دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1399 - 15:03

چگونه بدون آزمون دکتری وارد دانشگاه شویم؟

پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد به‌صورت بدون آزمون منحصراً برای استعدادهای درخشان صورت می‌گیرد.
کد خبر : 487773
آزمون ارشد-wikigeram.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیاری علاقه‌مندند که به‌صورت بدون آزمون وارد دانشگاه‌ها شوند. اما پذیرش در مقاطع تحصیلی منحصراً برای استعدادهای درخشان است و متقاضیان عادی نمی‌توانند به‌صورت بدون آزمون پذیرش بگیرند.


برای پذیرش در دوره دکتری استعدادهای درخشان باید شرایط استعدادهای درخشان را نیز داشت.


معدل کل متقاضیان در مقطع کارشناسی باید حداقل 16 باشد، همچنین معدل کل دوره کارشناسی ارشد بدون احتساب نمره پایان‌نامه باید حداقل 17 باشد.


از زمان دانش‌آموختگی نباید بیش از 2 سال گذشته باشد. متقاضیان باید فقط در رشته تحصیلی مرتبط درخواست پذیرش بدهند.


فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیردولتی، پردیس‌ها، مؤسسات غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی امکان پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های دولتی را ندارند.


دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد معمولاً تا پایان شهریورماه تحصیلات خود را به پایان برسانند تا بتوانند در مقطع دکتری بدون آزمون پذیرش شوند.


کسب حداقل 60 امتیاز از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه بر اساس جدول ارزشیابی و طبق دستورالعمل مصوب شورای آموزشی دانشگاه‌ها برای پذیرش الزامی است.


نحوه ارائه مقالات


مقالات ارائه‌شده مورد ارزیابی قرارگرفته و باید چاپ‌شده یا دارای گواهی پذیرش معتبر باشند. برای مقالات خارجی پذیرشی معتبر است که DOI در آن نگاشته شده باشد.


از بین مقالات علمی پژوهشی بایستی حداقل معادل 7 امتیاز مرتبط با پایان‌نامه باشد، حداقل یک مقاله JCR-ISI و یا دو مقاله علمی پژوهشی معتبر وزارتین، ISC دارای ضریب تأثیر و Sciences of Web و Scopus که در فهرست سیاه نباشند.


ارائه موارد یاد شده به‌منزله پذیرش نیست و فقط شرط الزام و اولیه برای بررسی روند پذیرش است.


برای کتاب بایستی روند داوری را گذرانده و آرم مؤسسات آموزشی و پژوهشی تابع وزارتین را بر روی جلد باشد. ارائه تأییدیه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برای هرگونه ثبت اختراع، ارائه تأییدیه دبیرخانه جشنواره، برای برگزیدگان جشنواره‌های علمی معتبر نظیر خوارزمی، فارابی، رازی و یا ابن‌سینا ضروری است. ارائه تأییدیه دبیرخانه المپیاد، برای برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی نیز لازم است.


ظرفیت پذیرش


ظرفیتی که برای پذیرش در دوره‌های بدون آزمون در نظر گرفته می‌شود مجزا از ظرفیت دوره با آزمون دانشگاه‌هاست. دانشگاه اختیار دارد حداکثر 62% ظرفیت پذیرش با آزمون شیوه آموزشی- پژوهشی دوره روزانه دکتری خود در هر کد رشته محل تحصیل را از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد به‌صورت مازاد بر ظرفیت، پذیرش می شود.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته