دلایل حضور حداقلی دانشجویان در آموزش مجازی چیست؟
محمد بستان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره دلایل حضور کمرنگ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اسلامآباد غرب در کلاسهای غیرحضوری اظهار کرد: «یکی از دلایل شرکت نکردن دانشجویان را هزینههایی که سیستم مجازی و کلاسهای غیرحضوری دارند میدانم.؛ البته قطعاً برخی هم سهلانگاری کردهاند؛ ولی عمدتاً به این دلیل شرکت نکردهاند.»
وی افزود: «بهدنبال بخشنامههای سازمان مرکزی، واحد اسلامآباد غرب هم مثل بقیه واحدهای دانشگاهی استان کرمانشاه کلاسهای غیرحضوری را تشکیل داده و 100 درصد کلاسهای آنلاین برگزار شده است؛ اما تعداد کمی دانشجو در این کلاسهای شرکت کردهاند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اسلامآباد با بیان اینکه از 27 اسفند با چند کلاس معدود آموزش مجازی را آغاز کردیم و بیشتر کلاسها بعد از عید برگزار شد و ماه فروردین هم کلاس جبرانی تشکیل دادیم، اضافه کرد: «دلایل حضور کم دانشجویان این واحد دانشگاهی در کلاسهای غیرحضوری به این دلیل است که خیلی از دانشجویان از روستاهای اطراف اسلامآباد غرب هستند؛ بنابراین توانایی مالی برای تهیه گوشی بروز و لپتاپ ندارند.»
بستان ادامه داد: «البته تعدادی از دانشجویان در کلاسهای غیرحضوری شرکت میکنند؛ اما با مشکلات قطعی سیستم آموزشی مواجه هستند و این واقعیتی است که خیلی از همکاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامآباد غرب نیز با این مشکل مواجه بودند و خیلی از روزها سیستم همچنان قطع و وصل شده و کلاسها کنسل میشود.»
آموزش مجازی باعث رشد علمی دانشگاه و دانشجو میشود
وی درباره مشارکت استادان در برگزاری کلاسهای غیرحضوری عنوان کرد: «تاکنون تقریباً 100 درصد کلاسها تشکیل شده است؛ ولی مجموعاً با کلاسهای روزهای نخست شاید حدود 75 درصد باشد. کلاسهایی هم که از طرف استادان برگزار نشده به این دلیل بوده که لپتاپ نداشتهاند، یعنی امکانات حتی در اختیار خود استادان هم نیست.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اسلامآباد درباره تسهیلات این واحد دانشگاهی برای آموزش مجازی مطرح کرد: «امکاناتی را در اختیار استادان گذاشته و سالنی را با 10 دستگاه آماده کرده و اعلام کردیم همکارانی که لپتاپ و امکانات ندارند، میتوانند از این امکانات دانشگاه استفاده کرده و کلاسها را تشکیل دهند که میانگین بین 70 تا 75 درصد تشکیل؛ اما در این روزها 100 درصد کلاسهای آنلاین تشکیل شده است.»
بستان با ارزیابی اجرای آموزش مجازی مطرح کرد: «مهمترین فایده آموزش مجازی این بود که اگر کلاسهای ما قبلاً مثلاً 12 و 13 جلسه تشکیل میشد و به بهانههای مختلف تعطیل میشدند؛ اما اکنون مدرس چه هیئت علمی و چه حقالتدریس مجبور شده و الزام دارد که حداقل 15 تا 16 جلسه را تشکیل دهد.»
وی اظهار کرد: «بهترین فایده کلاسهای مجازی این بوده که دانشجو میتواند از همه کلاسها استفاده کند؛ البته شاید آنلاین و برخط نباشد؛ ولی بعداً از کلاسها استفاده میکند و فکر میکنم الان داریم به جایی میرسیم که دانشگاههای ما بتوانند همه آن سختافزار را به دانشجو ارائه دهند و آموزش مجازی قطعاً باعث رشد علمی دانشگاه و دانشجو خواهد شد.»
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/