دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1399 - 00:05
حسن میرزا آقابیک در گفتگو با آنا:

مهم‌ترین معضل ورزش ما وزارتخانه‌ای شدن آن بود/ وزارت ورزش از متخصصان ورزش بهره نبرده است

کارشناس ورزش کشورمان گفت: مهم‌ترین معضل ورزش ما وزارتخانه‌ای شدن آن بود که عده‌ای نماینده روی آن نظارت داشته باشند و همین باعث می‌شود که در خیلی از موارد، تصمیم‌گیری‌ها سیاسی باشد.
کد خبر : 487523
2251825.jpg

حسن میرزا آقابیک در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره حضور قهرمانان سایر دستگاه‌های اجرایی در وزارت ورزش و جوانان گفت: به نظرم حضور قهرمانان از سایر دستگاه‌های اجرایی در وزارت ورزش و جوانان منعی ندارد اما مهم این است که فرد بر اساس سلسله مراتب به جایگاه مدیریت رسیده باشد. به این معنی که هر کسی در سازمان تربیت بدنی کار خود را شروع کرد، از سطوح پایین‌تر به رده مدیران میانی برسد. بنابراین در بحث حضور قهرمانان از سایر دستگاه‌های اجرایی در رده مدیریتی هم باید این موضوع رعایت شود و آنها پله پله به این مرحله برسند.


وی در مورد حضور مثمرثمر این افراد در عرصه مدیریتی وزارت ورزش و جوانان گفت: قطعاً در بُعد فنی حضور قهرمانان کارایی زیادی برای ورزش ایران دارد. یک قهرمانی که در این رشته ورزشی فعالیت کرده و وقتی هم دوران پیشکسوتی خود را می‌گذراند و از قهرمانی دور می‌شود، می‌تواند تجربیات خودش را در اختیار دیگر ورزشکاران قرار دهد اما در بحث رده‌های مدیریتی همان‌طور که گفتم باید پله پله انجام شود و آموزش‌های لازم را ببینند. خوشبختانه در این چند وقت اخیر افرادی که در وزارت ورزش و جوانان روی کار آمدند از جنس ورزش بودند و تجربه خوبی دارند وگرنه مانند دوره‌های گذشته از مدیران غیرورزشی دوباره به بدنه این وزارتخانه اضافه می‌شدند.


کارشناس ورزش در مورد حضور قهرمانان و متخصصان در وزارت ورزش و بهره‌برداری از آنها گفت: به نظرم وزارت ورزش به هیچ عنوان نتوانسته از حضور قهرمانان و متخصصان ورزش بهره ببرد. چه زمانی که سازمان تربیت بدنی بود و چه حالا که وزارت ورزش شکل گرفته است، شما زمانی می‌توانید بگویید از تخصص اهالی ورزش بهره می‌برند که کارشناسان برای یک موضوع کنار هم جمع شوند و بحث و گفتگو داشته باشند. وقتی نظر کارشناسان متخصص در یک سازمان بر همه نظرها ارجحیت داشته باشد، آن‌وقت می‌توانیم بگوییم از تخصص آنها بهره‌برداری لازم انجام شده است. متأسفانه همیشه یک نفر رأس کار است که معمولاً بیرون از دستگاه هم هست و برای همه امور تصمیم‌گیری می‌کند.


میرزا آقابیک درباره تعامل وزیر ورزش و جوانان با قهرمانان و متخصصان اظهار کرد: همیشه وقتی یک وزیر روی کار می‌آید، در اوایل دوره مسئولیتش اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. با پیشکسوتان و قهرمانان جلسه برگزار می‌کند اما کم‌کم وقتی وارد روزمرگی‌ها می‌شود، شرایط تغییر می‌کند و دیگر قهرمانان و متخصصان جایگاهی ندارند، به این خاطر که کسان دیگری در رأس امور تصمیم‌گیری می‌کنند. مهم‌ترین معضل ورزش ما وزارتخانه‌ای شدن آن بود که عده‌ای نماینده روی آن نظارت داشته باشند و همین باعث می‌شود که خیلی از موارد، تصمیم‌گیری‌ها سیاسی باشد.


وی گفت: یکی دیگر از چالش‌های وزارت ورزش اضافه کردن بخش جوانان به آن بود. در تمامی وزارتخانه‌ها، تصمیم‌گیری حول جوانان است و تنها مختص به یک وزارتخانه نیست، بنابراین بهتر است یک دبیرخانه جوانان تشکیل شود و تمام مصوبات برای جوانان در این بخش به تصویب برسد. وزارت ورزش تنها کارش غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان است و هر چند وقت یک بار هم این وزارتخانه مورد انتقاد یا استیضاح قرار می‌گیرد که چرا برای جوانان کاری صورت نمی‌گیرد در حالی که این امر وظیفه همه وزارتخانه‌ها است.


کارشناس ورزش همچنین به نحوه حضور متخصصان گفت: به نظر من بهترین کار این است که کارگروهی از کارشناسان و متخصصان برای هر ساختار ورزشی تشکیل شود و در مورد مسائل به یک جمع‌بندی برسند. موضوعی که البته سال‌هاست گمشده ورزش ایران است و کمتر به آن توجه می‌شود اما چه ایرادی دارد حتی اگر معاونانی که در سال‌های گذشته در وزارت ورزش حضور داشتند و حتی بعضاً با برخی تصمیم‌گیری‌های خود مشکلاتی ایجاد کردند، هر دوره کنار هم بنشینند و یک کارگروه تخصصی تشکیل دهند تا تجربیات خود را در اختیار سایرین قرار دهند. فکر می‌کنم این موضوع راهگشای خیلی از مسائل و چالش‌های ورزش ایران است اما هیچ زمانی به آن اهمیت داده نشده است.


انتهای پیام/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته