دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1399 - 07:45
سی روز سی کتاب| 8

گام به گام به سوی سعادت ابدی با «مراقبات ماه رمضان»

کتاب «مراقبات ماه رمضان» نوشته حجت‌الاسلام محمد محمدی ری‌شهری در پنج بخش به سوالات اساسی درباره ماه رمضان پاسخ می‌دهد.
کد خبر : 485546
image.jpeg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یکی از موضوعات مهم دین اسلام دعوت به تفکر و اندیشه است. اهمیت تفکر آنچنان است که آن را از بهترین عبادت‌ها شمرده‌اند. ایام ماه پرفضیلت رمضان، ماه نزول قرآن یکی از فرصت‌های مناسب برای تدبر و اندیشیدن است. خبرگزاری آنا در پرونده «سی روز سی کتاب» بنا دارد کتاب‌هایی مناسب مطالعه در این ماه پربرکت را معرفی کند.




در هشتمین مطلب از این مجموعه شما را با کتاب «مراقبات ماه رمضان» اثر حجت‌الاسلام محمد محمدی ری‌شهری آشنا می‌کنیم.


ماه رمضان براى خداجويان سالک، فرصتى است بی‌همتا، كه اگر به خوبى مورد استفاده قرار بگيرد، به تعبير قرآن كريم كه می‌فرمايد: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» ؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است. می‌توان يک شبه، راه هزار ماهه را پيمود.


خداوند سبحان، در اين ماه بافضيلت، ميهمانى ويژه‌اى را براى تربيت روح ترتيب داده است، به گونه‌اى كه می‌تواند در حيات معنوى انسان تحولى پديد آورد كه او را به سعادت ابدى برساند و كاميابى هميشگى را برايش تضمين كند.


نكته مهم در اين مسير، آن است كه انسانى كه تصميم دارد به دنياى اين ضيافت گسترده وارد شود، بداند: به كجا می‌رود؟ معناى ميهمانى الهى چيست و چگونه بايد وارد آن شود؟ چه بايد انجام دهد و چگونه مسئوليت خويش را ادا كند؟ و چگونه از آن بيرون آيد؟ شناخت همه اينها ضرورى است تا انسان از اين ميهمانى، به نحو شايسته بهره‌مند گردد.


پاسخ تفصيلى به پرسش‌هاى ياد شده با بهره‌گيرى از قرآن كريم و احاديث اسلامى در كتابى به عنوان «ماه خدا» (پژوهشی جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث) در اختيار پژوهشگران قرار گرفته است، اما از آنجا كه شاید بسیاری از علاقمندان، فرصت كافی براى مطالعه آن مجموعه را نداشته باشند، گزيده آن کتاب با نام «مراقبات ماه رمضان» توسط حجت‌الاسلام محمد محمدی ری‌شهری به زبان عربی تنظیم شده و توسط حجت‌الاسلام جواد محدثی ترجمه شده است.


گفتنى است كه اين گزيده شامل همه تحليل‌ها و مطالب اصلى كتاب «ماه خدا» است و تنها شمارى از احاديثى كه مضمون آنها تقريباً در احاديث موجود يافت می‌شود و نيز شمارى از دعاها از كتاب حاضر حذف گرديده است.


کتاب «مراقبات ماه رمضان» از پنج بخش با عناوین «فضايل ماه خدا»، «آمادگى براى ميهمانى خدا»، «آداب ميهمانى خدا»، «شب قدر» و «آداب بيرون آمدن از ميهمانى خدا» تشکیل شده است. هر بخش داراى فصول مختلف است. در هر فصل، يک يا چند موضوع با روايات مربوط به آن از پيامبر(ص) و معصومين(ع) به زبان عربى ذكر شده و سپس ترجمه آن مرقوم گرديده است.


در هر بخش، یک صفحه احاديث به زبان عربى و در صفحه مقابل، ترجمه آن احاديث به زبان فارسى نوشته شده است.
بخش اول، در مورد فضايل ماه مبارک رمضان است كه در 4 فصل به عظمت، ويژگى، بركات و تاكيد بر استفاده از اين ماه پرداخته شده است.


در بخش دوم، تحت عنوان آمادگى براى ماه خدا، به شناخت اين ماه و آمادگى و اسباب آمادگى در اين ماه پرداخته شده است.


بخش سوم، در مورد آداب ميهمانى خداست كه در هفت فصل به آن پرداخته شده است. بخش چهارم، در مورد شب قدر و فضايل و اعمال آن است.


بخش پنجم، پيرامون آداب بيرون آمدن از اين ماه، عيد فطر و اعمال و آداب اين روز است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته