دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1399 - 12:20
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی:

باران و رعد و برق مانع اصلی حضور پروانه‌ها در پایتخت شد

عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی گفت: بارندگی‌های بهاری امسال به‌همراه رعد وبرق باعث شده تا امسال پروانه‌ها و سفیدبالک‌ها شرایط مناسب برای خروج از لانه‌هایشان را نداشته و حتی زودتر از موعد از بین بروند.
کد خبر : 485945
سفید+بالک+ها.jpg

رامین عزتی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با عدم حضور سفیدبالک‌ها و پروانه‌ها با آغاز فصل بهار در شهر تهران اظهار کرد: امسال بارش‌های مداوم باعث تغییرات متفاوت در طول روز و شب شده است. این اختلاف دما شرایط مناسب برای زیست آنها را فراهم نکرده و جلوی زادوولد سفیدبالک‌ها و پروانه‌ها را می‌گیرد.


وی ادامه داد: مهم‌تر از تأثیر بارش‌ها در زندگی حشرات، رعد و برق‌هایی است که بعضاً در زمان بارش‌ها ایجاد می‌شود و با انرژی الکتریسیته بسیار بالا منجر به تفکیک اکسیژن مولکولی در اتمسفر می‌شود.


عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: این وضعیت چندان برای انسان محسوس نیست ولی از آنجایی‌که جاندارانی همچون سفیدبالک‌ها و پروانه‌ها موجودات ضعیفی هستند رعد و برق عامل ایجاد استرس در آنها شده و شرایط گوشه‌گیری و مخفی شدن آنها را فراهم می‌آورد.


عزتی با بیان این‌که پروانه‌ها و سفیدبالک‌ها از طریق تغذیه، پرواز و نور آفتاب انرژی می‌گیرند، گفت: تغییرات آب و هوایی ذکر شده اجازه خروج آنها را از لانه‌هایشان نداده و در نتیجه این مخفی ماندن و گوشه‌گیری به کاهش عمر آنها منجر خواهد شد.


انتهای پیام/ 4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته