بازار بیدر و پیکر لوازم خانگی/ قیمتها بی سر و صدا 20 تا 50 درصد افزایش یافت
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 98 نشان میدهد که واحدهای تولیدی لوازم خانگی در این سال با رونق تولید همراه بودند. براساس آمارهای وزارت صمت انواع یخچال فریزر با رشد 7/8 درصدی، تلویزیون 6/3، ماشین لباسشویی 32 درصد و کولر آبی 6/3 روبرو بوده است. با این حال بررسی قیمتهای برخی کالاهای لوازم خانگی در بازار نشان میدهد نظارتی بر تغییر قیمت آنها وجود ندارد.
در بازار انواع تلویزیونهای LED از ابتدای اسفند 98 تا 15 اردیبهشت 99 قیمت انواع محصولات داخلی بین 30 تا 50 درصد افزایش داشته است. تلویزیون LED غیر هوشمند 49 اینچ اسنوا در روزهای ابتدایی اسفند در محدوده قیمتی چهار میلیون و 900 هزار تومان فروخته میشد؛ اما آخرین قیمتهای این برند به محدوده شش میلیون و 300 هزار تومان رسیده که نشاندهنده افزایش قیمت 27 درصدی این کالای صوتی و تصویری است.
قیمت همین برند در اندازه 43 اینچ نیز در ماه بهمن و ابتدای اسفند 98 در محدوده قیمتی 3 میلیون و 300 هزار تومان قرار داشت که افزایش قیمت آن از روزهای پایانی اسفند ماه آغاز شد و قیمت این کالا هم اکنون به بیش از 4 میلیون و 300 هزار تومان رسیده که حاکی افزایش 30 درصدی قیمت آن دارد. تلویزیونهای LED شرکت ایکس ویژن نیز در اندازههای مختلف با افزایش قیمت همراه بوده است. LED 49 اینچ هوشمند این برند داخلی از محدوده قیمت 5 میلیون و 600 هزار تومان در روزهای پایانی بهمن 98 به محدوده 8 میلیون و 400 هزار تومان در نیمه اردیبهشت 99 رسیده است که نشان دهنده افزایش تقریبا 55 درصدی قیمت این محصول داخلی است.
قیمتهای مصوب موجود در پایگاه 124 که متعلق به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز افزایش قیمت موجود در بازار را تایید میکند. هم اکنون قیمت LED در این پایگاه در محدوده 7 میلیون و 300 هزار تومان تا 8 میلیون و 800 هزار تومان قرار دارد.
افزایش قیمت در بازار یخچال فریزر
قیمت انواع برندهای یخچال فریزر نیز از نیمه بهمن 98 روند صعودی داشته است. یخچال فریزرهای دو قلو شرکت هیمالیا از محدود 12 میلیون و 500 هزار تومان در هفتههای ابتدایی اسفند به محدوده 14 میلیون 500 هزار تومان در نیمه اردیبهشت ماه رسیده است. همچنین انواع مختلف تولیدات شرکت اسنوا نیز با 15 تا 20 درصد افزایش قیمت همراه بوده است. قیمت برندهای مختلف تولیدات شرکت الکترواستیل نیز بین 20 تا 35 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین قیمتهای سامانه 124 نیز قیمتهای موجود در بازار را تایید میکند.
افزایش غیررسمی قیمت لوازم خانگی
بررسی بازار سایر کالاهای لوازم خانگی نشاندهنده افزایش حدود 30 درصدی قیمت محصولات داخلی است. این افزایش قیمتها در حالی رخ میدهد که در ماههای ابتدایی سال 98 قیمت لوازم خانگی به صورت رسمی افزایش یافته و از این زمان تاکنون متغیرهای اصلی اثرگذار بر قیمت این کالاها، مانند قیمت ارز تغییر محسوسی نداشته است. البته بخشی از افزایش قیمت مربوط به کاهش عرضه لوازم خانگی در ماه اسفند و فروردین است. بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل شیوع کرونا مجبور به تعطیلی یا کاهش تولید شدهاند. همچنین شیوع کرونا موجب کاهش عرضه برندهای خارجی نیز شده که به افزایش قیمت محصولات داخلی دامن زده است.
با این حال به نظر میرسد از اواسط بهمن ماه 98 روند غیر منطقی افزایش قیمت در بازار تولیدات داخلی آغاز شده بود. حتی در هفتههای پایانی سال برخی از نمایندگیهای رسمی برندهای داخلی عرضه محصولات خود را کاهش دادند و برخی فروشگاه از فروش کالا، خودداری کردند که این موضوع افزایش قیمت کالاهای داخلی را تشدید کرد. باید دید نهادهای نظارتی در این زمینه چه اقدامات را اجرایی میکنند؟ اما آنچه به نظر میرسد تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی سال 99 را با افزایش غیر رسمی 20 تا 30 درصدی قیمت کالاهای خود آغاز کردند و در ادامه باید منتظر اعلام رسمی میزان افزایش قیمت کالاهای داخلی ماند.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/