پافشاری رویداد کووید-19 بر رهیافت «خلاقیتبنیان»/ تولید دانش خلاقیتمحور تنها راه مواجهه با کروناست
بیژن خلیلمقدم در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا اقدامات هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری را در راستای ابلاغ شیوهنامه «تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی ویروس کرونا و استخراج روشهای کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پساکرونا» تشریح کرد.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه آیندهپژوهی پساکرونا که در این راستا انجام شد، اظهار کرد: ایجاد گروه مجازی «آیندهپژوهی پساکرونا» و عضویت اعضای هیئت استانی، ارسال فراخوان در گروه واتسآپی هیئتهای استانهای کشور بهمنظور شناسایی خبرگان و عضوگیری (عضو مشورتی) از استانهای آذربایجانشرقی، تهران و کهگیلویهوبویراحمد، دعوت از اعضای مشورتی خارج از دانشگاه آزاد اسلامی، مطالعه و بررسی بالغ بر 55 مقاله و پنج سایت و کانال تخصصی مرتبط با موضوعات آیندهپژوهی کرونا و استخراج یک گزارش اولیه تحلیلی (42 صفحه تاکنون) از جمله اقدامات هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری بوده است.
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، تهیه مقاله با عنوان «کووید-19 از منظر آیندهپژوهی» و ارسال به سازمان مرکزی، ارسال 6 مقاله درباره آیندهپژوهی کرونا به کارگروه ترجمه برای ترجمه و بازنشر، احصای بالغ بر 23 پرسش و موضوع پراهمیتِ مرتبط با آینده استان در دوران کرونا و پساکرونا و ارسال به پژوهشکده برای درج در تالار گفتگو را از دیگر فعالیتهای این هیئت در راستای شیوهنامه ابلاغی عنوان کرد.
6 پیشنهاد پژوهشی برای پیشبرد اهداف هیئتهای اندیشهورز
خلیلمقدم با پیشنهاد 6 عنوان پژوهشی و یک مورد اپلیکیشن در جلسات قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری برای جلب حمایتهای این مجموعه برای پیشبرد سریعتر اهداف هیئت اندیشهورز بیان کرد: «راهکار تبدیل سرمایه اجتماعی به فاصله اجتماعی در چهارمحال و بختیاری با کمک تکنیک تحلیل لایهای علتها (C.L.A)، بسته راهکارهای خلّاق بهمنظور برونرفت کسبوکارهای گردشگری روستایی(با تأکید بر بومگردی) از رکود کرونایی از مهمترین این پیشنهادهاست.»
کووید-19 فینفسه متحولکننده جامعه آینده نیست؛ بلکه تغییرات ایجادشده در سبک زندگی به واسطه کرونا مسبب شکلگیری جهانی تقریباً متفاوت در دوران پساکروناست.
وی، بسته خلّاق افزایش امید به آینده در شهروندان چهارمحال و بختیاری، تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای کلاسهای مجازی از نگاه استادان و دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد)، تحلیل محتوای تجارب رمضان کرونایی، طبقهبندی آحاد جامعه در زمینه چگونگی واکنش (رفتار) نسبت به کووید-19، ارائه ایده با عنوان طراحی اپلیکیشن «توسعه یادگیری خلاق مبتنی بر تجارب شخصی» را از دیگر راهکارها در این زمینه برشمرد.
کووید-19 فینفسه متحولکننده جامعه آینده نیست
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: «پس از انجام مطالعات اکتشافی (از طریق بررسی و تحلیل محتوای منتشرشده مربوط)، سرفصل اقدامات لازم برای اجرا تهیه شد و از این پس با برگزاری جلسات با خبرگان و دغدغهمندان مرتبط، گزارشهای علمی و کاربردی نیز تهیه خواهد شد. 6 فعالیت پژوهشی و یک مورد ایده در زمینه تولید اپلیکیشن از اهم اقدامات طراحی شده است.»
خلیلمقدم یادآور شد: «کووید-19 فینفسه متحولکننده جامعه آینده نیست؛ بلکه تغییرات ایجادشده در سبک زندگی به واسطه کرونا مسبب شکلگیری جهانی تقریباً متفاوت در دوران پساکرونا است.»
تولید دانش خلاقیتمحور و مبتنی بر شبکهسازی خبرگان، تنها راهحل برای مواجهه با این رویداد و مسئله(کرونا) است.
وی افزود: «رویداد کووید-19 بهعنوان یک تغییرِ جهشیافته از یک سو علمدار شعار «آینده الزاماً در تداوم خطی گذشته نیست» و پذیرش اینکه آینده پس از کرونا آبستنی از مسائل نوآیند و پیچیدهتر خواهد بود، شده است و از سوی دیگر قویاً بر رهیافت «خلاقیتبنیان» بهعنوان نسخه نوین عصر دانشبنیان برای ترویج تفکر «بدیلاندیشی» به جای صرفاً تکراهحلها و «زدایش یادگیری» (فراموش کردن آموختههای منسوخ) به جای یادگیری بر مبنای اصول، مفروضات و شرایط سابق، پافشاری میکند؛ بنابراین تولید دانش خلاقیتمحور و مبتنی بر شبکهسازی خبرگان، تنها راهحل برای مواجهه با این رویداد و مسئله است.
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: «با توجه به ضرورت رویکردهای خلاقانه و نوآورانه برای مواجهه با بحران جهانی کرونا و از سویی بنا بر تنوع مشربهای فکری در هیئتهای اندیشهورز، حجم قابل توجهی از این ضرورت از طریق اینگونه چارچوبهای اندیشهورزی محقق خواهد شد.»
انتهای پیام/4078/4062/پ
انتهای پیام/