را هم دریافت کرده‌ایم.


آنا: در چه مرحله‌ای از کار قرار دارید؟


طاهری: با توجه به آماده‌بودن شرایط اکنون در مرحله تولید انبوه و البته در کنار آن همواره در حال تحقیق هستیم.


آنا: برآورد شما از فروش این محصول چگونه است؟


طاهری: با توجه به وجود ۲۰ میلیون خودرو دارای تسمه‌تایم در کشور و از طرفی تولید سالانه یک میلیون خودرو، برآورد می‌شود سالانه حداقل ۱۰ هزار دستگاه به فروش برسد؛ البته در صورت همکاری دولت و مسئولان و به‌ویژه خودروسازی کشور می‌توان این سیستم را همان ابتدا و در چرخه تولید بر روی خودروهای تولیدی نصب کرد.


بهمن طاهری


آنا: بازار هدف این شرکت کجاست؟


طاهری: بازار هدف شرکت، بازار خودروسازی کشور و خاورمیانه است.


آنا: چگونه می‌توان محصول شما را تهیه کرد؟


طاهری: این محصول توسط نمایندگی‌های مجاز این شرکت در سراسر ایران پخش و به‌فروش می‌رسد و در آینده نزدیک از طریق وبسایت شرکت به آدرس www.ariaradgroup.com نیز به‌صورت مستقیم اقدام به فروش خواهیم کرد.


آنا: قدم بعدی شما چیست؟


طاهری: مردم با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و معتقدیم که به کمک تکنولوژی و پشتکار می‌توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد؛ بنابراین تمام تلاش خود را در راستای حل این مشکلات به کار خواهیم گرفت.


آنا: چه کسانی تاکنون از شما حمایت کرده‌اند؟


طاهری: از اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل که با تمام قدرت در برابر مخالفان طرح ایستادند تا خط تولید این محصول راه‌اندازی شود و از محمدرضا شیخ عطار مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که نهایت همکاری را با شرکت ما داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته