دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1399 - 13:00
شیوع کرونا در جهان؛

آتش‌سوزی بزرگ در انبار ماسک فرانسوی‌ها/ وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی در خصوص افزایش مرگ‌ومیرها هشدار داد

وقوع آتش‌سوزی گسترده در یک انبار ماسک در فرانسه که 7 هزار مترمربع وسعت داشت، موجب شد بیش از ۱۵۰ آتش‌نشان برای اطفای حریق اعزام شوند.
کد خبر : 487403
20181117_BKP512.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، درحالی‌که آمریکا یکی از متهمان شیوع کرونا در جهان است، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد «شواهد قابل‌توجهی» وجود دارد که حاکی است ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین آمده است. وی در مصاحبه‌ای با شبکه «ای. بی. سی» آمریکا گفت: شواهد قابل‌توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد کرونا از آزمایشگاهی در «ووهان» چین آمده است.


این ادعای پمپئو در حالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا نتیجه‌گیری کرده که کرونا «ساخته دست بشر» نیست. «اداره مدیریت اطلاعات ملی» آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که «اجماع علمی گسترده‌ای» وجود دارد که نشان می‌دهد این ویروس ساخته دست بشر نیست. مقام‌های آمریکایی مطلع از تحلیل‌ها و گزارش‌های اطلاعاتی در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که معتقد نیستند که دانشمندان ویروس کرونا را به وجود آورده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که به نظر می‌رسد این ویروس از طریق تماس انسان با حیوانات وحشی در یک بازار فروش این حیوانات در ووهان یا از یکی از آزمایشگاه‌های دولتی چین در ووهان آمده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز مدعی شده که یقین دارد کرونا از یک آزمایشگاه ویروس‌شناسی در چین آمده، اما سندی برای اظهارات خود ارائه نکرد.


ترامپ تعداد فوتی‌های آمریکا به دلیل ابتلا به کرونا را افزایش داد


این در حالی است که ترامپ در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز»، گفت که به اعتقاد وی یک‌صد هزار آمریکایی احتمالاً بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست خواهند داد. برخلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان بهداشت و درمان جهان و آمریکا، رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه همچنین با ابراز اطمینان گفت که واکسن کرونا احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی ساخته خواهد شد. طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، دستکم یک‌ میلیون ۱۵۸ هزار و ۴۰ نفر از مردم آمریکا به کرونا مبتلا شده‌اند و از آن میان ۶۷ هزار و ۶۸۲ نفر نیز جان خود را از دست‌ داده‌اند. ترامپ که جمعه هفته گذشته ابراز امیدواری کرده بود که کمتر از یک‌صدهزار آمریکایی جان خود را بر اثر کرونا از دست بدهند و پیش از آن گفته بود که ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر بر اثر این ویروس ناشناخته در ایالات‌متحده آمریکا قربانی خواهند شد، در مصاحبه جدید خود گفت: «ما حدود ۷۵، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را (بر اثر کرونا) از دست خواهیم داد».


ترامپ


علی‌رغم آنکه آمریکا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان را دارد، حدود نیمی از ایالات این کشور در حال حاضر به‌سوی لغو نسبی تعطیلی‌ها پیش می‌روند. رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص گفت: «ما نمی‌توانیم کشور را تعطیل نگه‌ داریم (یا) قرار نیست کشور را به حال خود رها کنیم».


بیشتر بخوانید:


کرونا در آمریکا ۲۲ میلیون نفر را بیکار کرد/ ویرانی اقتصاد ایالات متحده به اندازه ۱۰ سال!


ترامپ: دنیا به اقدامات ما در مقابله با کرونا بسیار احترام می‌گذارد


ترامپ طی ارزیابی‌های خود که در تناقض با اظهار نظرات کارشناسان بهداشت عمومی است، گفت که به اعتقاد وی تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۰)، واکسن کرونا ساخته خواهد شد. وی در این خصوص توضیح داد:‌ «فکر می‌کنم که تا پایان سال، واکسن (کرونا) را خواهیم داشت. پزشکان می‌گویند، که نباید چنین چیزی را بگوییم. من چیزی را که فکر می‌کنم می‌گویم...من فکر می‌کنم که دیر یا زود، واکسن خواهیم داشت». بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان ازجمله دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا پیش‌ازاین تأکید کرده بودند که یک سال تا ۱۸ ماه تا ساخت واکسن کرونا فاصله است. از طرف دیگر، «کریس ویتی»، مشاور ارشد پزشکی دولت بریتانیا نیز در تاریخ ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت‌ماه) اعلام کرده بود که شانس «بسیار اندکی» برای ساخت یک واکسن یا درمان کاملاً مؤثر برای کرونا ظرف سال آینده میلادی وجود دارد.


رئیس‌جمهور آمریکا که خود به دلیل عدم واکنش بموقع و مناسب برای مقابله با کرونا مورد انتقاد است، بار دیگر تلاش کرد تا با مقصر جلوه دادن چین، از این انتقادات طفره برود. وی در مصاحبه خود گفت که چین مرتکب «اشتباه وحشتناکی» شد که دقیقاً اعلام نکرد که این ویروس چیست و اینکه شواهد خاصی برای اظهار نظرات خود ارائه نکرد.



10 ایالت اول آمریکا از نظر آلودگی به کرونا


در آمریکا تاکنون یک‌میلیون و 188 هزار و 421 نفر به کووید-19 مبتلا شده‌اند که 68 هزار و 602 نفر آن‌ها جان‌باخته‌اند.


شمار جان‌باختگان فرانسه به مرز 25 هزار نفر نزدیک شد


شمار جان‌باختگان کرونا در دو کشور ایتالیا و فرانسه در ۲۴ ساعت گذشته کاهش چشمگیری داشت و به پایین‌ترین حد در هفته‌های اخیر رسید. تعداد جان‌باختگان کرونا در فرانسه در شبانه‌روز گذشته ۱۳۵ نفر اعلام شد که از ۲۲ مارس (سوم فروردین) تاکنون پایین‌ترین آمار به شمار می‌آید. تاکنون ۲۴ هزار و ۸۹۵ نفر در فرانسه به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست‌ داده‌اند. همچنین شمار مبتلایان بستری شده در بیمارستان‌های فرانسه در ۲۴ ساعت گذشته روند کاهشی را ادامه داد و در زمان حاضر ۲۵ هزار و ۸۱۵ نفر در بیمارستان بستری هستند. افزون بر این، وزیر بهداشت فرانسه با اشاره به تلاش مردم کشورش در مبارزه با ویروس کرونا گفت، ما باید مسافت طولانی را طی کنیم. وزیر بهداشت فرانسه در نشست خبری همچنین اعلام کرد که محدودیت‌های کلی تا 24 جولای (جمعه سوم مرداد) در این کشور ادامه خواهد داشت.


از سوی دیگر، یک انبار حاوی پارچه‌های جراحی و ماسک در ناحیه «ایل دو فرانس» واقع در شمال فرانسه طعمه حریق شد. به نوشته روزنامه «لو پاریزین»، این آتش‌سوزی در یک انبار در شهر «بوبینی» در شهرستان «سِن سَن دنیس» رخ داد و ماسک‌های جراحی انبارشده سوخت. اگرچه منشأ این آتش‌سوزی مشکوک مشخص نیست اما امکان جنایی بودن آن‌هم مشخص نیست. تعداد ماسک‌های جراحی موجود در این انبار که متروکه هم بوده است، هنوز مشخص نشده است. برای مهار این آتش‌سوزی عظیم که در هفت هزار مترمربع وسعت به وقوع پیوسته، بیش از ۱۵۰ آتش‌نشان اعزام شدند. تحقیقات دراین‌باره آغاز و به پلیس محلی واگذارشده است.



10 کشور اول اروپا که بیشترین آمار بیماران و تلفات کرونا در آنها ثبت شده است


ایتالیا نیز در ۲۴ ساعت گذشته شاهد کاهش شمار جان‌باختگان کرونا بود. در این کشور ۱۷۴ نفر در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند که از ۹ مارس (۱۹ اسفند ۹۸) تاکنون پایین‌ترین آمار جان‌باختگان در این کشور به شمار می‌آید. تعداد کل مبتلایان به کرونا در ایتالیا ۲۱۰ هزار و ۷۱۷ نفر و شمار جان‌باختگان نیز ۲۸ هزار و ۸۸۴ نفر اعلام‌شده است. فرانسه و ایتالیا در هفته‌های گذشته تدابیر سخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با کرونا اتخاذ کرده‌اند. ایتالیا در نظر دارد از دوشنبه (امروز) روند کاهش این محدودیت‌ها را آغاز کند.


دسترسی اندک کادر درمانی انگلیس به تجهیزات تست کرونا


رئیس کالج پرستاری رویال انگلیس در مورد دسترسی برخی پرستاران به تجهیزات تست بیماری کرونا ابراز نگرانی کرد و گفت: «این وضعیت نگران‌کننده است که برخی پرستاران، به‌خصوص آن‌هایی که تحت سرویس سلامت همگانی نیستند، همچنان برای دسترسی به تجهیزات تست ویروس کرونا مشکل دارند.»


بر اساس نتیجه یک نظر‌سنجی که از سوی کالج پرستاری رویال انگلیس از 22 هزار نیروی درمانی و بهداشتی این کشور به‌عمل‌آمده است، 44 درصد از این پرستاران نمی‌دانستند که چطور به تجهیزات تست کرونا دسترسی داشته باشند، درحالی‌که 76 درصد نیز گفتند به آن‌ها هیچ نوع تجهیزات تستی ارائه نشده است. این مشکل همچنین در میان کارکنان درمانی که به‌صورت پاره‌وقت فعالیت می‌کند مطرح‌شده است. از هر پنج نفر از این کارکنان، چهار نفر اعلام کردند که تجهیزات تست کرونا به آن‌ها ارائه نشده است. همچنین 79 درصد از کارکنان درمانی که تحت سرویس سلامت همگانی نیستند، هیچ تجهیزاتی برای تست کرونا دریافت نکردند و این رقم در میان کسانی که تحت سرویس سلامت همگان هستند، 75 درصد بوده است.


بازگشایی برخی مدارس در سرزمین‌های اشغالی با وجود نگرانی خانواده‌ها


رژیم صهیونیستی علی‌رغم نگرانی خانواده‌ها، بازگشایی برخی مدارس را در دستور کار قرار داده است. دولت اسرائیل همچنین اعلام کرده است که اتخاذ اقدامات بیشتر برای برون‌رفت از قرنطینه و شروع مجدد فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف را بررسی خواهد کرد. این اقدامات در حالی انجام می‌شود که علاوه بر هشدارهای وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، مرگ‌ومیرها در اراضی اشغالی به دلیل شیوع کرونا ادامه دارد. طرح اسرائیل برای شروع مجدد و کامل فعالیت‌ها شامل چهار مرحله است؛ در مرحله اول مراکز خرید و بازارهای خارجی باز می‌شود و کارگران فلسطینی در کرانه باختری به کار خود در اراضی اشغالی مشغول می‌شوند. در مرحله دوم، مراکز اجتماعی و درمانی غیرپزشکی مانند مراکز طب سنتی، موزه‌ها و مناطق گردشگری طبیعی باز خواهند شد. در مرحله سوم، سالن‌های سینما و تئاتر، مراکز بدن‌سازی، گالری‌ها، رستوران و کافه‌ها باز می‌شوند و پروازهای هوایی ضروری انجام خواهند شد. در مرحله چهارم نیز باشگاه‌های شبانه، استخرها، پارک‌های آبی و گردشگاه‌ها باز می‌شوند.



نشست خبری نتانیاهو در خصوص کرونا


صهیونیست‌ها تاکنون 16 هزار و 208 نفر مبتلا و 232 فوتی بر اثر ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند.


بیماری «کووید-19» کماکان در حال آسیب رساندن جانی و مالی به ترکیه است به‌طوری‌که بنا بر ادعای وزارت بهداشت این کشور تاکنون 3397 نفر در این کشور بابت ابتلا به این بیماری جان‌ باخته‌اند. داده‌های وزارت بهداشت ترکیه در روز یکشنبه نشان می‌دهد تعداد افرادی که در این کشور در 24 ساعت گذشته بابت بیماری کووید-19 جان‌ باخته‌اند 61 نفر بوده است. درمجموع در ترکیه تاکنون 3397 نفر به دلیل بیماری کووید-19 جان‌ باخته‌اند.


هشدار در خصوص پیامدهای شیوع کرونا در یمن


شبکه خبری الجزیره یکشنبه‌شب با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع ویروس کرونا در کشور یمن هشدار داده و تأکید کرد که بیماری کووید – ۱۹ برای بیش از نیمی از ساکنان این کشور پیامدها و تأثیرات منفی به دنبال خواهد داشت با عبدالحمید صیام، کارشناس امور سازمان ملل متحد در این خصوص گفت‌وگو کرد. صیام اظهار کرد: یمن به دلیل مبتلا بودن به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی به خاطر جنگ در وضعیت خاص و منحصربه‌فردی در جهان به سر می‌برد. عبدالحمید صیام گفت: بیش از ۱۶ میلیون یمنی کمک‌های بشردوستانه دریافت می‌کنند و تأسیسات زیربنایی بخش بهداشت این کشور ویران‌شده است و یمن تاب تحمل مواجه‌شدن با بیماری کرونا را ندارد. وی افزود: شیوع کرونا در یمن منحصر به منطقه خاصی نیست بلکه سراسر این کشور را فراخواهد گرفت. همچنین مهاجرت کادرهای پزشکی از این کشور به دلیل جنگ بر وخامت اوضاع خواهد افزود.


در یمن تاکنون 10 نفر به کووید-19 مبتلا شده‌اند و دو نفر از آن‌ها نیز درگذشته‌اند.


گسترش کرونا در افغانستان


وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که برای سنجش گسترش ویروس کرونا در این کشور، ۵۰۰ نمونه تصادفی از مناطق مختلف شهر کابل پایتخت جمع‌آوری شد و تحت آزمایش قرار گرفت که از این تعداد ۱۵۶ مورد مثبت تشخیص داده‌شده و این تحقیق زنگ خطر جدی را برای مردم این کشور به صدا درآورده است. «وحید مایار»، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان طی کنفرانسی مطبوعاتی در کابل گفت که این وزارتخانه در یک برنامه تحقیقی آزمایشی ۵۰۰ نمونه از مناطق مختلف شهر کابل را به‌صورت تصادفی برای تست انتخاب کرده بود که از این جمله نتیجه ۱۵۶ نفر در این تست مثبت تشخیص شده است. وی هشدار داد، این تحقیق نشان می‌دهد که ویروس کرونا به‌سرعت درحالی‌که گسترش است و موارد زیادی که از دید آن‌ها پنهان مانده در جامعه وجود دارد و اگر مردم به توصیه‌های این وزارت توجه نکنند با چالش جدی روبرو خواهند شد.


2 هزار و 704 بیمار و 85 فوتی، آماری است که مسئولین افغانستان اعلام کرده‌اند.



10 کشور جهان که بیشترین تعداد کرونا در آنها ثبت شده است


پدیدار شدن اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در هائیتی مقام‌های این کشور و کارشناسان مسائل بشردوستانه را درباره نقص سیستم ایمنی مردم این کشور و احتمال بالای ابتلای آن‌ها مضطرب کرد اما پیامدهای اقتصادی این همه‌گیری می‌تواند برای طبقه فقیر هائیتی حتی کُشنده‌تر باشد. هائیتی به‌عنوان فقیرترین کشور منطقه آمریکای مرکزی اعلام کرده که از ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری خواهد بود. صاحبان کسب‌وکار در شرق پورتو پرنس، پایتخت در مخالفت با گزینه دوم به مقررات محدودکننده فعالیت‌های تجاری آن‌ها به سه روز در هفته که به دستور شهرداری و در تلاشی بیهوده صادرشده است، اعتراض کردند.


در هائیتی 88 نفر بیمار و 9 نفر جان‌ باخته به دلیل آلودگی به ویروس کووید-19 ثبت‌شده است.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته