«سر بهمُهر»؛ حکایت دلشورههای «صبا» برای نمازخوانی
بهگزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در سالهای نهچندان دور، سینماگران و سینماداران معمولاً از ایام ماه مبارک رمضان به عنوان روزهای خلوتی سینماها و بیرونقی گیشه یاد میکردند.
اما این موضوع در چند سال گذشته و با افتتاح پردیسهای سینمایی در شهرهای بزرگ و البته طرح اکران افطار تا سحر که چند سال به تناوب اجرایی شد، تغییر کرد. به این ترتیب، شاهد بودیم که برخی فیلمها در ماه مبارک رمضان هم فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. سینما رفتن آن هم بهصورت خانوادگی در شبهای ماه رمضان یکی از تجربههای لذتبخشی است که در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.
اما امسال این فضا نیز همچون سایر فعالیتهای هنری با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. به این ترتیب علاقهمندان به سینما به نوعی با یک فرهنگی مواجه شدهاند. با این حال گسترش بسترهای ویدئویی پخش فیلم VOD و البته شبکه نمایش خانگی تا اندازهای این کمبود را جبران کرده است.
در سلسلهگزارشهای «آپاراتچی» به معرفی فیلمهای جذابی میپردازیم که میتواند در این شبها اوقات فراغت خانوادهها را پرکند. این فیلمها لزوماً آثار جدیدی نیستند و ممکن است به دهه شصت یا هفتاد نیز مربوط باشند. ضمن این که از حیث کیفیت هنری نیز تنوع فراوانی دارند. میتوان گفت «جذابیت» عنصر اصلی آنها است که لحظات خوشی را برای تماشاگران رقم میزند. فیلمهایی که در شبکه نمایش خانگی یا بسترهای مختلف پخش اینترنتی بهراحتی در دسترس قرار دارد.
فیلمی درباره عواطف انسانی، انزوا، ترس از جمع و البته نماز
این شبها مجموعه تلویزیونی «سرباز» به عنوان سریال ماه رمضانی شبکه سوم سیما از این شبکه در حال پخش است. سریال که هادی مقدمدوست کارگردانی و محمدرضا شفیعیتهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی آن را بر عهده دارند. این دو در سال 1391 نیز در همین جایگاهها فیلم سینمایی «سر به مُهر» را تولید کردند.
لیلا حاتمی، آرش مجیدی و خاطره اسدی بازیگران این فیلم هستند که نخستین بار در سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
مقدمدوست برای کارگردانی این اثر توانست سیمرغ بلورین بخش کارگردانی نگاه نوی جشنواره فیلم فجر از آن خود کند ضمن این که این فیلم توانست در دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان فیلم شایسته تقدیر انتخاب شود.
این فیلم داستان دختر تنها و خستهای به نام صبا (لیلا حاتمی) است که زندگی اش را در وبلاگ اش مینویسد و توسط برادر دوستش از او خواستگاری میشود و صحبتهای اولیه ازدواج را انجام میدهند.
او که نماز نمیخوانده بنا به شرایط زندگی شروع به خواندن نماز کرده و الان شهامت اینکه به خواستگارش نماز خواندن خود را بگوید ندارد و خجالت میکشد ولی در آخر فیلم بازگو میکند. انتخاب نام «سر به مُهر» برای این فیلم دارای ایهام است که هم اشاره به نماز خواندن دارد و هم اشاره به این رازی است که تا آخر فیلم سر به مهر باقی میماند.
صبا دختری شهرستانی است که در تهران زندگی میکند، همخانهاش در شرف ازدواج است و این ازدواج، صبا را با تنهایی گریزناپذیرش روبرو میکند.
صبا مثل بسیاری از دختران همسنوسال خودش، ازدواجنکرده و مردی در زندگیاش نیست، نسبت به زندگی خانوادگیاش عصیان نهفتهای دارد، کار ثابت و درآمد مناسبی ندارد و در برزخی میان زندگی ساده روستایی و قوانین پیچیده زندگی شهری و بحران گذار از سنین جوانی گیر افتاده است.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/