دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سی روز سی کتاب| 13

پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به سوالات درباره دعا در کتاب «دعا»

کتاب «دعا»، مباحث مربوط به دعا، ذکر و مناجات و جایگاه آن در منظومه‌ عقاید الهی رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌پردازد و به سوالات مختلفی پیرامون آن پاسخ می‌دهد.
کد خبر : 485554
1144.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یکی از موضوعات مهم دین اسلام دعوت به تفکر و اندیشه است. اهمیت تفکر آنچنان است که آن را از بهترین عبادت‌ها شمرده‌اند. ایام ماه پرفضیلت رمضان، ماه نزول قرآن یکی از فرصت‌های مناسب برای تدبر و اندیشیدن است. خبرگزاری آنا در پرونده «سی روز سی کتاب» بنا دارد کتاب‌هایی مناسب مطالعه در این ماه پربرکت را معرفی کند.




در سیزدهمین روز از ماه مهمانی خدا و سیزدهمین مطلب از این مجموعه شما را با کتاب «دعا» اثر آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای آشنا می‌کنیم.


کتاب «دعا» دربردارنده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، آيت‌الله سيد علی خامنه‌ای، پیرامون مبحث دعاست؛ که توسط علیرضا برازش و با همکاری موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی گردآوری و تدوین شده است.


«وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ»؛ از فضل خدا طلب کنید و بخواهید. این‌ها وعده‌های الهی است و وعده‌های الهی، صادق‌ترین وعده‌هاست و حتماً چنانچه از خدا بخواهید، خدا به شما پاسخ خواهد داد. ماه مبارک رمضان به‌عنوان برترین ماه سال از جهت عظمت، شرافت و معنویت شناخته می‌شود. خداوند در بخشی از آیه185 سوره بقره درباره ویژگی خاص این ماه می‌فرماید:«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ؛ رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل». 


از دیگر سو خداوند به واسطه نعماتی که در این ماه قرار می‌دهد، فضایی مملو از معنویت را برای تزکیه آسان‌تر مؤمنان فراهم می‌کند. وجود چنین ویژگی‌هایی در این ماه شریف باعث می‌شود توجه مؤمنین به خداوند متعال افزایش یابد و دعای آنان به استجابت نزدیک‌تر شود.


کتاب دعا، کتابی جامع از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که به مباحث مربوط به دعا، ذکر و مناجات و جایگاه آن در منظومه عقاید الهی در بیانات ایشان پرداخته است.


دعا چیست و چه انواع و مصادیقی دارد؟ خدا را چگونه بخوانیم و در دعاها از او چه بخواهیم؟ آیا دعا رقیب ابزارهای مادی است یا در طول آن‌ها؟ آیا دعا ضرورتاً همیشه با حاجت خواستن همراه است؟ آداب و شرایط دعا و شرایط استجابت آن چیست؟ وجوه معنایی استجابت دعا چیست؟ بهترین زمان‌ها و موقعیت‌ها برای دعا چه زمان‌هایی هستند؟ دعا چه فواید و دستاوردهایی برای آدمی دارد؟ و... . این‌ها بخشی از مهم‌ترین مسائلی است که در این اثر از لسان رهبر انقلاب اسلامی مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است.


این اثر در ۱۵۰ صفحه و در پنج فصل کلی، به کوشش علیرضا برازش گردآوری و تدوین شده و در ذیل هر فصل، زیرعنوان‌ها و ریزموضوعات مربوط به آن جای گرفته است. «معانی دعا، اجابت و ذکر»، «اهمیت دعا و ذکر»، «شرایط دعا، شروط اجابت»، «فواید و دستاوردهای دعا» و «در دعا از خدا چه بخواهیم؟ نمونه‌هایی از دعاها و کتاب‌های برجسته» عناوین این پنج فصل هستند که هر یک در زیر بخش‌های مختلف سخنان رهبر انقلاب را در خود دارند.


کتاب «دعا» در قطع رقعی و 156 صفحه از سوی انتشارات انقلاب اسلامی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته